De evolutie van Affiliate Marketing in België

belgie-img

Bijna 9 maanden geleden schreef ik mijn eerste artikel hier op Affiliateblog.nl. Dat eerste artikel ging over hoe affiliate marketing in Belgie ervoor stond. In die post beloofde ik ook dat ik een vervolg erop zou maken en het leek me nu wel tijd om die belofte waar te maken, want er is veel veranderd!

Het vorige artikel was opgedeeld in vier verschillende punten. Deze ga ik weer opnieuw bespreken met uitzondering van het kopje “Concurrentie” aangezien er op dat vlak vrijwel niets veranderd is.

 

Aanbod netwerken/adverteerders

Op dit gebied is er een heel mooie groei te zien in zowel het aantal adverteerders dat gegroeid is, maar ook bij de netwerken zijn er leuke veranderingen. Waar ik het vorige keer had over 3 grote spelers, mogen we nu echt wel spreken van 4 grote spelers, want Daisycon heeft grote stappen gezet in de afgelopen 9 maanden.

Even wat algemene info per netwerk:

  • Tradedoubler
    Tradedoubler heeft in totaal 112 adverteerders, 3 minder dus dan vorig jaar. Nu moet ik wel zeggen dat ze de laatste 2 maanden weer een stuk actiever zijn geworden ten opzichte van het begin van 2011. Volgens mij waren er wat interne problemen, maar dit lijkt weer helemaal opgelost te zijn. Ze hebben nog steeds veel A merken en ook weer enkele exclusieve partners erbij gekregen zoals Sunjets en Viagogo.
  • Zanox-M4N
    Zanox is ook flink gegroeid van 69 adverteerders naar 98 in tijd van 9 maanden. Ik zou Zanox aanraden als het beste Belgische netwerk op dit moment voor e-mailers doordat ze veel lead campagnes hebben.. Er is veel knowhow in huis op dit gebied en kunnen je stap voor stap begeleiden.
  • Tradetracker
    Nog steeds de grootste als het gaat om het aantal adverteerders. Met 394 aangesloten winkels steken ze met kop en schouders boven de rest uit. Veelal niche webshops, maar ze krijgen ook steeds meer A merken erbij. Als je begint aan affiliate marketing in België is aanmelden bij dit netwerk een must voor het grote aanbod.
  • Daisycon
    Dit netwerk krijgt van mij de meeste kudos aangezien ze duidelijk de “kritiek” van vorig jaar hebben gebruikt om te innoveren. Ze hebben hun systeem zo aangepast zodat je vanaf nu precies kan zien welke adverteerder specifiek voor BE is. Er is nu ook 2 man fulltime aanwezig om België te laten groeien binnen Daisycon. De teller staat op het moment van schrijven op 93 adverteerders.

Alle netwerken groeien hard waardoor er tegenwoordig minstens 15 nieuwe winkels per week starten. Het begrip “affiliate marketing” wordt steeds bekender bij bedrijven wat de markt in z’n geheel ten goede komt natuurlijk.

Mogelijke volumes

Ook qua volumes even een kleine update:

  • 10.984.468 (+570.132 t.o.v. vorige post) inwoners waarvan 60% Nederlands spreekt (1 januari 2011 – bron)
  • 3.198.272 (+150012 t.o.v. vorige post) internetverbindingen (2010 – bron)
  • Online verkopen in 2010 met 28% gestegen t.o.v. 2009 (bron)

Je ziet dus dat België bezig is aan een exponentiële groei. De online verkopen waren in 2009 met 17% gestegen ten opzichte van 2008. Ook in onderstaande grafiek van Google Trends zie je weer een mooie stijgende grafiek. Ik ben persoonlijk erg benieuwd naar de maanden november en december.

 

Professionaliteit van de markt

Het is op dit moment duidelijk te merken dat we weer 9 maanden verder zijn. Hieronder weer mijn visie op zowel adverteerders als netwerken.

