**NEW** ONLY IN THE NETHERLANDS! COOKIE LAWS!

cookies

Het is tijd om me nog meer te verdiepen in het saaiste onderwerp dat speelt op dit moment en dat niemand volledig begrijpt: De cookiewetgeving. Aanstaande dinsdag 21 juni 2011 wordt er in de tweede kamer gestemd over het invoeren van een wetgeving die ervoor zorgt dat Nederland achter gaat lopen op iedereen in Europa (en elk land ter wereld). Websites die content verschaffen zien ineens de inkomsten afnemen omdat advertenties niet meer op maat aangeleverd kunnen worden omdat cookie tracking praktisch onmogelijk wordt gemaakt. Dat is mijns inziens één van de grootste gevolgen. We hebben het dan nog helemaal niet over het gebruikersgemak (zoveel pop-ups komen erbij) en de onmogelijke naleving van deze wetgeving, afin: Laten we eens gaan brainstormen over alle mogelijke gevolgen.

Ten eerste:

Tijdens mijn onderzoek voor het schrijven van dit artikel kwam ik er gaanderweg achter dat dit probleem het land Nederland ontzettend veel gaat kosten en degene die er baat bij zou hebben – de gebruiker – gaat er niets mee opschieten. Voor mijn beeldvorming heb ik +/- 10  telefoongesprekken gehad met relevante partijen: affiliate netwerken, retargetting-bureaus en uitgevers. De antwoorden die ik kreeg gingen allemaal dezelfde richting uit en dat was niet positief… Alhier enkele citaten uit de telefoongesprekken:

” Hoe arrogant kan je als Nederland zijn als je denkt dat  Google of Facebook wel even voor Nederland zijn 3rd party cookies gaat aanpassen. Die sluiten gewoon het kantoor op de Zuid-As. ”

 

” Er zijn zo waanzinnig veel alternatieven voor 3rd party tracking cookies dat deze wetgeving één dag na akkoord al achter de feiten aan loopt ”

 

” Retargetting is tot nu toe de enige industrie in de online wereld die al aan zelfregulering doet! Scherp dat dan aan ”

 

” Wij wachten gewoon tot de cookie politie bij ons aanbelt en dan bouwen we er wel iets omheen ”

 

” Niets is nog duidelijk bij deze wet.  Als je alles letterlijk & nauwkeurig neemt is het internet gewoonweg dood “

[POPUP=IMG1]Het houdt niet op bij dergelijke citaten. Het woord ‘symboolpolitiek’ is dan ook bij meerdere gesprekken gevallen. Het is overigens best leerzaam om te zien hoe knullig de politiek eigenlijk werkt op het moment dat ze beleid willen uitstippelen in het vakgebied waar jezelf net iets meer van weet. Het is daarbij minder leuk om te zien hoe partijen die weinig verstand van zaken hebben de hele economie ‘uit naam van de gebruiker’ kapot maken. …simpelweg om stemmen te winnen? Het zal sommige partijen nog eens flink gaan tegenvallen als straks miljoenen Nederlanders zich afvragen aan welke politieke partijen ze al die pop-ups te danken hebben.

De slachtoffers:

Slachtoffer #1:

De content websites / publishers / gratis content websites

In Nederland gaan content websites minder verdienen. Dit kan best wel eens 50% lager gaan liggen dan nu het geval is. Sites als Nrc.nl, Geenstijl.nl, nu.nl en nog duizenden andere sites danken een groot deel van de huidige inkomsten aan het gericht – en daardoor effectief – laten zien van advertenties. Deze advertenties leveren vanzelfsprekend meer op en laten we eerlijk zijn, een gebruiker wil uiteindelijk ook advertenties op maat. Als zulke websites de kwaliteit van hun content hoog willen houden dan komen de advertentie zoals we deze ooit gewend waren weer uit de kast: Pop-ups, pop-unders, ringtones, rebills, etc.Waar echter nog een gevaar schuilt is dat er creatieve (veelal voor de consument gevaarlijkere) methodes gebruikt gaan worden.  Er zijn namelijk meer methodes om toch te blijven retargetten:

  • Gebruik van rtb (real time bidding)
  • 3rd party server to server integration
  • 1st party tracking cookies (direct)
  • HTML5 local storage
  • session tracking & fingerprints

De wet slaat dus eigenlijk nergens op en er gaat meer kapot dan de politiek voor ogen heeft. Links of rechtsom zullen er methoden ontstaan die cookieplaatsing zal omzeilen. Eigenlijk is het gewoon een vorm van kapitaalvernietiging waar kleinere bedrijven slechter kunnen meekomen dan de grotere. Weer iets kroms waarvan ik me niet kan voorstellen dat het de bedoeling is.

