Verkiezing: Top 10 Affiliate Ergernissen 2011

Iedereen als affiliate is er wel bekend mee: datafeeds waarvan zonder melding ineens de velden veranderen, uitbetalingen waar je zes maanden op moet wachten, media agencies die affiliates kopieëren, campagne stopt per … vandaag, etc.

Al deze algemene problemen worden veelvuldig besproken op Twitter op het Affiliateforum en het Affiliateblog, echter: Welke problemen zijn nou het grootste en waar ligt voor de affiliates nou de grootste ergernis? Tijd om eens een goede top 10 van deze ‘algemene’ ergernissen te genereren en vervolgens aan te bieden aan affiliate netwerken met de boodschap: Doe er iets aan!

Het plan:

Het Affiliateblog wil in samenwerking met het Affiliateforum een kwalitatieve verkiezing houden onder 100 affiliates in de markt over waar nou de ergernissen zitten en waar de focus zou moeten liggen bij affiliate netwerken.

Als eerste hebben we een lange lijst met mogelijke ergernissen nodig waarna we een gesloten website zullen inrichten waar een aantal affiliates (we mikken op 100) vervolgens kunnen stemmen en een aantal punten kunnen verdelen over de verschillende ergernissen.

De uitkomst:

Als er uiteindelijk een top 10 uitkomt publiceren wij deze op het Blog / Forum en op onze Twitter accounts, vervolgens sturen wij deze ook naar de affiliate netwerken / PAN / IAB etc. en gaan we na zes maanden op onderzoek uit of we iets aan deze top 10 hebben gehad en of er concrete stappen zijn gezet bij alle betrokken partijen.

Heb je dus ergernissen? Dit is het moment om ze aan te geven!

VERSE VOLLEDIGE LIJST!

(moet nog ontdubbeld worden ;))