Netwerken

Netwerken hebben meer medewerkers die ALLEEN met België bezig zijn (waardoor er dus sneller gereageerd wordt op vragen). Het communicatieproces is stukken verbeterd bij elk netwerk, een reactie binnen 24u is tegenwoordig normaal en hier wordt ook naar gestreefd. Iets waar ik me wel aan ben gaan storen is dat er te gemakkelijk om gegaan wordt met afkeuringen in mijn ogen, maar dit zou ook in Nederland wel wat transparanter mogen, dus wellicht is dit een werkpunt voor de markt in z’n geheel.

Tradetracker is overigens ook begonnen met evenementen te organiseren (vaak in combinatie met een adverteerder) gericht op de Belgische markt. Slimme zet!

Adverteerders

Zoals eerder in dit artikel ook al besproken, starten steeds meer grote merken met affiliate marketing. Om er enkele te noemen die de afgelopen 9 maanden zijn gestart: Viagogo, Deutsche Bank, Generali en Bol.com. Toch zijn er ook nog o zo veel winkels die nog niet gestart zijn. Ik (en ik denk vele anderen) wachten nog steeds met smacht tot het moment dat er ook namen als HEMA, Zara en Blokker bij komen… Nog genoeg te doen dus voor de sales heren (of dames).

Op het gebied van commissies zie je dat er steeds meer concurrentie komt. Tijdens de vakantieperiode bijvoorbeeld heeft Sunweb een procentuele vergoeding gegeven aan haar publisher in plaats van een vaste met de gedachte om meer publishers aan te trekken (met succes overigens). Hoe meer adverteerders, hoe meer er geconcurreerd wordt. Dus nogmaals: sales heren (en dames), doe je best!

Conclusie

De gehele e-commerce markt in België zit in een exponentiële groei en de affiliate markt doet vrolijk mee. Ik verwacht zelf dat we ook volgend jaar nog dezelfde groei gaan zien als nu, als het niet meer is. Steeds meer bedrijven beginnen het nut van internet te zien en het zou zonde zijn om hier dan niks mee te doen als affiliate.

0 reacties

  1. 1

    Tradetracker steekt er inderdaad wel bovenuit tov de andere netwerken. Ik merk wel dat de andere netwerken beter worden, maar tradetracker heeft de beste software en het meeste aanbieders.

  2. 2

    Mocht je meer willen weten over de Belgische markt; op 11 oktober vindt de belangrijkste online marketing beurs van België plaats in Brussel: Digital Marketing First 2011 (DMF 11). Inschrijving is gratis en je kunt je er goed oriënteren en beoordelen waar voor jou de kansen liggen. De belangrijkste online spelers en netwerken zijn er vertegenwoordigd. Zanox kun je vinden op standnummer E21. Voor meer informatie en inschrijvingen, check hun website: http://www.digitalmarketingfirst.be.

  3. 3
  4. 4

    Hallo Alexander,

    Mooi artikel en bedankt voor de Kudo’s. Maar blijkbaar kunnen we in de interface nog meer verbeteren :>)
    Die 93 campagnes kloppen, maar dat zijn enkel de “puur” Belgische campagnes/sites. Als je de vink naast de het landen filter gebruikt komen daar ook de internationale campagnes bij (die ook in België leveren) en dat staat de teller op 107.
    Missen we nog de Belgische leadcampagnes uit de leadcorner (filter optie geavanceerd filter) dan komen er nog 23 bij en staat de tellen op 130.
    Kortom het is nog niet duidelijk genoeg… werk aan de winkel.
    (Wel nieuw is dat je nu ook kunt kiezen of je op Waals of Vlaams materiaal zoekt, of beide uiteraard)

    Zoals je aangeeft gaat de groei in BE erg rapide, kijk je naar ons netwerk dan hebben we het over 100den! procenten op jaarbasis. Grootste uitdaging voor ons is het vinden van nieuwe publishers. Hoge cpc prijzen (40-50 cent) van bannernetwerken zijn daar mede debet aan. Het aanbod van sites is er vrij beperkt, temeer een mooie kans voor NL publishers om een graantje te gaan meepikken van de groei in BE.

