Affiliateblog presenteert: de eerste Top 10 Affiliate Netwerken NL

In navolging van het succes van de Quote 500 en de Forbes 500 dachten we als Affiliateblog ook eens wat inzicht te geven in de grootste affiliate netwerken van Nederland. Lijstjes zijn namelijk niet alleen erg leuk, de grootte van de Nederlandse affiliate netwerken zijn al tijden het onderwerp van  discussie. Daarnaast viel het ons op dat er vier netwerken zijn die zich marktleider in Nederland noemen (1).  Allemaal prima natuurlijk, want je hoeft er niet bij te vertellen op welk vlak je marktleider bent, maar het maakte ons wel erg nieuwsgierig…  

De aanpak

We wilden graag de meest recente gegevens achterhalen en dus besloten we ons te focussen op de omzetverwachting voor 2010. We realiseerden ons dat de bedrijfscijfers van diverse netwerken een gevoelig onderwerp zijn en dat het lastig zou worden om de exacte gegevens te verzamelen omdat het jaar 2010 nog niet is afgelopen. Anderzijds hebben we ons hierdoor ook niet laten afschrikken omdat ook cijfers uit bijvoorbeeld 2008 lang niet altijd bekend zijn.  Er waren nog meer belemmeringen die de transparantie niet ten goede kwamen. Een aantal netwerken maakt namelijk deel uit van een beursgenoteerde onderneming of is onderdeel van een overkoepelende organisatie.  

Om tot inzichten te komen in de grootte van de netwerken, hebben we ons daarom met name gewend tot kwalitatieve bronnen.  Er zijn tientallen telefoontjes en e-mails uitgewisseld met affiliate netwerken en professionele affiliates. We hebben de netwerken niet alleen gevraagd naar hun eigen verwachtingen voor 2010, maar met name ook waar ze ten opzichte van andere netwerken dachten te staan. Dit gaf vaak interessante inzichten. Buiten de genoemde  twee directe informatiebronnen hebben we ons gestort op bijvoorbeeld persberichten, de gedeponeerde cijfers bij de KvK en jaarverslagen. Al deze informatie hebben we zorgvuldig naast elkaar gelegd, en hierdoor ontstonden er bepaald ‘ranges’ waar we netwerken in konden plaatsen. Het gemiddelde van deze ‘ranges’ staat in de ranglijst die wij hieronder hebben weergegeven. Dit is volgens de redactie van het Affiliateblog op dit moment de enige en daardoor dus de beste weergave van de grootte van de affiliate marketing netwerken op de Nederlandse markt.

 

Buiten deze top 10 vallen volgens onze berekeningen respectievelijk: Netaffiliation (1 tot 2,5), Affiliate4you (1,3 tot 2), Webgains (1,2 tot 1,8) en Testnet (0,5 tot 1,5) en 14 andere netwerken  actief op de Nederlandse markt maar met een lagere voorspelling qua omzet (NL).   

 

De uitslag & conclusies

Volgens het onderzoek is het Daisycon dat in 2010 het meeste omzet in Nederland genereert, dat Daisycon cryptische cijfers als ‘55% groei in transacties’ naar buiten brengt maakt het er niet makkelijker op deze verwachting keihard te maken. Als Daisycon daadwerkelijk meer doet dan M4N feitelijk weergeeft dan is het als niet beursgenoteerde onderneming toch een kans om omzetcijfers daadwerkelijk te communiceren en jezelf feitelijk als grootste in de markt neer te zetten.  

M4N staat volgens het onderzoek stevig op de 2e plaats en als ze deze groei blijven doorzetten, is de kans zeker aanwezig dat ze in 2011 Daisycon voorbij gaan. Interessant om te vermelden is dat M4N zich echt momenteel ‘alleen’ op de Nederlandse markt richt, terwijl TradeTracker en Daisycon steeds meer op zoek gaan naar extra omzet in het buitenland. Daarbij is het ook leuk dat M4N zijn cijfers openlijk publiceert. Mede doordat de Netwerken zichzelf vaak spiegelden aan M4N zijn we een eind met deze top 10 gekomen.  