Slachtoffer #2:

Affiliates / Publishers / Adverteerders / Webwinkels / Affiliate netwerken

Affiliate Marketing draait voor een groot deel op cookies. Geen cookies die persoonsgegevens verzamelen maar cookies die een verkoop tracken die dankzij de affiliate tot stand is gekomen. De politiek wil de privacy van online gebruikers waarborgen – logisch – dus gaan ze de cookies rigoureus aanpakken. Dat is dan vervolgens weer niet logisch. Een hele bedrijfstak in Nederland draait op cookies zonder dat iets met persoonsgegevens wordt gedaan. De affiliate marketing, in Nederland goed voor een extra omzet van 1.5 miljard bij webshops, krijgt door het doorbreken van sales en lead tracking een forse klap. Het is een van de weinige branches in Nederland die goed is voor een groei met dubbele cijfers gedurende de crisis, maar daar wordt überhaupt helemaal niet naar gekeken. Nogmaals: affiliate marketing gebuikt veelal cookies maar doet verder niets op persoonlijk niveau met de data die verzameld wordt behalve de tracking van sales en leads. Er staat nergens een ‘paspoort’ van een persoon online, er bestaat geen grootschalige handel in deze online ‘persoonsinformatie’ het zijn min of meer automatische systemen die niemand kwaad doen en simpelweg bijhouden op welke website jij op die PC bent geweest. En deze data is al makkelijk te wissen via de browser.

Affiliate netwerken geven ook al aan: “heeft dit allemaal wel betrekking op ons?”. Er is nog teveel onduidelijkheid omtrent de ‘cookiewet’. Het lijkt wel alsof affiliate marketing een groot onbedoeld slachtoffer wordt van dit geheel. Al gaat het hier ook weer op: Er zijn altijd alternatieven: 1st party cookies, session tracking, Ip tracking, fingerprint tracking, etc. Grote bedrijven hebben deze methodes al klaar staan voor livegang, echter op dit gebied zullen kleinere bedrijven die veel afhankelijker zijn van cookies toch ook forse klappen krijgen. Die kunnen moeilijker meegaan in de nieuwste tracking technologieën.

Slachtoffer #3:

Nederland / Pays-Bas  / Holland / De economie

Grote bedrijven als Google en Facebook zullen wellicht niet akkoord gaan met deze wetgeving (als deze domme wet daadwerkelijk nageleefd gaat worden) en simpelweg het Nederlandse kantoor sluiten en vanuit Europa het geheel weer managen. Om even aan te geven hoe ver deze maatregelen gaan: de Facebook like/share buttons gebruiken ook 3rd party cookie tracking. Zou elke site die dan een like functionaliteit heeft toegevoegd hier een goedkeur voor moeten vragen? Wat feitelijk inhoudt dat Nederlandse websites dit niet meer opnemen om die domme pop-ups te ontlopen en dus achter gaan lopen op internationale concurrenten? Het is maar een voorbeeld maar er zijn er wellicht duizenden te bedenken op dit gebied. Alle opties waarin je ziet dat je ‘vrienden’ ook iets leuk vinden (een toegevoegde waarde van technologie als je het mij vraagt) moeten er ook aan geloven. We zijn dus duidelijk het braafste jongetje van de klas. Retargetting bedrijven over de grens gaan echt natuurlijk niets doen om compliant te worden en hebben hiermee direct een concurrentievoordeel. Adverteerders weten inmiddels dat dan deze vorm van adverteren werkt en die zullen dus zaken blijven doen met deze agencies. Dit gaat overigens ook vaak om Europese samenwerkingen. Nederland gaat een uitzondering worden… Waarom? Wie heeft er baat bij?

Slachtoffer #4:

De internet gebruiker / consument / jij en ik
  • Pop-ups (kijk maar naar geenstijl.nl)
  • & Nog meer pop-ups van de websites zelf
  • Meer irrelevante reclame (het is toch handiger als je relevante reclame ontvangt dan reclame waarop je helemaal niet zit te wachten?)
  • Retargetting / Profiling is te omzeilen en blijft dus hoe dan ook bestaan
  • 10.000.000.000 en websites moeten veranderingen doorzetten
  • Het wordt allemaal onnodig ingewikkeld

Deze vragen blijven liggen

Zelf ben ik uren op zoek geweest naar de voordelen maar heb ik er eigenlijk geen gevonden. Daarom de volgende vragen aan de heer Van Bemmel (PVV) en Van Dam (PvdA)