    Mocht je ons in levende lijve willen treffen en is Almere te ver dan kan dat op ons kantoor in Brussel of op de Digital Marketing First 2011 waar we met het Belgische en Franse team aanwezig zijn. Wil je even bijpraten of kennismaken stuur een email naar je contact of naar events@daisycon.com voor een afspraak.

  5. 5

    Genoeg aanbod tegenwoordig. je overzicht ziet er goed uit, alleen zie wel andere verschillen.

    werk nu zelf alleen met doubler en tracker omdat ik me voor de BE markt nog liever focus op de a-merken (sunjets, thomas cook, NMBS). contact met de netwerken verloopt vaak beter dan in NL haha.

    nadeel van daisycon is dat ze geen kantoor hebben in belgie, dat werkt toch moeilijker voor publishers. je kent de markt pas echt als je er binnenin zit. aanbod is groot bij deze jongens gelukkig en ze ontwikkelen ze erg hard in belgie, ik mis alleen echte belgische campagnes. dit zijn meer de adverteerders uit hun NL netwerk die toevallig een BE domein hebben. denk dat ze zich pas echt partij mogen noemen als ze daar ook werkelijk aanwezig zijn.

    zanox ontwikkeld zich wel sterk in europa, dus ik ga maar eens neuzen :)

    leuke post. ik lees graag ook dergelijke blogs voor andere landen :D

  6. 6

    Vergeet niet dat de helft van België Franstalig is. Wil je je volledig op België richten, dan moet je site uit een Frans en Nederlandstalig gedeelte bestaan. Qua potentie is het dus de helft minder dan een .NL doelpubliek. Vergelijk maar eens eenzelfde zoekopdracht in Google BE Nederlandstalig en Google NL Nederlandstalig. Groot verschil in volume.

  7. 7

    @ roomster,
    Zoals ik eerder ook al schreef hebben we een kantoor in Brussel, daar zijn we partime aanwezig. Wil je een keer langs komen, een een afspraak inplannen.

  8. 8
  9. 9

    @ Jorg,

    We hebben dit jaar geen stand maar bezoeken de beurs wel. We hebben er vorig jaar gestaan, maar vonden het te weinig toegevoegde waarde hebben. Indien je een afspraak wenst te maken neem even contact op.
    Wel plannen we nog een eigen webmaster event in België, details hiervan zijn nog niet bekend.

  10. 10

    Dank voor de aanbeveling Alexander! TradeTracker België is tevens aanwezig op de DMF beurs. Je kunt ons vinden op standnummer E12. Wens je als Nederlandse affiliate meer informatie over TradeTracker België en de Belgische markt, kom dan zeker ééns langs! We zullen je graag te woord staan.

  11. 11
  12. 12

    Mooi artikel, zelf zijn we ook aan het rondneuzen in België, startend met Nederlandstalige sites (60% spreekt NL aldus wikipedia) en wellicht met Franse vertaalmodules.

    Concrete vraag, weet iemand of er een affiliateprogramma is voor Base.be (van KPN) ? Zo ja, bij wie?

  13. 13

    Beste mensen,

    via deze weg wil ik jullie bekendmaken dat er onlangs een partij in Nederland op de markt is gekomen, die een platform beheerd, waarin advertenties automatisch op gerelateerde websites komen, door middel van intelligentie (zoals adwords)

    Voordeel hiervan is dat de prijzen stukken voordeliger zijn dan bij adwords.

    Inmiddels heeft het platform door slimme techniek een wereldwijde dekking van gericht verkeer.

    Wellicht versterkt dit de sales en leadcampagnes die de grote affiliate netwerken aanbieden, door gerichte gerichte advertenties aan deze bezoekers weer te geven.

    (banner en tekstcampagnes opstarten en dan een landingspagina van een adverteerder van de affiliate netwerken laten zien)

    Voor meer informatie ga naar riffynetwork.com

    Gr Sjoerd Landweer

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>