  1. Te late betalingen
  2. Geen reden van afkeur bij Sales
  3. Campagne stopt per … vandaag!
  4. Datafeeds veranderen zonder melding te maken
  5. Datafeeds van 200 MB
  6. Kopieërende media agencies
  7. Kopieërende affiliate netwerken
  8. De enorme hoeveelheid non-informatie die je per e-mail over je heen gestort krijgt.
  9. Niet beantwoorden van e-mails en tickets.
  10. De dooddoener: ‘ik dacht dat mijn collega je mail al beantwoord had’.
  11. Accountmanagers die elkaar sneller opvolgen dan de seizoenen.
  12. Nooit inhoudelijke reacties op het forum van affiliate netwerken (credits: oudesmurf)
  13. Het droppen van campagne eigenschappen.  (credits: oudesmurf)
  14. Het ontbreken van informatie bij niet incasseerbare sales
    Het ontbreken van melding  en informatie over goedgekeurde sales die niet meer incasseerbaar zijn, en wat de reden daar van is. En een verklaring van het netwerk wat men heeft gedaan om dit geld nog wel te incasseren.
  15. Affiliate links die niet meer werken
  16. Affiliate Links die op foutmeldingen van pagina´s die niet meer bestaan terecht komen
  17. Merchants die er langer dan een maand er over doen om een fout van niet meer werkende links te herstellen.
  18. Mooie banners die ineens in lelijke banners veranderen
  19. Banners die niet bewegen veranderen in bewegende banners
  20. Wel een bericht van afmelding van een campagne, maar geen melding op welke sites je die campagne voert
    gecombineerd met netwerkprogrammatuur waarbinnen dat niet makkelijk op te sporen is. Is wel weer uit te komen, maar kost erg veel werk.
  21. Het totale gebrek om makkelijk een financieel totaaloverzicht en inzicht te krijgen. (cleafs werd genoemd)
  22. Mysterieuze, niet werkende tracking
  23. Oeps, bij de update helemaal vergeten die code er terug op te zetten.
  24. De URLs van mijn bestemmingspagina’s wijzigen maar de oude niet netjes redirecten
  25. Mijn grootste ergernis is wanneer de volgorde in een product feed telkens wordt verandert
  26. Overactief account management -> dit werkt goed bij die en die publisher
  27. Slechte feeds
  28. E-mails met daarin een linkje naar de registerpage
  29. Statistieken die niet werken in alle browsers
  30. Papieren facturen!
  31. Geen melding van kapotte ref`s
  32. Webshop is gestopt en verder geen info (logisch, wel vervelend)
  33. Geen inzicht in afkeur
  34. Verkeerde/onduidlijke tracking
  35. Account managers die niet kijken wat je al op de website hebt draaien e.g. voorstel voor campagne die ik al op de website heb staan.
  36. Lastige communicatie (vaak alles via een ticket systeem, geen direct emails)
  37. Geen melding van nieuwe facturen (je blijft controleren of ze er zijn. Stuur deze gewoon per email).
  38. Melding van verkeerde/gestopte links
  39. Dagelijkse onzinnige updates via mail. Geen mogelijkheid tot opt-out bij netwerken op niet relevante branches, maar alleen maar totale opt-out.
  40. Hetzelfde product vanwege 1 euro prijsverschil via een nieuwe url online zetten (niet praktisch wanneer je deeplinks gebruikt).
  41. Overmatige of vreemde afkeur waar een luchtje aan zit.
  42. Merchants die niet verder kijken in je profiel dan hun neus lang is. Je meldt je aan met 1 website en die keuren ze af, maar twee dagen later krijg je een mail of je ze alsjeblieft op een andere site van je wil promoten
  43. Je draait een CPS campagne voor een adverteerder en er komen alleen maar ‘toevallige’? CPL vergoedingen uit voort en nooit CPS vergoedingen.
  44. Een week voor een belangrijk moment (in mijn geval de vakantiebeurs) ineens een mailtje met 1) nieuwe feed 2) nieuwe deeplinks en 3) nieuw materiaal en het vriendelijke verzoek het even rapido bij te werken.
  45. Mailtjes sturen om dat ene product onder de aandacht te brengen wat nu een paar dagen in de aanbieding is.
  46. Netwerken die altijd te duidelijk op de hand van de merchants zijn bij kwesties en geschillen.
  47. Kopiërende individuele medewerkers van affiliate netwerken.
  48. Falende tracking inclusief onduidelijke argumenten.
  49. Accountmanagers die pas na dagen reageren.
  50. Acties die niet op % zijn
  51. Afkeur van leads/sales zonder daar inzicht in te hebben.
  52. Beperkte controle op alles.
  53. links uit exports werken niet (meer), na melding hiervan en bevestiging aanpassingen, na 6 maanden nog steeds/weer fout.
  54. onjuiste afkeuringen (onze klanten koppelen dat altijd terug, we zijn derhalve redelijk geshockeerd)
  55. is reeds genoemd, maar “dat de account manager minder weet dan jij zelf” is vaak aan de orde, simpelweg omdat we het al 15 jaar doen. Ik heb wel eens geopperd met een bezem door sommige bedrijven te gaan, vraag me af of een eigenaar dan blij of geirriteerd is;-). Als er 80+ mensen bij een affiliate netwerk werken en het gaat zó matig, dan denk ik dat datzelfde werk ook met 40 man kan die wel weten wat ze doen
  56. goedgekeurd worden door een winkelier, maar als je dan sales haalt keuren ze het af, omdat ‘je niet bent geaccepteerd’ -> Mijn favorie
  57. te late goedkeuring: 60 dagen is best genoeg, zeker als de klant iets al na 3 dagen in huis had. Onlangs 4 maanden gewacht op een aantal goedkeuringen bij bestdealshop, iedere week moeten mailen, twee maanden lang
  58. Nu hebben ze het eindelijk goedgekeurd, moet het handmatig worden toegevoegd door het netwerk omdat ze niet meer in de database staan (en ik heb nog geen bericht ontvangen dat dat nu ook is gedaan)
  59. Het vernieuwen van een website  in het seizoen  dat je de meeste omzet draait (geen advies affiliate netwerk)
  60. Bellen en niet terug gebeld worden
  61. Niet aan de voorwaarden  van uitbetaling houden bijv 4 weken en het worden er 6
  62. websites die heel prominent telefoonnummers op de site plaatsen, of een flyover/popup tonen bij aankomst.
    (en ja dat kun je uitschakelen, diverse engelse websites die dat doen)
  63. websites die andere websites prominent promoten zonder cross-selling.
  64. Aanmeldingen voor campagnes die lang tot soms wel een jaar in de wacht blijven staan. ( Ik kreeg er van de week nog één, gefeliciteerd u bent goedgekeurd. Aanvraag stamt uit 6/2009 :-S).