TradeDoubler was in 2008 en wellicht de jaren daarvoor zeker het grootste affiliate netwerk van Nederland, de kans is echter klein dat TradeDoubler de groeiratio van Daisycon en M4N in 2009 en in 2010 heeft kunnen volgen.   

TradeTracker behaalt haar omzet op basis van een groot aantal adverteerders in de welbekende TradeTracker longtail (duizenden adverteerders). De focus ligt tegenwoordig ook op het buitenland waardoor we denken dat TradeTracker binnen 1 á 2 jaar best wel eens in het grootste deel van Europa actief zou kunnen zijn.   

Zanox staat met 9 tot 12 miljoen stabiel op de 5e positie. Bij Zanox ligt de nadruk op dit moment op een kleinere groep ‘grotere’ & internationaal bekendere adverteerders. Dit verschilt behoorlijk in strategie in verhouding tot een netwerk als bijvoorbeeld TradeTracker.   

Bij de overige 5 partijen achter ‘de grote vijf’ komt op #6 Netdirect (wat onderdeel uit maakt van het een grotere onderneming: OMG, net als een #8 Affiliatepartners van Scootmedia. Verrassend in deze lijst is wellicht de tussenkomst van Bol.com op plaats #7 met een geschatte omzet van 2 tot 2,5 miljoen op affiliate-basis. Ter indicatie: de totale omzet van bol.com bedroeg in 2009 – €268 miljoen.   

Tot Slot

Zoals je zelf al hebt kunnen lezen is dit onderzoek niet gebaseerd op harde cijfers. We denken wel dat een groot deel  van de affiliate netwerken zich in deze cijfers zal kunnen vinden. Schroom vooral niet om je mening te geven ten aanzien van het lijstje maar geef vooral ook aan waarom je denkt dat iets klopt of niet klopt.    

Omzet die hier is weergegeven gaat over de omzet die is ook is weergegeven in het onderzoek van Blauw / IAB.

Dit is overigens het eerste artikel op het gebied van ‘marktinformatie over Nederlandse affiliate marketing’ in een reeks van artikelen over de omvang, groei en de werkgelegenheid. Zo gaan wij in de nabije toekomst nog dieper in op specifieke cases, branche-informatie en de grootste adverteerders van elk affiliate netwerk.  

(1) (citaten op marktleiderschap van sites & persberichten, allen van verschillende netwerken)   

  • waarbij we XXX als marktleider nog meer op de Nederlandse kaart willen zetten in
  • is XXX in zeer korte tijd marktleider in Nederland geworden en heeft inmiddels kantoren
  • xxx, marktleider in Nederland voor performance advertising
  • xxx … toonaangevende rol als marktleider …  performance based in Nederland

 

 

0 reacties

  1. 1

    Als je de omzet van brandname inkopen, kortingscodes en IP dropping meeneemt kom je tot hoge omzetten. Wat de werkelijk toegevoegde waarde van deze netwerken is, daar durf ik niets over te zeggen. Ik gok de helft. Affliatesites creëren mi ook geen vraag, zoals veel andere media wel doen. In die zin stimuleert het de economie niet, beetje pullen naar links of rechts dmv vergelijken etc. Dat doen ze overigens wel goed.

  2. 2
  3. 3

    Mij ontgaat het totaal wat bol.com in deze lijst doet. Omzet aan sales (daadwerkelijk verkochte producten) is totaal iets anders dan vergoedingen aan affiliates + opslag voor netwerken. Dit is appels met beren vergelijken in plaats van peren.

    Of is dit de omzet die uitgekeerd is aan affiliates?

  4. 4

    @Stijn, de omzet van Bol is in Nederland ruim 250 miljoen euro, zoals in het artikel staat vermeld. Die 2,2 mln. Is inderdaad alleen affiliate-omzet.

    @ Bastiaan, heb jij zelf ook affiliate websites?

  5. 5

    @Alex: wat ik al schrijf, durf het niet te zeggen en ik gok. Wat is jouw mening hierover, geef eens een inhoudelijke reactie. Ben benieuwd!

    @Bram: nee. geen eigen websites meer.

