Case Study: Geld verdienen met Facebook

We zien de laatste tijd het ene na het andere Facebook artikel voorbij komen, want Facebook is HOT. We zien steeds meer bedrijven op Facebook verschijnen en tegelijkertijd groeit de gebruikers database exponentieel. Door middel van Facebook Ads kan je die gebruikers vervolgens weer advertenties voorschotelen die aansluiten op de doelgroep. In dit artikel ga ik niet (nog maar eens) de theoretische kant bespreken, maar wel een recente case study bespreken over hoe je nu concreet geld kunt verdienen met dit traffic monster.

Affiliate marketing zoals je het nog niet kent

Om deze case study en werkwijze te begrijpen wil ik allereerst terug gaan naar wat affiliate marketing nu precies is. Wikipedia geeft de volgende omschrijving voor affiliate marketing: “Affiliate marketing is een vorm van internetmarketing waarbij eigenaars van websites (affiliates) advertenties van adverteerders op hun sites plaatsen.” Ik ben het hier niet mee eens. Het is namelijk helemaal niet nodig om een website te bezitten en daarop advertenties te plaatsen om te kunnen zeggen dat je aan affiliate marketing doet. Het gaat er uiteindelijk namelijk om dat je bezoekers stuurt naar een bepaalde website via jouw tracking link. Dit is inderdaad mogelijk door een website te beheren, maar kan ook door middel van e-mail marketing, Google Adwords of Facebook Ads (zonder de tussenkomst van een eigen website).

Inleiding case study

Over het algemeen vind ik CPL programma’s (waarbij mensen enkel een formulier moeten invullen) gemakkelijker om winstgevend te krijgen dan CPS programma’s (waarbij mensen dus daadwerkelijk iets moeten kopen). Een reden hiervoor zou kunnen zijn dat Facebook gebruikers gehaast zijn en in eerste instantie op Facebook zitten voor hun plezier, niet om iets te kopen. Ik wil hiermee niet zeggen dat het onmogelijk is, maar ikzelf richt me meer op CPL programma’s.

Voor deze Case heb ik gekozen voor Adsimilis, simpelweg omdat ze veel lead offers (CPL programma’s) hebben die goed aansluiten bij het Facebook advertising. De grootste verticals  zijn dan ook dating & games, twee uitstekende markten om te promoten door middel van Facebook. Na even rond te hebben gekeken in het systeem van Adsimilis kwam ik bij het spel “Grand Fantasia” terecht, een gratis MMORPG dat zich richt op Franse spelers. Ik heb deze er tussenuit gepakt omdat Frankrijk ook een groot aantal gebruikers heeft op Facebook, mede daardoor kan je beter targetten en grotere omzetten draaien als het uiteindelijk werkt. Ook werd aangegeven in de mailings van Adsimilis dat deze campagne hard liep, dan is het altijd interessanter om eens te gaan proberen.

  • LP: http://fr.grandfantasia.aeriagames.com/playnow/lanregingame
  • Commissie: € 1,40 / inschrijving
  • Alleen 18+ spelers

Facebook targeting

Na het programma te hebben gekozen moeten we gaan nadenken over onze doelgroep. Wat weten we al?

  • Personen moeten 18 jaar of ouder zijn
  • Interesse in games / MMORPG

Een heel krachtig aspect van Facebook ads is het targeten op basis van interesses en dingen die de personen leuk vinden. De doelgroep wordt op deze manier wel aanzienlijk kleiner dan dat je puur op demografische gegevens target, maar je advertentie wordt zo in 1 klap ook zeer gericht. Voor deze campagne moeten we dus keywords zoeken die gerelateerd zijn aan MMORPG. Je zou simpelweg “MMORPG” kunnen gebruiken, maar dat is weer te algemeen. Ik heb voor deze campagne twee keywords gebruikt, namelijk de titel van de grootste MMORPG ter wereld: World of Warcraft & WoW. In één klap heb je vervolgens je precieze doelgroep te pakken: MMORPG spelers.

Zoals je ziet zitten we met een doelgroep van 67.540 personen die mogelijk interesse hebben in dit spel. In Nederland zou dit overigens veel lager uitkomen (als ik nu zou moeten schatten rond de +/- 10K )

Advertentie maken

De volgende stap is om de advertentie te ontwerpen. Je eerste reactie is wellicht “maar ik kan geen Frans!”. Geen nood, Google Translate doet wonderen, meer heb je eigenlijk niet nodig. Een Franse accountmanager op MSN kan overigens ook altijd helpen.

De CTR is het belangrijkste aspect van een Facebook campagne zoals je ongetwijfeld wel al vaker gelezen zult hebben. Hierbij speelt het plaatje de belangrijkste rol, maar je headline en body tekst moeten er natuurlijk wel op aansluiten. Onze advertentie zal dus uit het volgende bestaan:

  • Titel van max. 25 tekens
  • Plaatje van 110 x 80 px
  • Body tekst van max. 135 tekens

Om een succesvolle advertentie te ontwerpen is het belangrijk om je targeting in het achterhoofd te houden en deze, waar mogelijk, te gebruiken in je advertentie. In dit geval is dat dus World of Warcraft en nu moeten we creatief zijn. We hebben hier te maken met fans van dit spel, dus hoe kunnen we ze overtuigen om over te stappen naar een nieuw spel? Door ze uit te dagen! Hieronder de advertentie die ik gebruikt heb.

