Iframen van Adverteerders is dat Cookie-Dropping ?

Toevallig kreeg ik gisteren een mail binnen van een affiliate die bij me vroeg of het in een iframe weergeven van content eigenlijk niet een soort van cookie-dropping is.

Het is wellicht niet echt cookie-dropping in de vorm van het plaatsen van een cookie op de computer van een gebruiker zonder dat deze hier ook maar enige erg in heeft. Maar gezegd moet worden dat het op deze manier wel erg makkelijk is om een cookie te scoren van meerdere adverteerders.

Helemaal wanneer dit ook nog eens wordt ingezet als een navigatie methode, waarbij de gebruiker de pagina’s van meerdere adverteerders kan openen in 1 venster.

Deze praktijken zijn me wel eens vaker opgevallen en behalve de betrokken netwerken een mailtje sturen besteed ik er verder geen aandacht aan. Had hier vandaag dus ook niet eens een artikel aan willen wijden.

Maar wat schets mijn verbazing bij het zien van deze vandaag gelanceerde ‘searchengine’ die toevallig ook nog eens mijn voornaam draagt.

In de resultaten balk kun je heel eenvoudig zoeken naar bepaalde woorden op de websites van in dit geval touroperators. http://www.paul.nl/#/results?category_id=110&search=

Na het klikken op het icoontje van een andere adverteerder opent het resultaten venster in een iframe. Hiermee wordt in de meeste gevallen dus gewoon een affiliate link naar de betreffende adverteerder aangeroepen.

Wat vinden jullie hiervan, is het een acceptabele vorm van affiliate marketing?

Zo ja, dan zul je mij er verder niet meer over horen en het in dat geval zelf ook maar gaan toepassen op enkele concepten.
Zo nee, in dat geval ben ik benieuwd naar de redenen waarom niet!

Het kan niet een kwestie zijn van de ene affiliate mag/doet het niet, en de voor een ander is het niet toegestaan.

0 reacties

  1. 1

    Ik denk dat je moet kijken in hoeverre dergelijke praktijken meerwaarde levert aan een bezoeker. In dit geval (Paul.nl) zie ik wel degelijk meerwaarde voor een bezoeker. De adverteerders in kwestie worden ook duidelijk in beeld gebracht, het iframe wordt niet ergens weggemoffeld onderaan de pagina.

    • 2

      Misschien moeten er in dat geval afspraken worden gemaakt over wat toelaatbaar is, een minimale grote van breedte x hoogt = ? + locatie above the fold ofzo ?

      Overigens kan een adverteerder z’n site met een stukje code ook makkelijk uit een iframe laten uitbreken.


  2. 3
  3. 4

    Hier heb ik zelf geen problemen mee omdat pas na een actie van een bezoeker de cookie gezet wordt.

    Anders is het als je op een site komt en er zich dan meteen verschillende sites in een iframe openen. Dat is in mijn ogen wel cookiedropping.

    • 5

      Tja, is wel lastig. Ik heb ook wel eens landingpages waar ik de offer in iframe, maar hier krijg ik alleen voor een diect lead een vergoeding. En gaat het niet om het zetten van een cookie voor een sale.

  4. 6

    In het voorbeeld van Paul.nl is het eigenlijk hetzelfde als een linkpagina. Alleen opent zich dan geen nieuw venster.
    Hier heb ik zelf geen problemen mee omdat pas na een actie van een bezoeker de cookie gezet wordt.

    Anders is het als je op een site komt en er zich dan meteen verschillende sites in een iframe openen. Dat is in mijn ogen wel cookiedropping.

    • 7

      De eerste adverteerder wordt wel gewoon geopend zonder dat je hier bewust voor kiest.

      Bij mijn huidige concepten laat ik een bezoeker altijd zelf uitklikken naar een specifieke adverteerder, maar als ik deze eerste reacties zo lees denk ik dat ik ook maar met iframes ga werken op deze manier.

      Lijkt me erg lucratief.