  6. 6

    Mijn mening… Het is indrukwekkend om te zien, laten we dat voorop stellen. Wat wellicht realistischer is, is als deze lijst verder gesegmenteerd wordt op basis van het type affiliates. Zo weet ik bijvoorbeeld dat VEEL (!!!) cashback/incentive sites voor Daisycon kiezen voor de simpele reden dat zij een goed werkende conversie tracking hebben. Ik stel zelf altijd een beetje mijn vragen bij cashback sites of deze wel nog in de categorie “affiliate website” thuis horen. In de ogen van een netwerk wel natuurlijk, maar in mijn ogen dan weer niet.
    Maar goed, zo kan je blijven discussiëren natuurlijk. Daisycon, proficiat!

  7. 7

    @Stijn, dat is inderdaad de verwachte omzet uitgekeerd aan affiliates.

    Stel je vangt een cijfer op van “het percentage van de Bol.com sales via het affiliate kanaal binnen komen” en daarbij bereken en/of benader je de gemiddelde commissie per sale, dan kan je al snel in de buurt komen.

  8. 8

    Leuk dat we op een staan. Ik denk dat de cijfers een redelijk beeld geven, in elk geval in de volgorde ;>)

    @ bastiaan
    Brand bidding of “IP dropping” mag niet binnen ons netwerk, en daar houden we goede controle op. Dat wil niet zeggen dat het nooit voorkomt, maar wel dat het weinig impact heeft, omdat een affiliate op zijn fingers getikt zal worden. Tav van actiecodes ligt de bal bij de adverteerder, als deze het in wil zetten graag. Indien niet, dan mag dat ook niet binnen ons netwerk. Die kwaliteitscriteria gelden trouwens niet alleen bij ons maar ook bij meeste andere netwerken.
    Dat affiliate websites geen toegevoegde waarde hebben, daar kan ik weinig mee, wij werken samen met heel kleine sites maar ook met de grootste uitgevers van Nederland, het idee, dat affiliates-sites zich kenmerken door hun amateurisme is in mijn ogen al lang achterhaald.

    @ Alex
    Hoewel we inderdaad veel site’s van verschillende achtergrond hebben aangesloten, hebben de cashback site’s zeker niet de grootste deel van de omzet in ons netwerk. Een heel belangrijk deel komt van vergelijkingssites. We doen (ook) veel in finance, reizen en dating, dat zijn juist zaken die minder lopen bij cashback programma’s. Even langs de duim, schat ik het aandeel op 10 tot 15% binnen ons netwerk. (maar meer omzet is zeker welkom!!)

    Marko Dobroschelski
    Daisycon.com

  9. 9

    Je zou ook nog rekening kunnen houden met de verhouding tussen commissie voor de affiliate en marge/opslag voor het netwerk. Want daar kan op grote getallen nog een behoorlijk verschil in zitten. Zie rekensommetje:

    Opslag; bijv.: € 7 publisher x 1,3 = € 9,20 totaal
    Marge; bijv.: € 7 publisher / 0,7 = € 10 totaal

    Bron: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20101208_emerce_performance_vergoeding_meetstructuur_affiliatemarketing/

    Of alles uiteindelijk terugrekenen naar de echte eigen omzet van het netwerk. 10 miljoen omzet is leuk, maar bij 70% commissie voor de affiliate houd je 3 miljoen echte omzet over waar je de business (personeel, techniek, etc) van kunt betalen. Wie heeft dan de langste? 😉

  10. 10
  11. 12
  12. 13

    @Rick, wij hebben de ‘verwachte’ omzet van Affiliatepartners.nl gepakt, op de Scoot media website geven ze dit zelf als volgt aan:

    Affiliate Marketing
    Bent u op zoek naar meer traffic, leads of sales? Scoot Media beschikt over een groot partnernetwerk van websites middels ons systeem Affiliatepartners.nl.

    De omzet van Scootmedia zelf in zijn geheel is via list broking / e-mail marketing een stuk hoger maar puur als ‘affiliate marketing netwerk’ hebben wij ze op 1 tot 3 geschat.

  13. 18

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>