Mag een mediabureau concurreren met affiliates?

Er zijn veel adverteerders die hun affiliate programma laten beheren door een mediabureau. Datzelfde mediabureau beheert vaak ook nog enkele andere marketing aspecten voor de adverteerder. Op zich is dit natuurlijk prima voor de adverteerder: er worden veel lasten uit handen genomen en hierdoor kan de adverteerder zich focussen op zijn eigen sterke punten. Maar is een mediabureau ook zo gunstig voor een affiliate programma als we het vanuit het perspectief van een affiliate bekijken?

Ik ben laatst door een concullega gewezen op de werkwijze van Blue Mango, een mediabureau dat de marketing (ook het beheer van het affiliate programma) van onder andere Typhone verzorgt. Uit het volgende citaat kunnen we opmaken dat Blue Mango en Typhone zijn heel nauw met elkaar verbonden zijn, 4 jaar geleden was het namelijk nog één bedrijf.

Ruim twee jaar geleden ontstond BlueMango als ‘spin off’ van de marketingafdeling van online telefoonwinkel Typhone.nl. Inmiddels werkt het samen met alle advertentienetwerken in Nederland, op drie na. “We genereren maandelijks 1 miljard views en zien iedere Nederlander per maand dus ongeveer 100 keer voorbij komen”, aldus mede-oprichter Marijn Maas. – bron

Deze concullega gaf aan dat Blue Mango/Typhone niet zo netjes met zijn affiliates om gaat, ze zouden er namelijk een handje van aan hebben om affiliate sites te kopiëren. Reden genoeg om dit goed uit te zoeken dus.

Na wat speurwerk en Reverse Domain Lookup tools heb ik onder andere de volgende sites gevonden die allemaal hetzelfde verdachte patroon hebben. Alle websites zijn bij dezelfde hosting geregistreerd (Superior BV, net zoals Typhone.nl zelf) en deze sites hebben ook allemaal dezelfde houder (Superior BV). Waar het met .com domeinen mogelijk is om een “Private WHOIS” aan te vragen om anoniem te blijven, wordt voor .nl domeinen vaak de tactiek gebruikt om als houder de naam van het hosting bedrijf te gebruiken om anoniem te blijven.

Enkele van deze sites:

  • http://www.gratis-samsung-wave.nl
  • http://www.lgoptimus2xspeed.nl
  • http://www.htcdesire-hd.com
  • http://www.google-nexuss.nl
  • http://www.samsunggalaxy.nl
  • http://www.mobiel-van-de-zaak.nl
  • http://www.android-gsm.nl

(Meer van dit soort sites met dezelfde WHOIS vind je hier, hier en hier)

Met zoals al eerder gezegd de WHOIS…

Status     actief
Houder     Superior B.V.
Administratieve contactpersoon     support@superior.nl
Registrar     Superior BV
Schootense Dreef 22 a
5708HZ HELMOND
Nederland

Naast de WHOIS die overeenkomt voor deze websites, valt het ook op dat er geen gebruik wordt gemaakt van affiliate tracking links, maar wel van de tracking URL’s die Google Analytics ter beschikking stelt. Bovendien wordt er enkel en alleen gelinkt naar de websites van Typhone en The Phone House. Een voorbeeld van de structuur van zo’n tracking link zien we hier:

http://www.typhone.nl/gsm/samsung/1751/samsung-wave?utm_source=00021&utm_campaign=00021&utm_medium=LEC&utm_content=GSM_gratis-samsung-wave.nl

Dit kan er al op duiden dat de “anonieme niche sites” toch belangrijker zijn voor Typhone, dan in eerste instantie doet denken, maar er is nog steeds geen rechtstreekse link gelegd tussen Blue Mango en deze websites. Deze link heb ik uiteindelijk wel gevonden na in de broncode van de sites te duiken. Hierin vinden we een banner die wordt geladen door de Blue Mango adserver van Weborama.

