Hoe goed ken jij het koopproces?

Wie marketing op school heeft gehad is hier ongetwijfeld mee geconfronteerd: het koopproces van consumenten. In eerste instantie kun je denken “wat doet dit thuis op een affiliate blog”, maar als het goed is denk je bij het lezen van de laatste zin “goh, hij heeft een punt”. Kortom: in dit artikel ga ik het belang uitleggen van het begrijpen van het koopproces voor affiliates.

Wat is het koopproces?

Laten we beginnen bij het begin en even kort uitleggen wat het kooppoces nu precies is. Ik heb hiervoor m’n best gedaan op Google Images en heb dit leuke plaatje gevonden om het geheel op een gemakkelijke manier uit te leggen.

Zoals je ziet wordt de consument (en zijn denkpatroon) opgedeeld in 4 verschillende fases waar 1 en 2 in principe gelijk zijn. Per fase geef ik kort weer wat ermee bedoeld is. Wie meer interesse heeft in het koopproces en tijd en zin heeft om lappen tekst te lezen op deze vrijdag, raad ik aan om dit artikel eens te lezen.

  • Aandacht
    De consument heeft een nieuw(e) product/dienst opgemerkt en dit is blijven hangen (branding);
  • Interesse
    We hadden de aandacht al, maar nu heeft de consument ook interesse (marketing begint);
  • Verlangen
    Het inspelen op het denkpatroon van de consument is begonnen en de echte marketing is begonnen. De consument wil het product/de dienst hebben, maar hoe of waar is nog niet beslist;
  • Kopen
    De consument weet ondertussen precies wat hij wil en is nu in gedachten het product al aan het uitpakken, hij moet het alleen nog kopen…

Voor zover het korte lesje marketing, laten we over gaan tot de orde van de dag: hoe kunnen we dit als super marketeers (alias affiliates) nou gebruiken om meer sales/leads te genereren voor onze beste vrienden, de adverteerders.

Relatie tussen koopproces en zoekwoorden

De meerderheid van de affiliates gebruikt zoekmachines om aan bezoekers te komen voor zijn/haar website(s). Het maakt in dit geval niet uit of je betaalt voor je verkeer of dat je door middel van SEO je potentiële consumenten op je website loodst, het principe blijft namelijk hetzelfde. Hoe meer jij je richt op het einde van het koopproces, hoe minder traffic, maar hoe hoger de conversie zal zijn. Aangezien ik met Cetus in m’n hoofd zit (niet verkeerd opvatten), ga ik als voorbeeld de “schoenen markt” pakken.

Weer even opgedeeld in de verschillende fases, maar dan met het zoekwoord achter de naam van de fase:

  • Aandacht: schoenen online
    De consument heeft ergens een banner voorbij zien komen met daarin leuke schoenen, toch maar even zoeken;
  • Interesse: zomerschoenen 2011
    Ondertussen heeft de consument al enkele websites afgestruind en heeft hij zijn zoekopdracht verfijnd;
  • Verlangen: esprit slippers
    Na weer meerdere schoenen websites te hebben gezien, heeft hij besloten om alleen nog maar te zoeken naar de schoenen die hij wil, vaak in combinatie met het merk;
  • Kopen: zwarte esprit slippers + kopen / bestellen / goedkoop / vergelijken
    De consument weet wat hij wil en is nu klaar om te kopen. We zijn Nederlanders, dus we willen het goedkoopst mogelijk!

Belangrijk om hierbij te vermelden is dat er in fase 1 en 2 ontzettend veel websites wordt afgegaan met daarbij horende zoekopdrachten. Men is namelijk aan het bekijken wat de markt te bieden heeft.

Ik ben zelf van mening dat het voor een affiliate pas interessant wordt vanaf fase 3 aangezien fase 1 en 2 al perfect worden ingevuld door de grote jongens (zoek maar eens op schoenen online). Consumenten hebben zich al georiënteerd op de websites van de adverteerders in fase 1 en 2, nu moeten wij ze over de streep trekken!

De ideale websites voor de laatste fases

De perfecte affiliate website sluit aan op fase 3 EN fase 4. Enerzijds beantwoord je de verlangens van de consument in fase 3 en tegelijkertijd geef je hem ook concrete prijs informatie en alle daarbij behorende informatie. Je vraagt je af wat nou een goed voorbeeld is van zo’n website? Elke grote vergelijker (beslist.nl, kieskeurig.nl, vergelijk.nl, …). Ze geven concrete informatie, geven je de optie om producten binnen een categorie te vergelijken en laten dan ook nog eens de goedkoopste prijzen zien.

Conclusie

Gelukkig hoeven we niet allemaal een vergelijker te ontwikkelen om sales te genereren. Jezelf simpelweg richten op zoekwoorden die een aanvulling zijn op de laatste fases is een veelvuldig gebruikte strategie. Hierbij denk ik dan aan additionele zoekwoorden als:

  • ervaringen
  • reviews
  • kopen
  • bestellen

Sinds de opkomst van de kortingscode markt hier in Nederland kunnen we woorden als “korting”, “aanbieding”, “actie”, … hier ook aan toevoegen, maar hier wil ik niet verder op in gaan aangezien dat nu even niet de essentie is van dit artikel.

Vergeet ook niet te beginnen bij het begin. Het verleiden van de potentiële koper begint bij de zoekopdracht. Geef iemand een reden om door te klikken naar jouw website, dus stap weg van de standaard <title> & <meta> (description) tags en kom met unieke eyecatchers waardoor je ertussenuit springt. Dit is iets dat nog zoveel over het hoofd wordt gezien, dus doe er wat aan!

Het doel van dit artikel is dat je de link ziet tussen het traditionele koopproces en de online ervaring van een consument. Speel hier op in en sla je slag!

Heb je hier zelf een mening, opmerking of vraag over, aarzel dan niet om te reageren :-)!

3 reacties

  1. 1

    Er zijn natuurlijk ook verschillen tussen producten. Een DVD heeft een korter koopproces dan een vakantie of slaapbank. Zo kun je met een blog over gadgets bijvoorbeeld ook proberen te zorgen dat een consument proces 1 tot en met 4 enorm snel doorloopt en voor de impulsaankopen gaan.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>