De waarde van een afgekeurde sale

Je kent het allemaal wel als affiliate, de afgekeurde sales. Wat is de reden hiervan denk je dan.
Een klant die retour stuurt, een ongeldige bestelling, een wanbetaler etc. Er zijn tal van redenen te noemen die ertoe leiden dat een sale niet goedgekeurd wordt. De reden voor veel afkeur heb je als affiliate niet in de hand en hoge afkeur zie je dan ook vaak ontstaan bij shops die hun voorraden niet goed bijhouden en/of dit niet online communiceren, onduidelijke voorwaarden hanteren, producten niet snel uitleveren waardoor de consument na enkele dagen afhaakt etc.

Waar het mij om gaat is dat je in alle gevallen bij een afgekeurde sale geen cent krijgt terwijl dit wel waarde heeft voor de adverteerder! Immers, de adverteerder krijgt een volledig klantenprofiel met NAW-gegevens en een mailadres welke meegenomen kan worden in de toekomstige mailings. Na enkele maanden en goede aanbiedingen in de nieuwsbrief kan een klant alsnog een bestelling plaatsen en dan is de affiliate cookie allang verlopen. Dit alles meegenomen is het eerlijk als de affiliate standaard een vergoeding krijgt voor elke nieuwe klant die het aanbrengt.

Welke partijen geven in Nederland het goede voorbeeld? Ik heb wat rondgezocht en heb willekeurig 50 shopping adverteerders bij 3 netwerken bekeken qua verdienmodel. Er zijn enkele adverteerders zoals Bobshop en iBood vergoeden voor een nieuwsbrief inschrijving, maar deze vergoedingen worden alleen uitgekeerd als je daadwerkelijk via de aparte nieuwsbrief mogelijkheid inschrijft en niet als je klant wordt door iets te kopen. Dat is toch zeker ook indirect een nieuwsbrief inschrijving?

Conclusie van de steekproef: Van alle vijftig is er geen enkele adverteerder die een sale programma draait en aanvullend voor een nieuwe klant beloont!
Welke adverteerders komen over de brug en gaat aanvullend een vergoeding per nieuwe klant geven?

0 reacties

  1. 1

    Goed betoog Aart!

    Dit is inderdaad één van de vele manieren waarop een adverteerder in de long-run alsnog waarde uit een bezoeker aangeleverd door een affiliate weet te behalen.

    Lastig blijft alleen, hoeveel waarde je aan verschillende aspecten toe zou moeten kennen.

    Adverteerders die dit goed op weten te pakken hebben zeker wat te winnen.

  2. 2

    Zeker een goed betoog! Ik ben alleen wel benieuwd hoe je dit geimplementeerdziet worden bij netwerken? Alle leads dubbel registreren 1 voor sale en 1 voor klant. Of na elke afgekeurde sale een handmatige lead voor klantvergoeding?

  3. 3

    Goed en terecht betoog, Aart!

    In de uitvoering zie ik nog wat uitdagingen, maar de gedachte erachter is zeer waardevol.

    Een adverteerder die hier alleen al over nadenkt, snapt de lange termijn waarde van affiliate programma’s, wat naar mijn mening nog te veel vergeten wordt.

  4. 4

    Goed artikel Aart! Deel je mening zeker. Veel webwinkels verdienen een prima boterham aan de data binnen hun database, dus dat is absoluut wat waard.

    Vanzelfsprekend hoeft dat niet hard uitgekeerd te worden onder het mom van een vergoeding per afgekeurde sale. Het kan ook doorgetrokken worden en (in)direct meegenomen/meegewogen worden in de vergoeding voor een netto sale. Prima te berekenen wanneer je weet hoeveel sales gemiddeld gezien afgekeurd worden (procentueel) en wat de waarde daarvan is per stuk.

    Dat lijkt me beter, zodat de focus op de sale blijft liggen, waar de webwinkel uiteraard ook zijn eigen focus heeft liggen. Op die manier denk ik dat je de gemeenschappelijke belangen in verschillende situaties beter af kunt dekken…

  5. 5

    Aart, hier zit zeker wat in!

    Het vergoeden van een afgekeurde sale zie ik niet echt zitten, je hebt hier verschillende gradaties in. Hier gaat het ook om de reden waarom de sale is afgekeurd. Wanneer er een vaste klant iets retour stuurt, dan is de kans inderdaad groot dat de klant nog een keer bestelt. Wanneer de order vanwege krediet is afgekeurd, is de kans groot dat je als bedrijf een negatieve invloed hebt achtergelaten en dat de klant niet meer bestelt. Je hebt hier alleen een negatieve ervaring mee gescoord.