En om dan ook meteen een concreet voorbeeld te geven waar dat ze hun inspiratie vandaan halen voor nieuwe websites:

  • HTCDesire-HD.nl (originele affiliate site, verdient dus wel een backlink. Geregistreerd op 20-7-2010bron)
  • HTCDesire-HD.com (site van Typhone / Blue Mango. Geregistreerd op 19-8-2010bron)

Het doemscenario

Stel, datgene wat hiervoor gecommuniceerd wordt, gebeurt: Typhone en / of Bluemango kopieert affiliate concepten en zet deze concepten weg via eigen tracking & eigen banners. Oke, dan is dat schadelijk voor affiliates, echter zie ik het nog niet zo als een ramp. Het is niet zo dat iets volledig afgedekt zou moeten zijn en dat een adverteerder niet iets ook mag oppakken, SEO via subsites is gewoonweg een normale manier om je sites hoger te laten ranken in Google. Maar het zou allemaal nog veel verder kunnen gaan: Wat als Typhone en / of Bluemango ook de sales ontdubbelen tegen deze eigen projecten, het zijn voornamelijk die tracking linkjes waarvoor je je zorgen zou moeten maken. Het ontdubbelen is iets wat na het bouwen van deze projecten een vrij logische stap lijkt, dan kost het affiliates 1000en sales (zou deze tweet bijv. verklaren) en zijn het niet alleen de affiliates zelf die hier het slachtoffer van zijn, maar ook de affiliate netwerken zullen hier veel schade van ondervinden. Dan is het dus gelukt om voor Blue Mango een businessmodel te creëren waarbij Blue Mango zowel: Adnetwork / Affiliate / Affiliate Netwerk als Agency is. Best een prestatie, tijd voor alle andere partijen om een nieuw business model te creeëren en of de boel wat beter af te schermen voor partijen die klaar staan om de boel zelf op te zetten.

Conclusie

Het is zonder zekerheden wellicht te vroeg om keiharde conclusies te trekken, dit soort dingen gebeuren en het feit dat affiliates voorzichtig moeten zijn met eigen concepten is al bekend. Het netwerkje van websites rondom Typhone / Blue Mango heeft naar mijn idee veel weg van affiliate concepten, en elke keer worden ze opgestart net nadat affiliates hard hitten op bepaalde termen. Echter waar het dan bij ons ook om gaat is ‘Ethiek’, hoor dit wel?

“In algemene zin probeert ethiek de criteria vast te stellen om te kunnen beoordelen of een handeling als goed of fout kan worden gekwalificeerd.”bron

We hebben het al meegemaakt dat account managers van affiliate netwerken zelf ook (affiliate) websites beheren en dit wordt als NOT DONE beschouwd, omdat deze personen te veel inzage hebben in statistieken en gegevens. Persoonlijk vind ik dat dit ook als NOT DONE beschouwd moet worden. Blue Mango heeft inzage in de statistieken van de affiliates, weet wat werkt binnen de telecom markt (product gerichte sites) en gaat dezelfde strategie toepassen als zijn affiliates. Enerzijds om additionele sales te genereren (ten koste van affiliates) en anderzijds voor SEO doeleinden (probeer maar eens een nofollow link te vinden op één van bovenstaande sites).

Door dit allemaal zo goed mogelijk proberen af te schermen van de buitenwereld, laat Blue Mango ook blijken dat ze zich er van bewust zijn dat dit niet zo netjes is. Ze weten blijkbaar goed genoeg dat ze concurreren met hun eigen affiliates en nu kom ik weer terug op het onderwerp van dit artikel:

Vind jij dat een mediabureau op deze manier mag concurreren met affiliates?

0 reacties

  1. 1

    Allereerst wil ik melden dat dit een goed stuk is!

    Persoonlijk vind ik deze manier van concurreren not done! Dit is een oneerlijke manier van concurrentie aangezien de ene partij meer weet dan de ander door inzage van statistieken die persoonlijk horen te zijn!

    Dit is een manier van handelen met kennis die vergaard is uit andermans successen! Vandaar uit wordt een concurrent opgebouwd!

  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

    Onze conversie bij programma van Typhone is de afgelopen jaren gehalveerd. Als reden wordt gegeven dat er meer wordt ontdubbeld. Dat zou kunnen samenhangen met de toename van eigen affiliatesites.

  6. 6
  7. 7

    Ik zag de websites van Typhone ook vaak voorbij komen, maar ik wist niet dat Typhone mbv. Blue Mango zo verweven was met affiliates… Vanaf nu mijd ik Typhone indien mogelijk!

