Cookiewetgeving: The Day After

Verhoeven – D66 – teleurgesteld vlak na de PvdA blunder

Waanzinnig & Leerzaam. Dat zijn de twee woorden die me te binnen schieten als het om gisteren (21-06-2011) gaat. De uiteindelijke telecom / cookiewet is er ‘voorlopig’ nog niet doorheen gekomen omdat Martijn van Dam & partij notabene (best grappigfilmpje) uiteindelijk besloten om toch maar even op het christenfilter van de SGP te stemmen. Martijn van Dam maakte een blunder die volgens sommige partijen niet omkeerbaar zou zijn:

“Volgens Braakhuis (GroenLinks) is de fout niet meer te herstellen. Na de fout is het stemmen over de Telecomwet en netneutraliteit stilgelegd. Morgen zal verder gestemd worden, maar kan het SGP/CDA-voorstel niet meer opnieuw behandeld worden.” (bron nu.nl)

…toch lijkt het me sterk dat dit niet binnen een maand (of eerder) gewoon is teruggedraaid en opgelost. Immers: “Waar een wil is is een wet”. Dus we hoeven ook echt niet dieper in te gaan op het christenfilter. Deze ongein gaat er toch nooit komen. Wat er wel gaat komen is de Martijn van Dam Pop-up Mania. En dan bedoel ik niet de pop-up mania waar de website Geenstijl op wees in hun artikel waarin 8 pop-ups achter elkaar verschenen om aan te tonen hoe het zou worden. Zo gaat het naa alle waarschijnlijkheid niet worden.

De essentie van het probleem is dat alle websites minder inkomsten gaan ontvangen, omdat er een hoop mensen zijn die zich afmelden als ze geconfronteerd worden met een bericht over cookie plaatsing. Consumenten gaan echt geen goedkeur geven aan affiliate partijen, die enge namen hebben als: “Tradetracker”, “Zanox”, “Commission Junction” en “Daisycon” (tip van Ilya). Dit terwijl de commerciële tak van het internet deze goedkeur wel op prijs zou stellen (webwinkels & publishers) en deze partijen niets doen met persoonsgegevens, behalve een lead of sale doortracken naar een publisher.

Het huidige internetklimaat is voor een belangrijk deel tot stand gekomen door advertentie inkomsten. Immers kost het leveren van goede content tijd, tijd die voor velen op de een of andere manier vergoed moet worden. Als in de toekomst deze wet scherp wordt neergezet, zullen websites terugvallen op andere advertentiemiddelen. Dan komen de oude vertrouwde pop-ups met online gambling, ringtones, dating en poker websites weer onder het stof vandaan.

En dat leidt er echt niet toe dat je op elke website vijf keer vensters moet wegklikken. Dat zijn verhalen die door de lobby bewust zijn verspreid om dat strengere regime te vermijden.  (bron)

Overigens een interessant detail dat Martijn van Dam op zijn eigen website zijn eigen wet een ‘streng regime’ noemt. Maar ook hier geldt weer: het gaat ook om andere pop-ups. Het is nu eenmaal zo dat websites op een bepaalde manier de dure redacties moeten betalen. Een verdienmodel is (vaak) benodigd voor gratis content. Er is na deze wijziging weinig ruimte meer in Nederland voor online relevante advertenties gebaseerd op 3rd party cookies. Nederland is dankzij deze wet het braafste jongetje van de klas en wordt op dit vlak ineens een uitzondering in Europa. Voornamelijk op commercieel en innovatief gebied doen we hier een stapje achteruit in de ‘globale’ evolutie op het internet. Al met al een forse ingreep, zoals ik in mijn vorige artikel al aangaf zijn er hele bedrijfstakken (*kuch* affiliate marketing * kuch* ) die leunen op deze cookies en die daarbij niets van doen hebben met de ó zo gevaarlijke persoonlijke informatie die bij cookies vrij komen. Wat helemaal buiten beschouwing is gelaten, is dat het al met 2 clicks mogelijk is om – in private – te navigeren of alle cookies te wissen, dit op alle drie de meest gebruikte browsers. 96% van de mensen die zich online begeven, maakt gebruik van een van deze drie browsers. Al die personen zouden dus zonder problemen hun cookies kunnen uitschakelen. Is er dus eigenlijk wel een probleem? En als hierin een probleem schuilt, is het dan niet handig dat deze drie browsers een aanpassing doorvoeren zodat het nog net ietsje duidelijker wordt? Een verplichte plugin voor Nederlandse gebruikers?

