Partnerprogramma Bol.com eind januari in eigen beheer – Alle info + Interview!

Vers van de pers: Bol.com is al een aantal maanden bezig met de ontwikkeling van een nieuw ‘in house’ partnerprogramma. De reden voor deze ontwikkeling? De enorme groei van het affiliate kanaal. Met deze groei is het voor Bol.com een logische stap om het partnersysteem volledig in samenhang met de huidige website te integreren.

Zelf denken wij dat met dit nieuwe programma van Bol.com een stap in de goede richting gezet wordt. Er komt een snellere uitbetaling, duidelijkere tracking, volume- enactie bonussen. Kortom: Er zal een hoop te halen zijn voor affiliates. 20 Januari houdt Bol.com een partnerevent waar wij zelf ook bij aanwezig zullen zijn en waar dit nieuwe programma nader zal worden toegelicht. Het volgende interview met Ralph Remkes van het Bol.com partnerprogramma geeft antwoord op veel vragen over dit nieuwe partnerprogramma:

  • Het Partner Event op 20 Januari, wat kunnen we daar precies verwachten?

We hebben twee doelstellingen voor het Partnerevent. Enerzijds kennisuitwisseling tussen Partners en medewerkers van bol.com. Anderzijds willen we Partners praktische informatie bieden die ze direct thuis kunnen toepassen.

Het eerste deel van het event zal bestaan uit een presentatie van Michel Schaeffer, Marketing Director, van bol.com over het ondernemerschap en de toekomstige ontwikkelingen bij bol.com. Daarnaast zal Niels Aalberts, voormalig manager van Kyteman’s hiphop orkest, vertellen hoe hij met een laag budget social media heeft ingezet om Kyteman op de kaart te zetten. Ik zal eindigen met een presentatie over het bol.com Partnerprogramma.  Tijdens de pauzes zal er de mogelijkheid zijn om met online marketeers, product managers en  IT’ers van bol.com kennis te maken.

Het tweede deel van het event zal bestaan uit workshops op specifieke gebieden zoals SEA, E-mail marketing, Analytics, integratie van productfeeds, etc. Heel leuk worden de sessies van  Online Dialogue waar consultants websites van Partners zullen bekijken en live feedback geven op mogelijke verbeteringen.

Aanmelden?  Het Bol.com Partnerevent

  • Wanneer gaat het partner programma van Bol.com volledig over naar het nieuwe eigen systeem? En wanneer gaan de ‘nieuwe’ deuren open voor alle affiliates?

Sinds april hebben een 16-tal Partners, die een dwarsdoorsnede van het Partnerbestand vormen, al toegang tot het nieuwe Partnerprogramma. Deze groep heeft het nieuwe Partnerprogramma uitgebreid getest en ons veel feedback gegeven over verbetering en eventuele bugs. Op 6 december hebben we een soft-launch gehad waarbij we 50 Partners hebben uitgenodigd om zich als eerste in te schrijven voor het nieuwe Partnerprogramma. In de eerste weken van januari komt er nog een belangrijke update waarbij nieuwe functionaliteiten worden toegevoegd. Samen met deze update zullen weer een 100 tot 200 Partners een uitnodiging krijgen om zich in te schrijven. De planning is om eind januari het Partnerprogramma voor iedereen open te stellen.

Voor ons is het belangrijk dat we onze Partners een programma bieden dat optimaal opereert. Om de performance van het Partnerprogramma te garanderen hebben we ervoor gekozen gefaseerd Partners toegang te geven.

  • Waarom is er gekozen voor een ‘eigen’ programma, waarom niet een lidmaatschap bij een Affiliate netwerk?

Het bol.com Partnerprogramma heeft de afgelopen jaren een enorme groei doorgemaakt en daarmee is het kanaal ook steeds belangrijker geworden binnen de marketingmix. De wens om het Partnerprogramma te kunnen integreren binnen de systemen van bol.com en de wens om onafhankelijkheid te hebben in de ontwikkeling van nieuwe functionaliteiten in samenhang met de ontwikkeling van onze Open API’s heeft ervoor gezorgd dat wij de keus hebben gemaakt intern te ontwikkelen.

  • Gaan de payments wel nog via Tradedoubler of gaan jullie dit ook intern doen?

Voor het oude Partnerprogramma zullen de betalingen door Tradedoubler afgehandeld worden. Alleen wanneer het oude Partnerprogramma word afgesloten zal bol.com er zorg voor dragen dat alle openstaande commissie tegoeden uitbetaald zullen worden ongeacht eventuele uitbetalingsdrempel. In het nieuwe Partnerprogramma neemt bol.com zelf de verantwoordelijkheid voor de betalingen. We zijn hierdoor instaat volledige transparantie te bieden in welke orders waarneer uitbetaald zijn. Ook zullen de facturen nu worden gearchiveerd in het Partnerprogramma en heeft een Partner te allen tijde inzicht in de uitbetaalde facturen. Daarnaast kunnen we de uitbetalingdrempel weer verlagen naar
€  10,-. Doelstelling is om op de 23ste van elke maand de uitbetaling in het Partnerprogramma te activeren waardoor Partners binnen één maand de  commissie  van de vorige maand hebben ontvangen.

  • In het nieuwe systeem staan ‘Actiebonussen’ en ‘Volumebonussen’ in hoeverre gaan jullie deze daadwerkelijk toepassen en wat zijn de actiebonussen precies?