  8. 8

    Beste affiliates,

    Bij deze een reactie vanuit Blue Mango op het stuk geschreven door Alexander en de reacties hierboven. Het is een heel verhaal geworden, maar goed, bij deze!

    Allereerst wil ik verduidelijken dat Blue Mango en Typhone 2 volledig separate bedrijven zijn met 2 totaal verschillende eigenaren. Blue Mango is ruim 4 jaar geleden inderdaad ontstaan als spin-off van Typhone zoals in de quote hierboven ook staat, maar Typhone is inmiddels onderdeel van de beursgenoteerde onderneming Best Buy / Phone House en Blue Mango is in prive handen. De oprichters van Typhone zijn ook de oprichters van Blue Mango, echter is Typhone door hen al meer dan 3 jaar geleden verkocht. De relatie zoals die nu tussen Blue Mango en Typhone bestaat, is die van online marketing bureau en klant, zoals die ook met onze andere klanten is.

    Waar wij verder meteen duidelijkheid in willen scheppen is het feit dat Blue Mango geen enkele websites/concepten uit eigen naam exploiteert die concurreren met de affiliates van haar klanten. Wij proberen hier als bedrijf zeer zuiver in te zijn en ethisch mee om te gaan.

    Ingaand op deze specifieke casus. By the way, knap uitzoekwerk Alexander. 🙂

    Typhone.nl werkt inderdaad ook met toestel en abonnements specifieke websites, wat zij al jaren doet overigens en ook voordat affiliates hier grootschalig mee actief werden. De reden van Typhone ligt er vooral in om de mogelijkheid te hebben om mensen te bereiken uit een andere doelgroep of in een andere beslissingfase binnen de buying cycle dan dat men simpelweg kan en/of wil middels het eigen hoofddomein (shop omgeving). Deze zijn dus niet gemaakt met de intentie om sales af te snoepen van eigen affiliates. Door Typhone worden deze ingezet als 1 van de onderdelen van de online marketing mix van Typhone.nl. Wel is het natuurlijk zo dat er overlap in activiteiten met affiliates daarin plaatsvindt, maar dat is net zo goed het geval op het gebied van SEA/keyword buying (zelfde keywords), display advertising (zelfde netwerken, content netwerk etc), e-mail marketing (overlap in mail bestanden), Facebook advertising (zelfde doelgroepen) etc. Ook op al die vlakken zijn er andere affiliates actief en komen adverteerder en affiliate elkaar overal tegen. Dat hoeft ook geen probleem te zijn als het maar wel op een nette en ethische manier gaat en men elkaar niet ziet als vijanden maar als partners. Jullie als affiliates zijn van zeer grote waarde voor Typhone, dus het zou vanuit dat oogpunt ook niet handig zijn om jullie specifiek tegen hen in het harnas te jagen.

    Daarnaast wordt er een “link” gelegd naar Blue Mango obv de banner ads die op deze domeinen draaien. Daarin hebben wij als Blue Mango niks te verbergen. De “link” komt omdat Typhone (net als al onze andere klanten) met Weborama’s Adperf als 1 centraal adservingplatform draait om hun banners te tonen. Dat gebeurt in dit geval door Typhone op deze genoemde domeinen, net zo goed als deze gebruikt worden bij andere media buys bij andere partijen zoals Microsoft, Google, Sanoma etc waar banners gedraaid worden. Daar komen dus ook dezelfde third-party adserving tags voorbij, maar die netwerken/publishers zijn helaas ook geen onderdeel van Blue Mango. 😉

    Dat er sprake zou zijn van een lagere/dalende conversie (waar naar gerefereerd wordt door een tweet en een anonieme reactie hierboven), kan ik zonder specifieke data nu zo niet direct induiken en beoordelen. Wat ik wel weet is dat er expliciet niet ontdubbeld wordt tov andere kanalen, alleen tov andere affiliate kanalen. Dus in Typhone’s geval is dat ontdubbeling van orders van Daisycon vs TradeDoubler vs Affili.net, wat “vroeger” wellicht niet of minder gebeurde.