  5. 8

    Hallo Paul,

    Goed artikel om te lezen. Ik ben zelf relatief nieuw binnen affiliateland en was voor vandaag niet bekend met de lopende discussie omtrend “Cookie-Dropping”.

    Is cookie-dropping voor de affiliate juist niet conversie verhogend en is dit niet het doel van een affiliate?

    • 9

      De belangen voor een affiliate zijn idd zo veel mogelijk sales. Maar er zijn ook vormen van cookie-dropping mogelijk waarbij je als consument de website van de adverteerder niet eens te zien krijgt.

      In dat geval gaat het meer om het verspreiden van zoveel mogelijk cookies, om op die manier als het ware met hagel alsnog wat sales binnen te halen.

      Dat is natuurlijk niet in het belang van de adverteerder en zou je ook wel diefstal kunnen noemen lijkt me.

      Zie ook dit artikel: http://www.affiliateblog.nl/must-read-voor-alle-adverteerders/

      Overigens volgens Marko (Daisycon) mogen zijn kinderen ook niet één snoepje stelen uit een snoepwinkel (refererend aan zijn woorden tijdens de discussie na afloop van het panel over Tracking methodes tijdens de Affiliate Dag). Daarmee geeft hij al aan dat het erom gaat dat we met z’n allen business bedrijven op een manier die iedereen toelaatbaar vind.

      Blijkbaar zijn er tussen netwerken onderling ook al zeer grote verschillen qua inzicht over welke methode van tracking wel of niet toelaatbaar is.

      Kan daarom ook goed voorstellen dat de netwerken ook weer verschillende inzichten hebben over dit punt voor wat betreft het iframen van pagina’s.

  6. 10
  7. 15
    • 16

      Remko,

      Elke affiliate dropt een cookie, maar pas na een klik-actie van een bezoeker. Bij een iframe kan je al een cookie plaatsen als de bezoeker op je site komt. En dat heet cookie-dropping.

  8. 17
  9. 18

    Is dit niet alleen een probleem voor de adverteerders? Of is het mogelijk zo cookies van andere affiliates te ‘overschrijven’?

    Het lijkt me dat dat het voor veel adverteerders niet uitmaakt hoe bezoekers op hun website terecht komen, zo lang ze maar iets kopen. Of is dat iets te kort door de bocht?

  10. 20

    Ik denk dat ik wel kan stellen dat niet alle Iframe-varianten over één kam geschoren kan worden, en je dus – zoals Paul al aangaf – specifieker moet zijn. Denk dan inderdaad aan dingen als het formaat (gemeten in pixels), zichtbaarheid (bijv. boven / onder fold), aantal iframes (meerdere aanbieders in één keer laden is m.i. wél pure cookie-dropping) en de manier van aanroepen (al dan niet na bewuste klikactie).

    Vorm van iframe die ik laatst nog heb getest (en m.i. legitiem is): Bij een (bewuste) clickout naar een aanbieder, geopend in een nieuw venster, niet enkel die trackingURL openen.. Maar bovenin de pagina een aantal (klikbare) gerelateerde producten en/of aanbieders laten zien, welke dan in het onderstaande iframe laden. Dus bezoeker klikt naar aanbieder A, en ziet bovenin nog links naar aanbieder B, C & D. Bij klikken op B wordt deze aanbieder geladen in plaats van aanbieder A. Mensen die deze vorm niet legitiem vinden?

  11. 21

    Zie bijvoorbeeld deze website voor een vorm van iframe content laden die ook wordt toegepast:

    http://www.kreta-2008.nl/aanbieding/Appartementen-piskopiano-village

    Niet gelijk refreshen dan gaat de iframe daarna weer weg. Ze laden hem hier zo te zien alleen de eerste keer dat je de pagina bekijkt.

    Als je weer refresht zie je die iframe niet meer omdat het cookie dan al gezet is.