  • Wie heeft er baat bij?
  • Waarom niet eerst de zeer hevige zelfregulatie proberen die nu is aangedragen door het IAB?
  • Waarom luisteren jullie niet naar Neelie Kroes
    ” Artikel Telegraaf d.d. 17 juni 2011 / Kroes: Niet doorslaan met privacyregels op internet “
  • Wat heb je liever: een Pop-up of een relevante banner?
  • Wie gaat deze regels naleven en hoe?
  • Krijgt een Nederlandse bezoeker op een buitenlandse website ook deze pop-ups?
  • Krijgt een buitenlandse bezoeker op een Nederlandse website ook deze pop-ups?
  • Bij Affiliate Marketing (click – cookies) worden helemaal geen persoonsgegevens opgeslagen, waarom dit ook aan banden leggen?
  • Hoe ga je Facebook en Google en alle social media & innovatieve bedrijven dit opleggen?
  • En hoe gaat dit in de praktijk nageleefd worden? De cookiepolitie? Boetes?

En waarvoor doen we dit eigenlijk allemaal?

Dit is waarom we het doen volgens het wetsvoorstel:

Met behulp van de gegevens die op de randapparatuur van gebruiker of abonnee worden opgeslagen wordt een profiel opgebouwd dat soms herleidbaar is tot de persoon en dat gebruikt wordt om advertenties toe te spitsen op voorkeuren van de gebruiker of abonnee. Aangezien dergelijke methodieken in de ogen van de indieners inbreken op de persoonlijke levenssfeer.

Dankzij de PVV, SP, D66 en de PvdA gaan we straks in plaats van retargetting ‘andere’ retargetting krijgen met pop-ups en allerhande slinkse methoden. Daarnaast gaan deze onzinnige wijzigingen de economie ook alles behalve goed doen. Vragen en of opmerkingen?

Jochem@Imbull.com / http://www.twitter.com/jochemvroom

0 reacties

  1. 1

    Als dit echt gaat doorzetten zie ik het nog wel gebeuren dat ook grotere affiliate partijen een LTD in the UK openen (kost namelijk niks in vergelijking met een BV hier) en de concepten via die LTD laten lopen. Of wellicht Malta, scheelt ook meteen een heel wat belasting betalen.

    Dit is weer een mooi voorbeeld van politici die gewoon wat roepen zonder (fatsoenlijk) onderzoek gedaan te hebben. Punt 5 in het artikel van Geenstijl (http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2011/06/koekieverbod_doe_eens_niet.html) is trouwens ook een hele mooie:

    “Als cookies niet meer mogen, dan is er nog de HTML5 local storage. Staat websites ook toe om gegevens op te slaan op uw computer maar deze kunnen tot 5MB bijhouden, een paar duizend keer de hoeveelheid van een cookie. Om deze gegevens vervolgens stilletjes waar dan ook heen te sluizen – cookies on steroids.”

  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

    Goed stuk en helder om de verschillende aspecten te belichten die ‘getroffen’ worden door deze wetgeving. Om nog maar niet te spreken over het concreet doorvoeren en handhaven van zo’n wet. Dat is m.i. onmogelijk en kost handen vol geld voor iets waar niemand (nee ook de consumenten/belastingbetalers niet) op zit te wachten.

    Voor een brandbrief had ik volgende geschreven wat ik hier ook graag even wil delen (komt overeen met wat Jochem hierboven zegt):
    Indien de Nederlandse overheid zich strenger op gaat stellen dan de EU voorschrijft is dit zeer schadelijk voor de ontwikkeling van economische groei in een innoverende bedrijfstak. Het is niet gezond voor de concurrentiepositie van de Nederlandse internetbranche ten opzichte van andere landen in EU. Zelfregulering is een uitstekende mogelijkheid waar diverse brancheverenigingen in Nederland prima mee uit de voeten kunnen, zowel in belang van de consument als in het belang van het bedrijfsleven. Privacy van de consument is zeer belangrijk voor de internetbranche en heeft alle aandacht. Informatie en nuttige diensten voor de consument kunnen dankzij het gebruiksgemak van Nederlandse websites gewaarborgd blijven mits de overheid zich conformeert aan de EU richtlijnen en niet zelf strengere en overbodige maatregelen gaat treffen.

  6. 6

    De lobby van de marketingbranche is in ieder geval een schoolvoorbeeld van hoe ‘t níet moet. Er is een enorm gebrek aan kennis in de politiek op dit gebied, de informatievoorziening richting kamerleden had veel beter (en structureler!) gemoeten.

  7. 7

    @Koen, ik denk dat deze structurele & goede informatievoorziening mede niet op gang is gekomen omdat niemand het wellicht voor mogelijk heeft gehouden dat een draak van een wetgeving als dit (bovendien onuitvoerbaar en oncontroleerbaar) erdoor zou komen.

    Het is moeilijk om structureel te werk te gaan tegen zoveel onzin.

