Google Panda Update UK: Grote gevolgen voor Affiliates

Google Panda Update

Google Panda Update

In de UK is de Panda (aka. content farm /farmer) update uitgerold en op dit moment zijn er veel grote partijen de dupe van deze update geworden. Echter is de focus zo aangepast dat ook veel kleinere websites nu te kampen hebben met problemen. Zo zijn sommige websites ’80 – 99,9%’ van de traffic kwijt:
Impact Seen To a Wider Variety of Sites
In the initial launch, large sites were primarily affected. This makes sense as larger sites, with more pages, traffic, and links, have more signals available. With the latest update, smaller sites may see an impact. Amit Singhal, in charge of search quality at Google, notes in the blog post, “this change also goes deeper into the “long tail” of low-quality websites to return higher-quality results where the algorithm might not have been able to make an assessment before”.
Amit Singhal told me,
“We’re focused on showing users the highest quality, most relevant pages on the web. We’re cautious not to roll out changes until we’re confident that they improve the user experience, while at the same time helping the broader web ecosystem. We incorporate new signals into our algorithm only after extensive testing, once we’ve concluded that they improve quality for our users.”
Via het systeem van Searchmetrics is een mooie analyse van de resultaten in Google gemaakt, en hierin zijn duidelijk een aantal slachtoffers te zien. Op de website van Searchmetrics en Searchenginewatch wordt deze lijst geplaats op volgorde van het verschil in ‘aantal’ pagina’s. Wat ik zelf interessanter vind is het relatieve verschil. Hierdoor kun je beter zien welke websites er naar verhouding de zwaarste klappen hebben gehad. Een mooi leermoment voor velen: wat doen deze websites fout? De volgende tabel geeft de data op volgorde van relatief verschil weer: (Dit is de zichtbaarheid gemeten door Search Metrics, zie de website zelf voor meer info)
domain Zicht/Nieuw Zicht/oud verschil verlies%
1 moneypage.com 25 39231 -39206 -99,94%
2 pricedash.com 127 55141 -55014 -99,77%
3 njobs.org.uk 92 30693 -30601 -99,70%
4 voucherstar.co.uk 126 38748 -38622 -99,67%
5 osoyou.com 96 26668 -26572 -99,64%
6 zath.co.uk 161 39768 -39607 -99,60%
7 shoppingvouchers.co.uk 134 30056 -29922 -99,55%
8 discountshoppinguk.co.uk 491 66270 -65779 -99,26%
9 just-food.com 293 39282 -38989 -99,25%
10 webdevelopersnotes.com 583 54948 -54365 -98,94%
11 netvouchercodes.co.uk 1935 152376 -150441 -98,73%
12 pocket-lint.com 2128 165956 -163828 -98,72%
13 killerstartups.com 869 52717 -51848 -98,35%
14 wakoopa.com 1334 71525 -70191 -98,13%
15 aceshowbiz.com 907 46188 -45281 -98,04%
16 everydaysale.co.uk 3822 175800 -171978 -97,83%
17 hotfrog.co.uk 1124 44863 -43739 -97,49%
18 phonesreview.co.uk 864 33418 -32554 -97,41%
19 electricpig.co.uk 1678 60882 -59204 -97,24%
20 kgbanswers.co.uk 1009 31427 -30418 -96,79%
21 biznut.co.uk 3865 118715 -114850 -96,74%
22 shopsafe.co.uk 1064 32359 -31295 -96,71%
23 themecraft.net 1163 34070 -32907 -96,59%
24 cylex-uk.co.uk 2010 56744 -54734 -96,46%
25 itproportal.com 1245 32533 -31288 -96,17%
26 whosdatedwho.com 2314 60476 -58162 -96,17%
27 autopartstrader.co.uk 1162 30282 -29120 -96,16%
28 screenrush.co.uk 1093 27930 -26837 -96,09%
29 techworld.com 1400 34923 -33523 -95,99%
30 qype.co.uk 5307 126801 -121494 -95,81%
31 wikio.com 1819 43194 -41375 -95,79%
32 couponsnapshot.co.uk 1845 41463 -39618 -95,55%
33 airfaresflights.co.uk 4100 89924 -85824 -95,44%
34 suite101.com 1658 35957 -34299 -95,39%
35 techeye.net 1879 38828 -36949 -95,16%
36 computerweekly.com 1733 35299 -33566 -95,09%
37 justtheflight.co.uk 2500 50806 -48306 -95,08%