    Komt overigens ook op andere domeinen van deze partij voor: http://spyonweb.com/?q=www.vakantie-2008.nl

    Toch respectabele club dus volgens mij, neem aan dat het dan wel goed zit als we dit allemaal op onze sites zo doen.

    • 22

      Ik denk dat je het voorbeeld uit de post (paul.nl) niet kunt vergelijken met kreta-2008.nl. Bij de eerste site heeft het gebruik van het frame voor de bezoekers wel degelijk meerwaarde, terwijl in het tweede geval het iframe overduidelijk puur voor cookie dropping wordt gebruikt.

  12. 23

    Ter info;
    Soms is het mogelijk om er een afspraak met de adverteerder over te maken. Na navraag blijken meerdere affiliates (met goedkeuring van de adverteerder en het netwerk) op deze manier iframes te gebruiken.

    Het voorbeeld van Paul (kreta-2008) is echter een paar stapjes te ver vind ik..

  13. 24

    Om maar even een knuppel in het spreekwoordelijke hoenderhok te gooien: zijn Get Paid To eigenlijk ook geen ordinaire cookie droppers dan?

  14. 25

    Vond dit artikeltje bij Cleafs:

    http://www.cleafs.nl/affiliatemarketing/cookie-dropping.html

    Onder Cookie Dropping verstaan wij alle vormen van het registreren van een hit bij een merchant zonder dat de bezoeker hier weet van kan hebben.

    Bij het inladen van een iframe of frame geldt dat deze minimaal 800 x 600 pixels groot moet zijn en minimaal 250 pixels vanaf de bovenkant van de browser zichtbaar moet zijn.

    Dubieuze pop-ups, pop-unders en programmaatjes als spyware e.d. zijn ook NIET toegestaan. Uw statistieken worden gemonitord op fraude kliks, leads en sales.

    Neem bij twijfel wat wel en niet cookie dropping is, contact met ons op!

  15. 26
  16. 27
  17. 28

    Cookie dropping is geen affiliate marketing, dat is geld stelen van anderen. Als de i-frame een toegevoegde waarde heeft aan je affiliate site en je bezoeker heeft er wat aan, dan vind ik het kunnen.

    De 4 iframes die nu op de affiliateblog staan vind ik weer helemaal nergens op slaan. Vanwaar deze actie Paul?

  18. 29

    Toen ik nog bij TradeDoubler werkte hadden we als uitgangspunt dat een bezoeker van een affiliate site daadwerkelijk geklikt moest hebben op een tekstlink, banner, button of een andere creative. Het gebruik van frames werd soms juist gestimuleerd bv door het inframen van een white label bookingsengine. Dit gebeurde in het algemeen in overleg met de adverteerder. Sommige adverteerders waren erg juist niet van gecharmeerd.

    Overigens lijkt het erop dat Paul.nl eea heeft aangepast, want via d directory worden de affiliate links in een nieuw tabblad geopend.

    • 30

      In de directory werden de links gisteren ook al in een nieuw tabblad geopend volgens mij. De main ‘searchengine’ werkt wel nog gewoon met frames.

      Maar het lijkt erop dat dit inmiddels breed is geaccepteerd gezien de reeds gegeven (en vooral uitgebleven) reacties tot op heden.

  19. 31
  20. 32

    Ik neem aan dat de links aan de rechterkant zijn om het e.a. te forceren? Anders heb ik ook nog wel wat sites waar ik dit soort iframes kan neerzetten 😉

  21. 33
  22. 34

    @bart L

    Die links aan de rechterkant zijn niet voorzien van links 😉
    dit is idd om te forceren.
    Ik snap Paul wel dat hij dit doet, ik vind het namelijk ook niet echt fair !

    Makkelijk koekjes krijgen !

  23. 35

    Dit soort initiatieven moedigen adverteerders niet bepaald aan om cookie tijd in te zetten, ik zou in ieder geval wel even achter mijn oren krabben.

    Erg negatief voor de markt dus, want Paul is namelijk helemaal niet degene die de klant bij de adverteerder brengt…

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.