  8. 8
  9. 9

    Scherp en helder stuk. Ik mag hopen dat er ergens nog een beetje opgelet wordt in Den Haag als er mensen aan het woord zijn die wat zinnigs bijdragen in deze discussie!

  10. 10

    @jochem dat ben ik niet met je eens, deze onzin had juist voorkomen kunnen worden door betere informatievoorziening / public affairs strategie /stakeholder dialoog. Als politici jouw standpunten niet begrijpen dan ligt dat niet alleen aan die politici, maar ook aan je stakeholdermanagement als branche zijnde.

  11. 11

    Wat zou het fijn zijn geweest als alle voorstemmende partijen nu de argumenten in dit artikel eens goed hadden doorgenomen.
    Ze weten niet waar ze het over hebben.

    Tip:
    Voorlopig is er nog geen wet en zolang men hier aan werkt kunnen wij er aan werken de betreffende partijen tot inzicht te brengen.
    Via de mail kunnen we de leden van de betreffende partijen attenderen op dit artikel zodat ze eens echt kunnen gaan inzien waar ze mee bezig zijn.
    Via de sites van de betreffende partijen zijn veel van de kamerleden te benaderen:

  12. 12

    In de zin van een tekort aan correcte informtie-voorziening aan Tweede Kamerleden ( doorsnee van de bevolking = snapt van de materie en de gevolgen niets ) door IAB en affiliates, ben ik het helemaal met Koen eens.
    Om de retargeting “goed” te praten door te stellen dat de bezoeker graag relevante advertenties wil zien, is een drogreden.
    Maar al zou dit voorstel doorgezet worden, schijnt er ook nog een Eerste Kamer te zijn, volgens de voormalige inzichten beperkter in macht maar ook dat is door de tijd heen anders geworden, waar we Neelie Kroes toch niet in haar hemd kunnen laten staan een faktor van belang.
    Hoog tijd om alsnog de politiek “beter” te informeren voorzover politici …… tenslotte zijn er die een rood potlood nog over het hoofd kunnen zien ( onlangs bij provinciale staten die op haar beurt de 1e Kamer kiest / D66’er Wim Cool van Noord-Holland bron:http://nos.nl/op3/artikel/242763-potloodincident-kost-d66-een-zetel.html ). ;-)

  13. 13

    Een prachtige stimulans voor de noodleidende IT sector. Hele systemen zullen (om)geschreven moeten worden. Eindelijk wordt er iets gedaan aan de werkloosheid onder IT’ers.

  14. 14
  15. 15

    @Koen ik vind jouw artikel sterk en een must-read voor iedereen die zich hiermee bezig houdt. Jouw koppeling tussen de artikelen is vernieuwend en schept een compleet beeld van deze lastige materie.

    Ik wil wel benadrukken dat het IAB een sterk tegenvoorstel heeft liggen met scherpe regulering naar europese maatstaven. Toen ik dit voorstel voor het eerst zag dacht ik direct: “Dit gaat te ver, hier doe ik niet aan mee met onze websites”. Maar nu een maand verder zou ik direct tekenen voor de oplossingen van het IAB, nu is de ‘draak’ van een cookiewet een feit. (Althans, deze wet is in de praktijk natuurlijk niet uitvoerbaar)

  16. 16

    @jochem thanks voor je compliment. Het is inderdaad goed van het IAB om met een tegenvoorstel te komen. Maar het blijft – zoals ik ook in m’n blog betoog – mijns inziens wel een flinke fail dat er geen gedegen public affairs strategie aan ten grondslag ligt. Het gaat er bij zo’n strategie niet alleen om dat je een goed alternatief hebt, maar je moet mensen ook weten te overtuigen van dit alternatief (o.a. middels goede informatievoorziening en, als dat niet genoeg blijkt te zijn, met behulp van een bredere publiekscampagne).

    Ben benieuwd naar wat er de komende dagen gaat gebeuren, spannende tijden in ieder geval!

  17. 18

    Wat heeft het dan nog voor nut om nog iets te gaan doen met affiliate marketing? Deze hele wetgeving slaat absoluut nergens op! Ik promoot ook verschillende producten met behulp van affiliate marketing, ik doe absoluut niets met de gegevens van mensen die iets kopen via mijn sites.

    Al je harde werk wordt gewoon bij het grof vuil gezet en is straks niks meer waard. Denk dat ik op mijn sites een eigen pop-up ga zetten: “Deze site werkt alleen als u cookies accepteert” o.i.d. misschien moet elke site dat maar doen…

    Die gasten van de regering weten echt niet wat ze hier mee aanrichten. Er zijn bedrijven die letterlijk bestaan dankzij die cookies. Het gaat al zo goed met de economie, dit kan er ook wel bij…BRAVO!

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>