38 associatedcontent.com 2239 44158 -41919 -94,93%
39 radioandtelly.co.uk 2539 49276 -46737 -94,85%
40 dooyoo.co.uk 14654 282837 -268183 -94,82%
41 hunkymalestars.com 1638 29970 -28332 -94,53%
42 visit4info.com 2092 36365 -34273 -94,25%
43 ciao.co.uk 20723 335697 -314974 -93,83%
44 ezinearticles.com 3577 56704 -53127 -93,69%
45 savoo.co.uk 4047 56118 -52071 -92,79%
46 soccerlens.com 2216 29481 -27265 -92,48%
47 fanpix.net 3340 43163 -39823 -92,26%
48 twenga.co.uk 5690 71095 -65405 -92,00%
49 reghardware.com 6133 72206 -66073 -91,51%
50 aboutbritain.com 2877 33327 -30450 -91,37%
51 wikio.co.uk 10627 114833 -104206 -90,75%
52 markosweb.com 12844 136590 -123746 -90,60%
53 reviewcentre.com 68096 648704 -580608 -89,50%
54 pcwb.co.uk 3447 31890 -28443 -89,19%
55 trustpilot.co.uk 3868 35230 -31362 -89,02%
56 articlesbase.com 4139 36568 -32429 -88,68%
57 voucherhub.com 9756 84783 -75027 -88,49%
58 comparestoreprices.co.uk 5658 48219 -42561 -88,27%
59 xomba.com 4050 33916 -29866 -88,06%
60 promotionalcodes.org.uk 31992 262717 -230725 -87,82%
61 worldtravelguide.net 6245 47922 -41677 -86,97%
62 idealo.co.uk 5846 44100 -38254 -86,74%
63 yourcounty.co.uk 5094 37145 -32051 -86,29%
64 freedownloadscenter.com 6349 45040 -38691 -85,90%
65 hubpages.com 26099 182704 -156605 -85,72%
66 voucherseeker.co.uk 9086 62342 -53256 -85,43%
67 buzzle.com 7113 47319 -40206 -84,97%
68 mahalo.com 31609 166781 -135172 -81,05%
69 techwatch.co.uk 12341 56793 -44452 -78,27%
70 computing.net 11689 50721 -39032 -76,95%
71 ip-adress.com 26274 111986 -85712 -76,54%
72 vouchercodes.com 21481 91535 -70054 -76,53%
73 soft82.com 8747 37062 -28315 -76,40%
74 londontown.com 10315 41456 -31141 -75,12%
75 broadbandgenie.co.uk 11156 43181 -32025 -74,16%
76 shopping.com 15402 59608 -44206 -74,16%
77 wisegeek.com 21680 83584 -61904 -74,06%
78 flightmapping.com 13086 47787 -34701 -72,62%
79 ehow.co.uk 33402 120596 -87194 -72,30%
80 robtex.com 61832 218644 -156812 -71,72%
81 brothersoft.com 90625 295898 -205273 -69,37%
82 yourdictionary.com 20625 60991 -40366 -66,18%
83 discountvouchers.co.uk 65751 178428 -112677 -63,15%
84 techradar.com 49761 116832 -67071 -57,41%
85 myvouchercodes.co.uk 289948 661560 -371612 -56,17%
86 answers.com 142129 310111 -167982 -54,17%
87 pcadvisor.co.uk 39730 85628 -45898 -53,60%
88 ehow.com 93902 201781 -107879 -53,46%
89 shopzilla.co.uk 40470 86937 -46467 -53,45%
90 fairinvestment.co.uk 43728 92214 -48486 -52,58%
91 money.co.uk 25726 53588 -27862 -51,99%
92 buyyourcar.co.uk 41542 85021 -43479 -51,14%
93 mobileshop.com 35495 69436 -33941 -48,88%
94 mydeco.com 34252 63063 -28811 -45,69%
95 reevoo.com 38253 65519 -27266 -41,62%
96 squidoo.com 52450 81811 -29361 -35,89%
97 about.com 543243 760583 -217340 -28,58%
98 passport.net 94318 122568 -28250 -23,05%
99 softonic.com 184838 225647 -40809 -18,09%
100 play.com 305883 336067 -30184 -8,98%
Zoals je wellicht al had opgemerkt is dit een update met grote gevolgen voor veel websites die wij goed kennen. Het belangrijkste om te beseffen is dat dit een ‘zero sum’ game is. Google wil simpelweg dat de meeste relevante data bovenaan komt te staan. Als een vouchercode website als Pricedash 99,9% van de rankings kwijt is betekend dat direct dat er 99,9% van deze rankings verdeeld zou moeten worden over webpages die relevanter zouden moeten zijn voor die search. In 99% van de gevallen zal het hier gaan om websites binnen dezelfde niche. De niche / branche an sich verliest dus nooit: Het is een verschuiving richting kwaliteit volgens de normen van de Panda update. Maar wat zijn deze normen en waar moet je voornamelijk op letten?
  • De ‘user experience’ van de website.
  • De toegevoegde waarde van de website.
