Klik hier voor de Kortingscode

In de reacties bij het artikel van Auke vorige week maandag over Kortingscodes gaf ik al aan dat we in Nederland nog niet allemaal even netjes werken. Ik vind het punt dat ik maakte in de reacties belangrijk genoeg om er nog even een apart artikel aan te wijden.

Waar het om gaat is dat er momenteel enkele sites zijn die methodes gebruiken zoals “Klik hier voor de kortingscode” om de kortingscode daadwerkelijk te zien moet de consument dus eerst op deze link/button klikken voordat de code te vinden is. Hier zit nu juist het probleem. Op deze manier overschijft de kortingscode website de cookies van de affiliates voor hem. Geen wonder dat er op die manier hogere conversies te zien zijn uit dit kanaal.

Ben ik tegen Kortingscodes?

Nee helemaal niet, maar laten we gewoon met z’n allen een voorbeeld nemen aan de regels zoals het IAB ze in de UK reeds heeft vastgelegd.

  1. Using ‘Click to Reveal’ when there is no valid or current code present is not permitted of affiliate publishers including using ‘Click to Reveal’ to show any deals/offers/sales instead of vouchers.
  2. Voucher code affiliate publishers must clearly detail the voucher offer that will be revealed by the click.
  3. A valid code is defined as a code that has been legitimately issued by a merchant for use online. This code will have an activation date and where necessary a deactivation date.
  4. Voucher code directories must contain clear categorization and separation between deals/offers/sales and discount codes.

Bij deze roep ik alle netwerken op om hun affiliates die dergelijke technieken toepassen erop te wijzen dat dit niet netjes en eerlijk is tov andere affiliates. Hopelijk voorkomen we hiermee in een vroeg stadium een hoop ellende.

0 reacties

  1. 1

    De eerlijkheid gebied nu te zeggen dat de richtlijnen uit de UK niets zeggen over het feit dat het helemaal niet mogelijk is om te werken met “Klik hier voor de Kortingscode”.

    Ze hebben het hier dan over het toepassen van dergelijk methodes op het moment dat er helemaal geen actie is.

    Maar blijft het punt is dit wenselijk ?

    Mijn mening is van niet!

    Ik zie nu ook al links en rechts “kortingsacties” die helemaal niet bestaan, ja op die manier is het makkelijk om een cookie te scoren.

  2. 2

    Ik ben het met je eens dat er een aantal websites zijn die het niet even netjes doen, jammer, want dit kan deze markt kapot maken. Ik zag tijdens de presentatie op de affiliatedag erg veel merchants die geinteresseerd waren in het gebruik, laten we ze dus te vriend houden.

  3. 3

    De “regels” geven alleen aan dat de informatie accuraat dient te zijn. Het gebruik van click-baiting wordt hiermee niet tegengegaan.

    Als publisher zie ik het probleem van het click-baiting niet, al zou ik het zelf nooit op deze manier implementeren. Steek dan energie in een lobby richting de netwerken voor een verbeterd beloning systeem.

  4. 4

    Er is niks mis met kortingscodes of kortingen. Ik heb zelf ook even naar voorbeelden gezocht en het was niet moeilijk om ze te vinden. Simpele affiliate links die onder het motto van kortingscode linken naar pagina’s waar geen letter korting of kortingscode is te vinden. Dit is gewoon bedrog.

  5. 5

    @Paul,

    Zo heb ik het nooit gezien. Ik zag het meer als het veilig stellen van een cookie. Op het moment dat je namelijk een kortingscode ziet doe je copy paste en gebruik je niet de link.

    • 6

      @Kees
      Een cookie veiligstellen voor een geldige kortingscode is wel te rechtvaardigen. Maar sommige website misbruiken de term kortingscode voor affiliate links naar een pagina waarop geen enkele korting of kortingscode staat. Dat is bedrog en voegt geen enkele waarde toe voor de adverteerder en gaat mogelijk ten koste van affiliates die wel hun best doen om bezoekers te helpen bij de keuze voor een product of dienst.

  6. 7

    @ Bennie.
    Op dat punt ben ik het volledig met je eens. Dit is het onrechtmatig toe eigenen van een cookie in mijn ogen.

  7. 8

    Wel een lastige discussie, voorlopig plaats ik in ieder geval die forced clicks nog niet. Focus me liever op de meerwaarde voor de adverteerder.

  8. 9

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>