Zoals je ziet is de titel (“Beter dan WoW?”) een vraag, dit nodigt namelijk uit om verder te lezen. Hiermee dagen we de WoW fans tegelijkertijd uit door een stelling in te nemen waar zij het (waarschijnlijk) niet mee eens zijn. De body tekst zegt vervolgens het volgende: “Miljoenen WoW spelers zijn al overgestapt naar dit nieuwe spel. Het is 100% gratis – Speel nu!”. Alle belangrijke elementen van een advertentie zijn hierin verwerkt: de call-to-action (speel nu), de reden waarom het beter is dan WoW (100% gratis) en het gebruik van indrukwekkende aantallen (miljoenen spelers).

Het plaatje dat gebruikt is in deze campagne is een screenshot van Grand Fantasia met daaromheen een rand die van blauw naar groen overgaat. Ik heb in deze campagne geen A/B test gedaan tussen een advertentie met rand en één zonder rand, omdat ik uit ervaring weet dat dit type randen voor een hogere CTR zorgen. Meer tips over het behalen van een betere CTR zijn overigens te vinden in het Marketingfacts artikel van Jochem waarin hij 10 tips geeft om effectief te adverteren op Facebook.

De resultaten

Voor zover de uitleg, laten we overgaan naar de resultaten van deze campagne. Ik ga hier niet te veel uitleg bij geven, de resultaten spreken voor zich:

Uitgaven

Zoals je ziet heeft Facebook 200 kliks meer geteld dan Adsimilis, hier is helaas weinig aan te doen. Adsimilis telt alleen unieke kliks, Facebook heeft de neiging om je 2 keer te laten betalen als een gebruiker meermaals op je advertentie klikt.

Inkomsten

Totaal uitgaven: € 248,33
Totaal inkomsten: € 371
Totaal winst: € 122,67

Conclusie

Toch leuk 122 Euro winst in 3 dagen tijd voor een kleine campagne als dit. Mede door het draaien van dit soort campagnes zullen de ervaringen en contacten er toe bijdragen dat de kans groter is dat je bij de volgende campagne wel eens grotere volumes kan gaan hitten, achteraf zou het namelijk ook helemaal niet gek geweest zijn om het zelfde bij ‘lord of the rings’ fans gedaan te hebben. Hoe langer je met Facebook bezig zal zijn hoe meer je expertise op het gebied van niches / tagetting & CTRs zal stijgen. Facebook is as we speak wellicht de grootste traffic bron na Google en hierdoor erg interessant voor affiliate marketeers. Je bent niet gebonden aan landsgrenzen en de mogelijkheden zijn oneindig. Thinking outside of the box is wel een belangrijk aspect om succesvol te zijn met Facebook Ads, maar je wordt er dan ook meteen voor beloond. Mocht je nog vragen hebben, aarzel dan niet om een reactie te plaatsen hieronder en ik kom er graag op terug!

14 reacties

  1. 1
  2. 2

    Wat wat een inspirerend artikel!
    Was altijd sceptisch tegenover facebook ads maar nu ik dit gezien heb ga ik het zeker proberen 🙂

  3. 3
  4. 4
  5. 5

    @Sule: leuk om te horen. Er is inderdaad geen reden om het niet te proberen, je kan namelijk met elk budget werken: van 10 euro per dag tot 1000 euro per dag (en meer zelfs)!
    @RV: het is natuurlijk mogelijk via elk netwerk, zelf geef ik wel de voorkeur aan CPL programma’s. Kijk dus eens rond in de Leadcorner @ Daisycon en zoek een programma dat jouw ligt. Als je denkt hier de perfecte doelgroep voor te kunnen targeten, dan zeg ik: doen!
    @Barvee: waar is de “vind ik leuk” button ;-)?

  6. 7

    @Alexander: Een opmerking over de definitie van Wikipedia: Dit artikel hebben wij vorige week gestart op Wikipedia (nadat een eerdere pagina door de community verwijderd was) en is nog een {{{beginnetje}}}. We willen het artikel nog uitbreiden en zullen je opmerking meenemen. Maar misschien wil je zelf ook helpen editen aan het artikel. Wij zijn zelf geen actieve affiliates en hebben dus minder zicht op sommige aspecten, dus je input is zeker welkom!

    Groeten,

    Marjolein en Dineke

  7. 8

    Wederom een leuk artikel, Alexander!
    CPL programma’s zijn sowieso erg interessant voor Affiliate Marketing en SEA. Ik merk zelf dat het via Social Media bijvoorbeeld te weinig oplevert.

  8. 9

    Alexander, Prettig artikel om te lezen, nodigt uit om er iets mee te gaan doen. Vraag: Waar kan ik de informatie invullen als ik mijn doelgroep in kaart wil brengen?(zoals je laat zien in je artikel) Ben benieuwd!!

  9. 10
  10. 11
  11. 12
  12. 13
  13. 14

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.