De uitvoering

Het meest interessante vraagstuk van deze cookiewet is de uitvoering. Wat gaan we doen om dit voorstel in goede banen te leiden als de wet door de eerste kamer is geloodst. Dit is een vrij complex iets om als eerste land ter wereld door te zetten. Al helemaal als er geen beroep wordt gedaan op de personen die er ‘wel’ verstand van hebben, omdat die personen enkel onzin schijnen te verspreiden volgens de politici van Nederland:

” De cookie-lobby blijft onzin verspreiden over implicaties wetsvoorstel. ” link

Grappig genoeg kwam ik in een internationale  krant (Financal Times, oveerigens ook zeer negatief over deze wet) dit citaat tegen:

“We leave it up to the sector” to find a technical solution, said a D66 spokesman. ” link

Dus als ik het goed heb, moet de sector die onzin verspreidt de problemen van deze draak van een wetgeving opruimen? Hoe kan het dat dit soort partijen het in ons land voor het zeggen hebben vraag je je dan af. Er wordt dus eerst een wet gemaakt over een waanzinnig complex iets dat schade berokkent, waarna het aan de slachtoffers is om het op te lossen…

// Edit: De daadwerkelijke wet: “linkje

Zelfregulering

Een maandje terug alweer, op de Affiliatedag 2011, was ik bij een presentatie van Auke van den Hout van het IAB (presentatie). Hij was degene die mij en het publiek voor het eerst in heldere woorden kon uitleggen wat er gaat gebeuren op het gebied van cookies in Nederland. Deze presentatie vond ik best ver gaan. Je moet altijd duidelijk een opt-out regeling op een retargettingbanner weergeven en deze opt out was vervolgens een mogelijkheid om je voor alle retargetting bureau’s en netwerken uit te schrijven. Met één simpele druk op de knop. Wat hij ook aangaf is dat de lobby van het IAB sterk zou zijn (euh…) en dat deze zelfregulatie een grote kans had om opgenomen te worden in Nederland. Deze lobby is een onderwerp waarover Koen Droste een goed artikel heeft geschreven (link). Het artikel bevat een conclusie die wellicht duidelijk maakt waarom we ons nu in deze situatie bevinden:

” Als je als internetsector wilt dat politici hun handen uit je cookietrommel houden, dan moet je hen ook helpen om te begrijpen hoe jouw innovatieve koekjes smaken. “

Tot slot

Het is makkelijk om achteraf aan te geven wat gedaan had moeten worden, maar toch is het interessant om te kijken wat er nu mis is gegaan en gaat:

De branche organisaties hadden de zelfregulatie beter duidelijk moeten maken (niet strenger want hij is al zeer streng!) en moeten verkopen aan de politieke partijen. De pop-up pagina’s van Sanoma en Geenstijl geven inderdaad in het huidige idee achter de wet een verkeerd beeld, hier had geen focus op moeten liggen. De focus had moeten liggen op dat dit een slechte wet is, dat niemand er baat bij heeft, dat er onbedoeld ‘cookie afhankelijke slachtoffers’ gaan vallen, dat Nederland geen uitzondering op dit gebied zou moeten zijn en dat deze wet heel veel onnodig geld gaat kosten.

De partijen zouden als ze een probleem zien niet zomaar zo’n gevoelig en internationaal onderwerp als een cookie moeten willen aanvallen. De aanval had zich moeten richten op het probleem: Profiling ed. (Facebook & Google zijn hier overigens zonder cookies marktleider in) Als er een lobby op gang komt zouden de poltieke partijen ook niet de lobby moeten aanvallen via Twitter, ze zouden de lobby moeten omarmen en moeten gebruiken om tot een oplossing te  komen.