Help mee!

(Als je ook deel wil uitmaken van de 100 affiliates meld dit dan hieronder of stuur een e-mail!)

0 reacties

  1. 1

    uuh, ja!

    – Overactief account management -> dit werkt goed bij die en die publisher
    – Slechte feeds
    – E-mails met daarin een linkje naar de register (ben allaaang aangemeld, doe mij maar een ref link)
    – statistieken die niet werken in alle browsers
    – Papieren facturen!
    – geen melding van kapotte ref`s
    – Webshop is gestopt en verder geen info(logisch, wel vervelend)
    – geen inzicht in afkeur
    – en nog 100 punten…

  2. 2

    Denk nog een aantal (waarvan sommige te vaak genoemd):
    – Verkeerde/onduidlijke tracking
    – Account managers die niet kijken wat je al op de website hebt draaien e.g. voorstel voor campagne die ik al op de website heb staan.
    – Lastige communicatie (vaak alles via een ticket systeem, geen direct emails)
    – Geen melding van nieuwe facturen (je blijft controleren of ze er zijn. Stuur deze gewoon per email).
    – Melding van verkeerde/gestopte links

  3. 3

    Alles wat al genoemd wordt plus:
    – oude banners niet overschrijven, maar gewoon een nieuwe set uploaden zodat je alles kan omzetten
    – adverteerders die om de 3 maanden naar een ander netwerk overstappen

  4. 5

    Buiten de al genoemde zaken in de post:

    – Dagelijkse onzinnige updates via mail. Geen mogelijkheid tot opt-out bij netwerken op niet relevante branches, maar alleen maar totale opt-out.
    – Hetzelfde product vanwege 1 euro prijsverschil via een nieuwe url online zetten (niet praktisch wanneer je deeplinks gebruikt).
    – Overmatige of vreemde afkeur waar een luchtje aan zit.
    – Merchants die niet verder kijken in je profiel dan hun neus lang is. Je meldt je aan met 1 website en die keuren ze af, maar twee dagen later krijg je een mail of je ze alsjeblieft op een andere site van je wil promoten.
    – Je draait een CPS campagne voor een adverteerder en er komen alleen maar ‘toevallige’? CPL vergoedingen uit voort en nooit CPS vergoedingen.
    – Een week voor een belangrijk moment (in mijn geval de vakantiebeurs) ineens een mailtje met 1) nieuwe feed 2) nieuwe deeplinks en 3) nieuw materiaal en het vriendelijke verzoek het even rapido bij te werken omdat het ook in mijn belang is dat alles up to date is ivm het komende ‘boekingsseizoen’ #fail!
    – Mailtjes sturen om dat ene product onder de aandacht te brengen wat nu een paar dagen in de aanbieding is.
    – Netwerken die altijd te duidelijk op de hand van de merchants zijn bij kwesties en geschillen.
    – Kopiërende individuele medewerkers van affiliate netwerken.
    – Falende tracking inclusief onduidelijke argumenten.

  5. 6

    Accountmanagers die pas na dagen reageren.
    Acties die niet op % zijn
    Afkeur van leads/sales zonder daar inzicht in te hebben.
    Beperkte controle op alles.

  6. 7

    Net als Ilya, maar dan met superstip op nummer 1:
    Overmatige of vreemde afkeur waar een luchtje aan zit. Vooral overmatig. Een luchtje lijkt al gauw, terwijl er een plausibele reden kan zijn.

    In de reisbranche; tot wel 50% afkeur omdat de accommodatie al volgeboekt is omdat de boekingsmodule ‘niet up-to-date’ is. En dan de sale afkeuren en telefonisch een alternatief aanbieden zeker. Weg provisie.