  • Is het originele content of niet?
    Gekopiëerde content heeft in de longrun weinig tot geen kans op slagen. Dit is niet enkel originele content / originele zinnetjes, maar ook het via SEO benaderen van veel gebruikte zoektermen. Google kan eenvoudig ‘volgers’ van ‘creators’ onderscheiden via deze nieuwe algoritme update. Dat is bijvoorbeeld wat ze wilden achterhalen bij partijen als ehow, Squidoo en Answers.com. Wie heeft die vragen nou als eerste en als beste beantwoord? Als jij iets plaatst op jouw website wat vervolgens het volume op het keyword doet toenemen en anderen volgen dit waardoor er nog meer volume richting het keyword gaat, dan betekent dit een goed resultaat voor jou als ‘creator’. Ben jij degene die altijd achter toenemende volumes aanloopt… Tsja, good luck!
  • Beantwoord jij de vraag van de consument het beste?
  • Hoeveelheid aan ‘ads’ en ‘uitgaande links’ naar adverteerders (ook op de homepage).
    Het lijkt me duidelijk dat in Nederland de startpagina’s en klonen daarvan al een slachting hebben ondergaan in de recentere updates. Onze verwachting is dat deze pagina’s nog lang niet klaar zijn met Google. Het is namelijk de taak van Google om gebruikers te helpen om die pagina’s te vinden waar ze naar op zoek zijn, daarom hecht Google geen waarde toe aan pagina’s vol met uitgaande links en zonder tekst.  Al deze pagina’s komen nauwelijks overeen met dat wat ‘iedereen’ internationaal aangeeft als belangrijke factoren om deze updates goed door te komen.
Als we nu weer terug gaan naar de lijst dan zien we een slachting aan websites die kortingscodes aanbieden. Op dit gebied zijn er in deze top 100 ongeveer 30 grote websites te vinden. Echter ook hier geldt weer: De resultaten worden opgeruimd door die websites die de klanten het meeste meerwaarde & originele content bieden. Als kortingscode website A uit de index verdwijnt is het kortingscode website B die ermee heen gaat. Zelf verwacht ik dat in deze recente update een website als ‘Vouchercodes.co.uk’ een grote winnaar zal zijn. Dat denk ik omdat deze website goed te navigeren is, rustig overkomt, nauwelijks gebruik van banners en er een sterk team bezig is om meerwaarde te bieden.
Er is ook nog een opvallende winnaar te vinden in deze top 100 met ‘biggest losers’. De impact op de bodem is namelijk zo groot dat de traffic aan de top ondanks een klap van 57% (zie positie 85) is toegenomen:
Mark Pearson / Myvouchercodes.co.uk antwoordde na een vraag van mij wat er precies was gebeurt:
” Yes interesting isn’t it, the best thing is, we had one of our busiest days yesterday!! So have more traffic, not less?!
I have not looked into what pages gained or what lost. I just looked last night that we had one of the biggest traffic days for 4-5 weeks yesterday, so it certainly does not match their report.
M “
Vergis je dus niet in de statistieken: focus je op meerwaarde en er zal een goede kans zijn dat ook jij deze update goed zal overleven. Zelf vinden ‘wij’ de Panda update een enge update. Google schiet met hagel en zou iedereen zomaar kunnen meenemen. Nederland is maar een klein landje en dan kan schieten met hagel op meerdere kleinere websites een relatief grote impact hebben.  Het is maar hopen dat Google het een beetje ‘goed en nauwkeurig’ doorzet naar kleinere markten zoals bijvoorbeeld Nederland en Duitsland. Affiliate netwerken zouden overigens geen problemen moeten zien. Aanvullend op het ‘Daisycon: Affiliate marketing en Google event’ kunnen we dan ook stellen dat als partij A zijn rankings verliest, het simpelweg partij B zal zijn die meegaat naar de volgende VIP trip!
En tsja,  als je in startpagina klonen handelt en die dingen maakt dan is het misschien time to move on :).