In het nieuwe Partnerprogramma hebben we twee vormen van bonus. Allereerst is er het eerste  jaar van het Partnerprogramma een volumebonus. Deze bonus word uitgekeerd als een Partner, ongeacht het aantal sites, een specifiek aantal orders heeft gegenereerd. Dus bij de eerste order die de Partner genereert ontvangt hij € 2,50 bonus bovenop de commissie. Dit gaat zo door bij de 10de, 25ste, 50ste , 100ste, 250ste, 500ste en 1000ste order waarbij de bonus oploopt tot € 250,-. Zie hier voor meer informatie.

Daarnaast hebben we de actiebonussen. Hiermee zijn we instaat Partners extra commissie te bieden als ze specifieke producten verkopen. Hiermee kunnen we bijvoorbeeld bij introducties van nieuwe producten een extra incentive bieden voor Partners om deze te promoten. Bijvoorbeeld er komt een nieuwe tablet aan waarvoor Partners normaal gesproken 2,5% commissie ontvangen. We kunnen dan instellen dat men 5% extra commissie ontvangen gedurende de introductieperiode. Vanuit het Partnerprogramma zullen we dit actief gaan gebruiken om in te spelen op marktontwikkelingen.

  • Wat vind jullie zelf de beste innovaties van het nieuwe systeem? Wat is het paradepaardje?

Ik ben heel trots op twee onderdelen die we hebben kunnen realiseren. Dat is ten eerste de introductie van een tracking methode die, naar mijn weten, in Nederland nog niet word aangeboden en dat is winkelwagentracking. Op het moment dat we een consument herkennen in de winkel, dit kan direct zijn of hij logt in tijdens dezelfde sessie als de click, plaatsen we de cookie op onze servers bij de “virtuele” winkelwagen van die consument. We linken hierbij echt een specifieke consument aan de acties van een specifieke Partner. Op het moment dat dezelfde consument, op welke computer en/of browser dan ook,  binnen de gestelde cookietijd de verkoop realiseert zijn we instaat de verkoop toe te wijzen aan de Partner.

Het tweede waar ik trots op ben is de “productlink generator”. We hebben deze ten eerste meer gebruiksvriendelijk gemaakt doordat de  Partner door middel van een zoekterm zijn product kan vinden. Men hoeft dus niet meer op onze website de ISBN/EAN zoeken. Ten tweede kan de Partner zonder HTML-kennis de productlink personaliseren zodat deze beter integreert binnen hun concept. Ten slotte bevat de productlink onze klantenwaardering en prijs informatie die automatisch wordt geupdate. De eerste resultaten laten een significante stijging in conversie zien vanuit de productlink.

Maar ik ben heel benieuwd om van de Partners zelf te horen wat men het beste vind aan het Partnerprogramma en op welke punten we kunnen verbeteren.

  • Hebben jullie geen problemen ondervonden met de tracking? Is deze verbeterd, is het dezelfde cookie regeling?

Iedereen die actief is in online marketing weet dat geen enkel trackingsysteem 100% garantie biedt. Wij hebben het afgelopen jaar onze best gedaan om de tracking zo goed mogelijk te maken. We gebruiken, op het moment dat we de consument niet herkennen, een First party cookie dus we hebben minder last van cookie weigering. Daarnaast hebben we geen pixel op de bedankpagina meer nodig om eenn signaal te geven richting het Partnerprogramma dat er een verkoop is gerealiseerd. Ten slotte is het Partnerprogramma geïntegreerd in onze back-end systemen en zullen daardoor minder last hebben van communicatie issues die altijd voorkomen tussen twee externe systemen. Met de winkelwagentracking hopen we de Partner iets extras te bieden dat nog niet door andere retailers wordt aangeboden. Het is aan de Partners om te bepalen of dit verschil belangrijk is.

Vragen over dit interview? Stel ze hier!

0 reacties

  1. 1

    Ik ben heel benieuwd, met de techniek van tradedoubler heb ik wat betreft de feeds nooit echt overweg gekund, er is bijvoorbeeld geen aparte feed voor digitale boeken, wat in de praktijk dus betekende dat de gehele boekenfeed moest worden ingeladen om vervolgens de normale boeken weg te filteren of een andere optie was om de feeds eerst handmatig te bewerken, het aanbod van bol.com is groot en daarmee de feeds ook… kortom, met de ebooks heb ik nog niks gedaan. Ik hoop dat bol.com wat gekeken heeft naar de netwerken die wel uitgebreide feedopties aanbieden en daarmee cleane feeds aanbieden.

    Hoop eind januari toegang te krijgen tot een mooie backend…

  2. 2

    Hoi Svteg,

    Binnen het nieuwe Partnerprogramma hebben we een productfeed generator waarmee je kunt kiezen voor de categorie, subcategorie en eventueel tricategorie (e.g. boeken, Nederlandse boeken, business boeken). Daarna kun je ook de bindwijze selecteren. Een bindwijze kan bijvoorbeeld digitale boeken zijn.

    Als je alleen NL boeken en dan als bindwijze digitale boeken selecteert dan heb je dus alleen digitale boeken. Zelfde geldt bijvoorbeeld voor websites die alleen blu-rays aanbieden. No problem!

    Gr,

    Ralph

  3. 3
  4. 4
  5. 5

    @Pim

    Ik ben het hier volledig mee eens, ze zouden ook leuke ‘zeer hoge’ targets moeten toevoegen, zou zonde zijn als ze die mogelijkheid laten liggen.

  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.