    Wat betreft de vergoeding voor nieuwe klanten ; hier heb ik ook al aan gedacht en het balletje ook al bij het netwerk opgegooid. Wat ik mezelf op dat moment vooral afvroeg was of het binnenhalen van een nieuwe klant niet alleen een extra toevalsbonus was en in hoeverre dit ons programma zou stimuleren. Wanneer dit alleen een extra financiele prikkel is, wat is dan het voordeel hiervan tov bijvoorbeeld het uitkeren van een x bedrag bij elke zoveelste order?

    Dit allemaal los van de praktische uitvoering, je zou dan moeten gaan werken met meerdere pixels, er moet dan ook nog een tag geplaatst worden achter de invuloptie nieuwe klant op de site. Wanneer er 1 pixel is getoond is het een sale, wanneer er 2 zijn getoond is het een sale van een nieuwe klant.

  6. 6

    @Chris
    Implementatie zal inderdaad wel redelijk complex zijn, maar niet onmogelijk. Zoals Sharmany al zegt moet je dan een extra pixel plaatsen in het bestelproces waar een klant aangeeft nieuw te zijn. Heb je dat in je bestelproces dan is zo’n extra pixel snel geplaatst.

    @Sharmany
    Het gaat mij er niet om dat je een ‘afgekeurde’ sale vergoed, maar wel dat deze een waarde vertegenwoordigd. Dat is echter inderdaad alleen het geval als dit een nieuwe klant is en niet een reeds bestaande.
    Een BKR-klant, hetzij nieuw of oud, wil je niet, dus is daar niet een oplossing voor dat je deze BKR-check meeneemt in het bestelproces of heb je het dan over te gevoelige informatie waardoor het risico ook te groot is om dat real-time te checken?
    De praktische kant zie ik niet als een probleem. Extra pixel kan ook een extra programma zijn dus pixel 1 (nieuwe klant) is prima van pixel 2 (sale) te onderscheiden.

    Kom je vervolgens nog bij de vraag wat een nieuwe klant je waard is ongeacht te bestelling. Kan je hier iets over zeggen als adverteerder?

  7. 7

    Ik heb ook al enkele adverteerders gekend die in de eerste weken (zelf) een paar grote sales genereren, die dan later blijken afgekeurd te worden. Dit is dan enkel maar om de affiliate warm te maken en er veel energie in te laten stoppen, veel meer energie (en geld) zonder ROI. Deze websites bouwen weliswaar geen lange termijn relatie op met hun affiliates maar kunnen op korte termijn wel gratis advertentieruimte krijgen op kosten van de affiliates.
    Dit gaat weliswaar over de kleinere spelers op de markt, maar het is wel een lastig en in de gaten te houden probleem.

  8. 8

    Hallo,

    ik ben het helemaal eens dat afgekeurde sales veel waarde hebben. Maar ik ben er ook achter gekomen dat adverteerders minimaal 20% afkeuren van alle sales. Het maakt niet uit of de sale echt is of niet. Maar als ze stoppen worden het soms echte ***** honden.

    Als voorbeeld neem ik de website x-lampen.nl en de sales. 20-06 is de adverteerder bij alle partijen in de brance gestopt. Dus je denkt wat gaan ze doen. Website verkopen? Of gewoon stoppen. Het nare is dat er nog veel sales transacties moeten worden gekeurd. Doen ze blijkbaar 1x per maand. Dat doen de meer partijen dus lig er niet wakker van. Maar wat is vandaag gebeurd.. alle sales wat er gerealiseerd is na 20-6 wordt afgekeurd. Dus wie heeft er een grote smile. De adverteerder. Nu ga je als eerste bellen met een m4n of een tradetracker met de vraag wat is eraan de hand? Ja, ze kunnen niks doen en dat snap je ook wel. Maar ik vindt wel dat hier wat aan moet worden gedaan.

    Wat vinden jullie van sales moeten binnen 5 dagen gekeurd worden op geannuleerde of foute bestellingen? Als er na die 5 dagen niks gebeurd dan kunnen de sales alleen nog afgekeurd worden op “niet betaald” maar dan betaald de adverteerde wel een vergoeding voor de gegevens. Zo moet je niet maanden wachten op een keuring en als je genaaid wordt, dan kan je na 5 dagen gewoon stoppen en de adverteerder gewoon verwijderen. Heb je als partij meer zekerheid.

    Graag jullie reactie.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.