0 reacties

  1. 1

    Heb vernomen dat de linkwaarde van linken op pagina’s die door de Panda update zijn getroffen niet verminderd is. Zijn er meer mensen met US en UK rankings en een BL profiel die dit kunnen bevestigen?

  2. 2
  3. 3

    Websites zijn nooit de ‘dupe’ van een Google update. Iedereen die een beetje oplet kon dit al jaren zien aankomen.

    Google heeft altijd gezegd dat ze de beste resultaten bovenaan willen hebben en dat ze niet houden van thin-affiliates. Dat het ze niet lukte die rommel eruit te filteren was mooi voor die sites, ze hebben er lang van kunnen profiteren en veel geld mee kunnen verdienen.

    Nu lukt het Google beter om thin-affiliates en andere sites die niet veel meer doen dan herkauwen van informatie uit te filteren. Dat is mooi voor de gebruikers van Google en dus doen ze het.

    Die sites zijn dus niet de dupe. Ze moeten blij zijn dat ze jarenlang door een maas in het algo van Google zijn gekomen en daar veel geld mee verdient hebben. Dus ze mogen nu ook niet miepen dat ze de dupe zijn.

  4. 4

    Hallo Jochem,

    Voor kortingssites geldt in de meeste gevallen inderdaad dat publisher A wordt vervangen door B, voor andere zoekopdrachten op productniveau zijn de gevolgen wel veel groter: de vergelijkers zijn veelal niet meer te vinden. Voor Google Shopping moet Google natuurlijk ook ff wat ruimte maken.

    Henk Jan
    Cleafs

  5. 5

    @Henk Jan,

    True, bij randtermen als bijvoorbeeld een ‘snowboots’ zal je zien dat shops bovenaan komen te staan. En tsja dat Google Shopping, eerst zien dan geloven. Ik zou me er ‘vantevoren’ niet zo druk om maken.

  6. 7

    Via een Amerikaanse collega die jarenlang heeft gewerkt bij de big G heb ik gehoord dat ze al ruim een jaar bezig zijn met het filteren van affiliatecodes. Heeft een site teveel (in de ogen van big G althans)affiliatelinks dan wordt deze website beschouwd als vervuiler en aanbieder van oninteressante content.

    Linken naar gewone websites zonder de bedoeling daarmee een cookie te zetten valt daar niet onder. Grote marktpartijen zijn inmiddels alwer bezig met het terugkeren naar het PPV payperview systeem waar men geheel gaat voor de branding van het merk. Helaas voor de kleinere affilaite zullen alleen website met minimaal 100.000 bezoekers per maand interessant zijn voor dit soort zaken.
    Het geld blijft dus wel rollen maar gaat een beetje anders rollen en zal meestal de wat groetere hoop uitkiezen.

    Tevens wordt big G soepeler met duplicate content mits er wel sprake is van bronvermelding zoals u kunt zien op de pagina vol met dupicate content op:
    http://www.innovatieplatform.nl/innovatieplatform-in-het-nieuws/
    waar wij alles wat de pers schrijft op onze website bundelen.
    De pagerank 5 van deze pagina geeft dan ook duidelijk aan dat dit soort zaken niet perse ongewenst is.

    Bert Janssen
    Innovatieplatform

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>