Ad:tech Londen 2011 review

Op woensdag 21 en donderdag 22 september vond de ad:tech Londen plaats, 1 van de grotere online marketing evenementen in Engeland. Dit was de eerste keer dat ik naar een ad:tech ben geweest en ik moet zeggen dat dit wellicht de beste beurs is die ik tot noch toe heb meegemaakt. Het is een evenement dat in eerste instantie niet gericht is op affiliate marketing, maar meer op agencies die advertentie ruimtes inkopen voor hun klanten (al dan niet performance based), ook wel media buying genoemd. Aangezien ik me hier ook mee bezig houdt, was dit een mooie gelegenheid om nieuwe bedrijven te leren kennen waar ik kan inkopen.

De beurs zelf

De beurs vond plaats in National Hall, Olympia in het centrum van Londen. Qua grootte zou ik zeggen dat het vergelijkbaar is met de Webwinkel Vakdagen in Utrecht. Het geheel was opgedeeld in 4 segmenten zodat alle gerelateerde bedrijven bij elkaar zaten met hun eigen stands. Vooral als bezoeker is dit erg prettig, want je hoeft op deze manier niet doelloos rond te lopen, maar je kan meteen naar het gedeelte waar de bedrijven zitten die jou interesseren. De 4 segmenten waren de volgende:

  • Mobiel internet
    In dit gedeelte vond je agencies, affiliate netwerken en mobile ad networks die 100% gericht waren op mobile traffic.
  • Advertentie netwerken
    Hier vond je veel (kleinere) ad networks terug waar je banner impressies kunt inkopen.
  • Technisch
    Bedrijven die systemen hebben ontwikkelt gaande van tracking systemen tot automatische conversie optimalisatie.
  • Overig
    Alles wat niet thuis hoorde in de andere segmenten stonden hier, gaande van consultancy bureaus tot web development bedrijven.

Er waren ook verschillende presentaties, maar hier heb ik er geen van bijgewoond aangezien ik een gewone bezoeker was en die sessies alleen voorbestemd waren voor mensen die een kaartje van 795 pond hadden gekocht.

Netwerken met mensen

De belangrijkste reden voor mij om naar een beurs te gaan is om nieuwe mensen te leren kennen (hoewel het reizen zelf ook geen straf is ;-)). Het gezegde is namelijk “it’s not about WHAT you know, it’s about WHO you know”. Ik kan het belang van netwerken niet genoeg benadrukken bij mensen, zeker in de online marketing wereld. Je krijgt vaak veel meer geregeld als je iemand face-to-face spreekt dan dat het per e-mail of telefoon moet.

De sfeer op de beurs was erg open en iedereen was bereid om met je te praten. Vooral in de koffiehoeken werden er veel handjes geschut en visitekaartjes geruild.

De feestjes

Waar beurzen zijn, zijn ook feestjes. Ook in Londen was dit het geval! Op dinsdag (dag voor de beurs) stond er een “pre-party” gepland in de Milk Bar die gesponsord werd door het Amerikaanse affiliate netwerk Ads4Dough. Dit was een mooie gelegenheid om eindelijk mijn account manager bij Ads4Dough te leren kennen “in real life”. Op woensdag was er dan een feestje gesponsord door Neverblue in de Jewel Bar. Hier kwam ik ook een aantal bekenden uit Nederland tegen, altijd gezellig! De woensdag avond eindigde uiteindelijk samen met de groep van Ads4Dough in een club genaamd The Box. Laat ik er het volgende van zeggen: wees op alles voorbereid voordat je hier binnen gaat!

Conclusie

Als je serieus bezig bent met affiliate marketing en bereidt bent om buiten Nederland te kijken, dan raad ik deze beurs aan iedereen aan. Veel interessante mensen en Londen zelf is natuurlijk ook een erg leuke stad. Bovendien is dit een mooie manier om nieuwe trends te ontdekken. In dit geval was dit zonder twijfel de opkomst van mobiel internet.

Van8 tot en met 10 november is er ook een ad:tech in New York. Als er mensen zijn die van plan zijn om die kant op te gaan, laat een reactie achter!

0 reacties

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>