Douwe Egberts-punten 3.0

Op dinsdag 19 mei werd affiliatedag voor de tweede keer gehouden. Mijn complimenten aan de organisatie en de betrokken sponsoren voor dit professioneel opgezette evenement. Meer dan 500 bezoekers namen de moeite om naar De Fabrique in Utrecht te komen. Ook de zonder uitzondering interessante parallelsessies waren goed bezocht. Bovenal waren de sfeer, energie en motivatie zeer positief. Hoe dan ook was affiliatedag een succesvol evenement dat affiliates, adverteerders en publishers weer dichter bij elkaar brengt. Ik kijk nu al uit naar affilatedag 2010.

De parallelsessie ‘werken met coupons en kortingscodes’ van de affiliatedag wil ik er graag uithalen. In Amerika, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland hebben deze kortingscodes al een hoge vlucht genomen. In Nederland zijn nog te weinig mensen, adverteerders, publishers en consumenten die hier gebruik van maken. Maar het groeit en snel ook. In Nederland zijn bijvoorbeeld al actiecode, www.kortingscode.nl, kortingscode.com en actiepagina.nl actief.

Onze ouders spaarden vroeger DE-punten. Dat was een kwestie van jarenlang koffie kopen, punten eraf knippen, sparen en inleveren bij de DE-winkel voor producten. Kortingscodes op online producten en diensten zijn DE-punten 3.0. Typ in een zoekmachine het woord ‘kortingscode’ in en je krijgt websites met allemaal kortingsacties voor producten en diensten. Zoek een product uit en incasseer de korting. Deze sites kenmerken zich door eenvoud, snelheid en gebruiksvriendelijkheid. Dat dit middel groeit is niet moeilijk te voorspellen. De consument zal op internet steeds intensiever op zoek gaan naar koopjes; zeker in economisch wat mindere tijden.

Ook de adverteerder en de publisher kunnen hun voordeel doen met kortingscodes. De adverteerder maakt een code aan voor een bepaald product of dienst en hij toont deze code aan alle geregistreerde publishers binnen zijn programma. Het middel kortingscodes werkt in iedere branche goed. Van het downloaden van anti-virussoftware tot het boeken van reizen. En van het kopen van een camera tot de aanschaf van concertkaartjes. Zo kan de adverteerder met kortingscodes specifieke diensten en producten in een bepaalde periode extra promoten. Denk hierbij aan kerst, Valentijnsdag, Vaderdag, Moederdag en dierendag. Hij kan de consument prikkelen en op die manier de omzetcijfers van producten of diensten een stimulans geven. Voorwaarde is wel dat de adverteerder zijn back-office op orde heeft, zodat hij de piek in bestellingen ook kan afhandelen.

Marketeers kunnen via statistieken zien hoe hun kortingscode het op het web doet. Indien nodig kunnen ze de campagne optimaliseren. Het is een tool waarmee een publisher de consument extra kan prikkelen en zo zijn websiteconversie en dus omzet, omhoog kan schroeven.

Affiliate Marketing is totnogtoe een redelijk passieve bedrijfstak geweest. Het tracken en tracen van potentiële kopers op internet was meer een manier om bewegingen in kaart te brengen. Nu met de kortingscodes hebben Affiliate Marketeers voor het eerst een instrument in handen om consumenten actief te prikkelen. Aan de reacties te horen op de affiliatedag staan ‘we’ hier positief tegenover. Ik zou zeggen, ga er snel mee aan de slag.

Auke Boersma

PS: Heb je nog ideeën over het gebruik van kortingscodes? Zie je alleen maar kansen of ook nadelen? Reageer op deze post.

0 reacties

  1. 1

    Ik heb slechte ervaringen (als affiliate) met merchants rond kortingcodes. Blijkbaar kan het niet samen. Daarnaast zijn vergoedingen voor affiliates in NL vaak erg laag. Ik stelde het onlangs nog eens voor, toen kreeg ik het volgende antwoord:

    “Je kunt of je bezoekers 10% korting geven via een code, of je krijgt zelf 4% per sale”….

    Met die merchant werk ik nu niet meer samen. Blijkbaar kan 10% korting er wel vanaf maar meer dan die magere 4% sale niet. Verder was het dus of/of….

  2. 2

    Vierde keer, da’s pas in 2011 zover geloof ik 😉 Was de tweede keer dit jaar.

    Zie veel goede ontwikkelingen op het gebied van kortingscodes, maar laten we met z’n allen van de UK leren en niet tolereren dat een consument eerst op een link moet klikken voordat de code tevoorschijn komt.

    Zoals actiepagina dit nu doet is het niet netjes. Zo worden er alsnog sales / cookies gekaapt van andere affiliates.

    Zoals korting.nl het doet zou iedereen het moeten doen.

  3. 4

    Laatst ontdekte ik dat een van die pagina´s zelf codes verzint voor een bedrijf wat helemaal geen codes heeft en ook geen plek heeft waar je het kan invullen.

  4. 5

    Kleine (voor de hand liggende) tip: Wil je niet dat jouw sales ‘gekaapt’ worden door een kortingscode affiliate, zorg er dan zelf voor dat je even die extra moeite neemt om een eventuele code op te nemen indien beschikbaar. Scheelt alweer een stukje 😉

  5. 6

    Kortingscodes zijn voor de consument interessant. Echter moet je inderdaad op de juiste manier presenteren zoals Paul ook noemt.
    Als affiliate ben ik niet op elke kortingscode happig. Zo had ik pas een code van EUR 10,- ongeacht het bestelbedrag. Mensen kochten dus spullen van 15 euro voor 5 euro. De commissie die er dan overbleef waren net een paar snoepjes 😉

  6. 7
  7. 8

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>