De retargetting bedrijven hadden dit al van mijlenver moeten zien aankomen, normale frequency caps op die banners hadden deze problemen eenvoudig kunnen voorkomen. Echter gaat het ook hier weer vaak niet om Nederlandse bedrijven en snel geld verdienen. Like they care, heb overigens ook weinig van deze bedrijven vernomen gedurende het debat.

Uiteindelijk lijkt affiliate marketing hier geen slachtoffer te gaan worden, simpelweg omdat affiliate marketing niets doet met de persoonsgegevens. Het is niet de bedoeling van de Tweede Kamer om affiliate marketing aan te pakken, dus lijkt het me dat deze branche net als vele andere branches (analytics ed. ) een uitzondering zal worden. Daarbij is de  uitvoerbaarheid van ‘toestemming pop-ups voor cookies’ niet haalbaar op landelijk niveau. Dit zal nooit live gaan.

Update: Versoepel #cookiewet interpretatie voor affiliate marketing

0 reacties

  1. 1
  2. 2

    Deze wet, is zoals ook in de bovenstaande reactie aangehaald een gatenkaas en mambo-jambo.

    Wat bedoelt men nu precies en hoe bedoeld men het, gezien dat absoluut niet helder is de implementatie van wat dan ook voor een oplossing koffie dik kijken.

    Voor ons als netwerk, is het business-as-usual en dan bedoel ik niet stil staan en afwachten, maar een eigen plan trekken en doorwerken.

    Voor de wetgeving zoals die nu in het vat zit zie ik weinig problemen voor onze directe dienstverlening.
    Los van de deze cookie discussie zijn we continu aan het ontwikkelen op basis van de tracking-technologie, niet enkel om dat de politiek daar aandacht aan besteed maar om dat er ook technische ontwikkelingen zijn die dit nodig maken.
    Ik wil graag nogmaals verwijzen naar een posting van november 19, 2009 toen dit verhaal begon. http://www.affiliateforum.nl/index.php/topic,11561.msg46597.html#msg46597

    Zoals ook in die eerdere reactie verwacht ik voor ons als netwerk zeer beperkte gevolgen. Wel heeft de wet inmiddels een nieuwe wending genomen richting retargeting. Tav deze techniek hebben wij in elk geval het besluit genomen om ons daar tot nader order niet mee bezig te houden in de ontwikkeling van onze diensten.

    Mijn advies, dit onderwerp niet vergeten maar over op de orde van de dag en omzet scoren! eens kijken hoe we over 1,5 jaar naar dit artikel linken ;>)

  3. 3

    God zij dank is die wet erdoor gekomen. Ik erger me aan jaren blauw aan alle sneaky webbug’s die op elke mogelijke manier je proberen te tracken. Het is te gestoord voor woorden dat je niet meer het internet op kan zonder door de spam-gestapo gevolgd te worden.

    Zelf heb ik plugins aangezet in mijn browser die javascript en flash standaard uitzet (zodat ik elementen handmatig aan moet zetten), en een hosts file met 16000 ip’s servernames van al dit soort trackers staan.

    Als websites eens zouden ophouden het gedrag van hun bezoekers (indirect) door te verkopen, kan ik ophouden met dit soort evasive gedrag, en dan zou ik (en anderen) ook gewoon ads zien, wat toch ook wel handig zou zijn voor de inkomstenpositie van sites.

  4. 4

    Als alle affiliates doen wat ik heb gedaan, al mijn websites in een bedrijf op Malta onderbrengen is het cookie wetgevingsprobleem niet relevant meer.
    Bedrijven als daisycon, M4N, Zanox en anderen maken al jarenlang netjes mijn geld over naar malta waar ik ook nog eens in een gunstig 4,8% tarief val als buitenlander.
    Het hele circus kost me 1.200 per jaar incl boekhouder
    En ook al woon ik er WEL, dat is geen verplichting.

    Meer info vindt je op innovatieplatform.nl onder het kopje ”minder belasting? dat kan”

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>