Zalando, Affiliate Marketing & Cetus Palm

Een groot deel van onze bezoekers zal zich bij deze foto wel direct afvragen: Wie is deze vent en wat doet hij bij het Zalando logo? Om direct maar met de deur in huis te vallen: Als je als mode/shopping/kortings- affiliate niet weet wie dit is dan doe je iets fout, dit is namelijk Cetus Palm (komt net van de kapper overigens), de ‘zeer ijverige’ affiliate manager van Zalando in Nederland, die volgens mij iedereen nu wel aan de lijn moet hebben gehad. Cetus belrondjes zijn binnen de fashion en kortings gerelateerde affiliates zeer bekend (wellicht zelfs bij alle affiliates). Het draait bij Cetus veel om persoonlijk contact, als hij in de buurt is komt hij langs, een ‘waanzinnig’ affiliate programma, banners die iedereen (soms zelfs tot ergernis aan toe) overal op het Internet achtervolgen. Het affiliate programma staat in ieder geval als een huis, volgens ons heeft dit programma & het proactieve management van Cetus dan ook fors bijgedragen tot het succes van Zalando in Nederland, vandaar deze keuze voor deze foto (en een beetje als grapje) en de volgende grafiek:

(Overigens weet ik niet of Zalando dit als concurrenten ziet en vice versa, echter vind ik ze wel op elkaar lijken)

(Overigens weet ik niet of Zalando dit als concurrenten ziet en vice versa, echter verkopen ze toch echt allemaal schoenen)

Zalando staat  in ieder geval sinds de lancering een aantal maanden terug op de kaart in Nederland! Wij krijgen geen geld of wat dan ook voor deze reportage, het is wellicht als reclame te zien maar wij vinden het zelf voornamelijk heel erg grappig en leuk om ook eens aandacht aan een adverteerder te besteden. Indien je hier zelf als adverteerder / affiliate manager interesse in hebt kan je altijd even een berichtje sturen!

Het begin van het Zalando affiliate-programma (by Cetus)

Mij is door Jochem de mogelijkheid geboden om kort wat te schrijven over hoe ik de stap in de affilliatemarketing heb beleefd, hoe wij als Zalando dit hebben beleefd. Wie mij al ontmoet heeft weet dat ik graag praat, misschien schrijf ik wel met hetzelfde enthousiasme.

Ik ben dus nog student aan de Avans Hogeschool in ’s-Hertogenbosch, MER (Management, Economie & Recht). Heeft niets met marketing te maken, maar Brian Ruhe stelde mij voor in plaats van SEO affiliate mee op te zetten omdat hij mij daar meer een type voor vond. Het was al een maand bezig, maar we deden nog geen 50 sales per dag. We benaderden sites die we op zoektermen vonden bij Google en surfden zelf wat rond op die sites. Als we geen antwoord kregen op e-mails, stuurden we een reminder. Mailen bleek langzaam, en zoals gezegd heb ik een voorkeur voor praten dus ik zocht via google naar een telefoonnummer. Als ik mensen wilde vertellen over Zalando wisten ze niet wat Zalando was, en ik heb dan ook alle mogelijke verbasteringen van het woord gehoord.

Naarmate er meer TV-reclame werd gemaakt, en met name het programma van Bridget, “Hoe vind ik een vent?” kregen we meer bekendheid. Mijn werk werd een stuk makkelijker want naast mijn commissie van 11%, had ik een merk van TV. En mensen waren benieuwd wie we waren en waar we ineens vandaan kwamen, wat leuke gesprekken opleverde.

Een aantal van jullie zal ongetwijfeld aanwezig zijn geweest bij de Zanox expert day, nu alweer bijna een half jaar geleden. Op die dag had ik het genoegen een stijgende lijn te laten zien met daarbij het eenvoudige doch volledige commentaar dat de lijn omhoog ging. Nog steeds breken we maandelijks een record, en groeien zowel het aantal orders als het aantal publishers.