    Terug naar de rol van het online marketing bureau. Wij kunnen hier eigenlijk alleen namens onszelf spreken. Wat wij zagen is dat er veel winst te behalen was (en is) in de relatie tussen klant, online marketing agency, affiliatenetwerk en affiliates en dan met name met de top affiliates. Top affiliates krijgen hier in Nederland in onze ogen relatief weinig aandacht als je dat vergelijkt met landen als Amerika of Engeland. Wij proberen de banden met de top affiliates van onze klanten juist aan te halen en tijd en moeite in deze relatie te stoppen. Dit met als doel de affiliates te faciliteren en van dienst te zijn zodat zij in staat zijn om meer sales te kunnen genereren voor onze klanten. Affiliate blij, klant blij, wij blij.

    Wij hebben in onze ogen een heel open benadering naar de top affiliates en proberen met tailor-made deals, promotie materiaal, structureel contact/overleg, incentives, speciale klant events, 1 op 1 contact etc het maximale uit de affiliate relaties te halen voor onze klanten. Gezien het belang van die relaties hebben we daarnaast aan Blue Mango kant ook al geruime tijd dedicated focus op het affiliate management stuk en zijn we dat nog steeds op zoek naar uitbreiding daarvan. Wij zien op zo’n manier een meerwaarde weggelegd voor een online marketing bureau als schakel tussen de relatie affiliate en klant en wij hopen dat naast onze klanten, onze affiliates dit ook zo ervaren.

    Mocht er behoefte zijn om hier face-to-face verder over te praten, dan kan dit uiteraard ook gefaciliteerd worden in (een) sessie(s) incl. klant en affiliates. We staan altijd open voor discussie en kritiek. Dus mochten jullie nog vragen hebben, neem gerust contact met mij op.

    Groeten,
    Mark Mansveld
    mark.mansveld@bluemango.nl

  9. 9

    Hoi Mark,

    Allereerst wil ik je bedanken om te reageren op dit artikel!

    Ik vind het alleen jammer dat je, buiten deze zin “Typhone.nl werkt inderdaad ook met toestel en abonnements specifieke websites”, niet inhoudelijk in gaat op mijn “knap uitzoekwerk” ;-).

    Je geeft (bewust?) nergens in je reactie aan wat nou de rol van Blue Mango is bij deze sites van Typhone en dat is wel jammer. Gezien jullie “een heel open benadering naar de top affiliates” hebben, lijkt het me dan ook wel terecht om hier op te antwoorden.

  10. 10

    Ethisch handelen / ethisch ondernemen heeft iets vergelijkends met groene stroom. De naam en het product ( groene stroom, iemand ooit lang zien komen ? ) bestaat al niet, en wordt verkocht alsof je door deze stroom te gebruiken iets positiefs neerlegt. Ook niet waar.

    Analoog bestaat ethiek evenmin in de financiele internet-contreien. Echt ethisch handelen handelt al, vóórafgaand aan het moment dat je iemand erop aanspreekt. Achteraf heb je het pleit verloren en is het wantrouwen onherstelbaar geboren. De rook zal blijven bestaan.

    Dat geldt voor netwerken, dat geldt voor mediaburo’s, dat geldt voor bedrijven met meervoudige petten op. Ongeacht de smoes, dat medewerkers door hun ervaring beter kunnen adviseren.

    Kunnen echte affiliates dit afdoend bestrijden ? Kans nihil. Soortelijk gewicht van geld is per definitie zwaarder dan van ethisch gevoel(..)

  11. 11

    Er zit aardig wat media ervaring in die lange reactie, moeilijk om overal op in te gaan, wel fijn om te lezen dat het serieus wordt genomen.

    Kan je er dus wel vanuit gaan dat de websites van Superior BV van Blue Mango gemaakt / gekopieerd zijn voor Typhone? (Hoe doen jullie dit nu overigens met Vodafone, waarom staan die er niet bij?)

  12. 12

    Affiliate is dood.
    Maar eerder al stond iemand na een paar dagen op 🙂
    Ook al is deze persoon nooit meer gezien.

    Mediabureaus zijn de doodsteek voor affiliate marketing?
    Rest de vraag waarom de netwerken dit niet zien?
    Of zien ze het wel en hebben ze deals met….?

    Op de dag dat de netwerken afscheid nemen van de mediabureaus zal affiliate weer opstaan.

    Bert janssen
    Inovatieplatform.nl

  13. 13

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>