  7. 8

    Shop / netwerk en nieuwsbrieven

    – Winkel stopt bij netwerk A zonder te melden dat men bij netwerk B wel doorgaat.

    – Acties worden gemeld zonder start en einddatum en te publiceren vanaf datum. Bij einddatum onbekend geen follow-up dat de actie is afgelopen.

    – Geen vermelding per winkel wie accountmanager bij netwerk dan wel webwinkel is.

    – Accountmanager per campagne is enkel via intern ticket systeem bereikbaar niet direct via e-mail adres.

    – Nieuwe webshops die met actie komen vlak voor het weekend maar een aanmelding in de wacht schiet en pas na het weekend of later zelfs gekeurd worden.

    – Aanmeldingen voor campagnes die lang tot soms wel een jaar in de wacht blijven staan. ( Ik kreeg er van de week nog één, gefeliciteerd u bent goedgekeurd. Aanvraag stamt uit 6/2009 :-S).

    – Nieuwe webshops introduceren zonder enige vorm van actie, aanbieding om de webshop mee te vermelden.

    – Accountmanagers die “spontaan” op andere plekken gaan zitten zonder melding, zonder overdracht van aanvragen dan wel nieuwe contact gegevens wie de zaken overneemt.

    – Alle Sales afkeuren omdat de webshop “opeens” failliet is. Je mag van een netwerk verwachten dat zij een back-up potje organiseren om deze gevallen op te vangen al dan niet direct met de webshop afgesproken.

    Banners / links

    – Campagnes beschikken enkel over Flash banners.

    – Banners staan in verkeerde categorieën ingedeeld.

    – 10 tallen tekstlinks beschikbaar en slechts 2 banners.

    – Ontbreken van standaard verplicht pack aan banners. Dit zou iets zijn wat we samenstellen in afmetingen en elk netwerk “verplicht” bij (nieuwe) winkels.

    – Standaard alt en / of titel teksten die niks met de webshop / banner te maken hebben in HTML-code toevoegen.

    – Dan weer wel, dan weer niet rel=”nofollow” in code verwerken.

    – Dan weer wel, dan weer niet target=”_blank” in code verwerken.

    – Actie banners na de actie niet standaard vervangen voor shop banners.

    – Korte of geen overgangstijd om linkjes / dieplinkjes aan te passen. Daarbij oude linkjes die niet geredirect worden naar nieuwe homepage link. ( dat kan soms om tientallen linkjes gaan die handmatig moeten worden aangepast).

    En de rest een groot aantal van de hier boven genoemde zaken.

  8. 9

    Enkele punten die ik vaak tegen kom;

    – Onvoldoende banner materiaal (Bijv: 500×500 banner voor mailingen)
    – Lage commissies (1-2% CPS)
    – Erg lang wachten tot dat je toegang krijgt tot een affiliate programma
    – Landingpagina’s die gewijzigd worden en daarna niet meer converteren
    – Telefoontjes van campagne managers om een campagne te promoten
    – Geen reactie op tickets naar adverteerders
    – Tracking problemen…

  9. 10
  10. 11

    – Wat ik echt zeeeeeer pijnlijk vind is dat bezoekers converteren op een travel site, na de boeking te horen krijgen dat de beschikte vlucht niet beschikbaar is en vervolgens binnen een x aantal minuten telefonisch over worden gehaald een ander ticket te boeken… Waar is mijn sale? afgekeurd!
    – slechte communicatie vanuit het affiliate netwerk
    – geen reactie ontvangen
    – DUIDELIJKE errors in de tracking, en vervolgens ZONDER rectificatie van het kastje naar de muur worden gestuurd, terwijl het netwerk verantwoordelijk is voor de tracking, niet ik.
    – betalingen die 4 maanden duren
    – en dat merchant tegenwoordig zo MIN mogelijk willen betalen voor een bezoeker / sale, maar diep in de buidel tasten om op billboards en tv te verschijnen!

    Ohja, ik wil mij hierbij graag aanmelden 😀

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>