Wat we hebben gezien is dat onze concurrentie het gratis verzenden en het gratis retour zenden vluchtig over heeft genomen. Dit maakt ons niet minder uniek, we hebben een assortiment wat voor iedereen wat heeft en daardoor is onze conversie hoger. Meer dan eens hoorde ik van publishers dat men bij de gevestigde partijen met de handen in het haar zat en zich afvroeg wie we waren. Welnu, we waren twee gasten die stage lopen, een International business- en een MER-student. Uiteraard zijn we later versterkt door iemand met meer ervaring,Rob Eijgenraam, waardoor we nu een stuk professioneler werken.

Als die twee nog nooit van Affiliate gehoord hadden waarom is het dan zo goed gegaan? Want nu we na knap een half jaar de balans opmaken zijn de resultaten boven ieders verwachting. Om te beginnen hadden we natuurlijk al een hele groep publishers voor we begonnen, en die hebben we aangetrokken met hulp van ons netwerk Zanox. Daar heb ik heel veel geleerd van onder andere Charles van der Schot en Annelies van de Bilt. Verder heeft Zalando een goed converterende site en heeft Zalando voor vrijwel iedereen iets te bieden. Daarnaast hebben we op een aantal grote sites veel aandacht gekregen (oa. actiecode.nl, fashionchick.nl, shopkorting.nl). Wat we bij Zalando anders hebben gedaan is als adverteerder dichter bij de publisher/affiliate staan. Dit willen we in de toekomst ook blijven doen want het persoonlijk contact werkt, en maakt het werk voor mij een stuk leuker. Ik ben Brian nog steeds dankbaar, want ik heb het op mijn werk nog nooit zo naar mijn zin gehad.

We hebben onszelf als team ten doel gesteld hetvolgende te bereiken:

  • Grootste omzet fashion 2011
  • Beste (fashion) affiliate-programma van Nederland 2011

0 reacties

  1. 1

    Kapsel staat je goed zo Cetus 😉

    Wij doen met veel plezier zaken met Zalando en dit komt zeker ook door de inzet van Cetus. De telefoontjes zijn naast zinnig ook erg plezierig. Als doel hebben wij met Cetus om in 2011 mee te doen in het breken van records voor Zalando wat zeker moet gaan lukken gezien de mogelijkheden die Cetus aan het affiliate programma geeft. Chapeau!

  2. 2
  3. 3

    Hallo, sorry excuses want ik behoor tot die groepering die Cetus nog niet ken. Maar na het lezen van dit mooie ‘jongensboek’ ga ik toch me toch maar eens verdiepen in het affiliate programma van Zalando.

    Dankjewel en tot ziens of moet ik zeggen “we bellen” ?
    Estelle

  4. 4

    Waar zijn je krullen? 😐

    Verder eens met alles wat al gezegd is, Zalando doet het goed en Cetus is een vriendelijke, proactieve account manager. Kunnen veel andere shops zeker nog wat van leren.

    Ik hoop dat Zalando de ingeslagen strategie doorzet en dat de huidige affiliate vergoedingen / consumentenacties niet alleen zijn om zich in de markt te vechten.

    Ga zo door dus 😉

  5. 5

    Bedankt voor de positieve reacties.

    Tja de krullen zaten in de weg, dus weg ermee!
    We blijven verschillende acties voeren, doen we ook in ons moederland Duitsland. Uiteraard zolang het werkt.

    Ik ben als (key-)account manager natuurlijk het gezicht van Zalando, en ben er met uitzondering van Niek het langste bij, maar ik heb natuurlijk nog een aantal collega’s en ons affiliateprogramma is dan ook een team-effort. Bijvoorbeeld Quirien Lap (campagne-manager), en sinds kort Jan-Willem (account manager). Wellicht neemt hij enkele accounts van mij over, maar dat horen jullie vanzelf:)

  6. 7

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>