De boot in met bol.com

“Kom lekker casual gekleed en vergeet natuurlijk de zonnebrand crème niet ;)”. Als dat in de uitnodiging staat van een partnerevent terwijl het buiten 25 graden is, doe je natuurlijk een sprongetje in de lucht. Als je vervolgens het programma bekijkt en je ziet dat er een hele interessante sessie wordt gegeven aan de andere kant van het Markermeer, dan komt er direct nog een dansje achteraan. Dat kon namelijk maar één ding betekenen…

In de middag verzamelden we ons in een restaurant aan de haven van Lelystad voor een kop koffie met appeltaart en uitzicht op boten met twee keer 300 PK. Die lagen daar natuurlijk niet voor niets. Het beeld van twee hele snelle boten op een plas water waarvan je de overkant niet kon zien, wekte natuurlijk wel wat zorgen. De appeltaart werd dan ook niet door iedereen met open armen ontvangen.

Bol.com had het goed geregeld; Een zacht briesje en een prima temperatuur om wat rond te dobberen. Op het Markermeer kabbelde slechts kleine golfjes. De zonnebrand geur vulde de lucht rond de boot en het haventje verwijderde zich maar langzaam achter ons. Toen we vervolgens het advies kregen om de zonnebril af te doen en een skibril op te zetten was van onze rustige vaartocht geen sprake meer. Al snel zaten we op 100 kilometer per uur en sprongen we over golven die andere boten hadden achtergelaten. De voorste twee hapten de vliegen terwijl de rest ongestoord kon genieten van de zon en de bootjes op het meer.  Een kwartiertje later waren we al in Volendam. Hier hadden we na een vers gerookte paling een hele interessante sessie van Aartjan van Erkel.

Sessie: Verleiden op internet

In de offline wereld worden voortdurend technieken gebruikt om gedrag bij mensen te veranderen. Persuasion of Persuasieve Communicatie wordt dat genoemd. Deze technieken maken gebruik van principes die evolutionair bepaald zijn en waar we zelf niet zoveel vat op hebben als we denken. Een aantal van de technieken om mensen te verleiden, zijn ook goed toe te passen op websites. Aartjan van Erkel heeft zich hier de afgelopen jaren in verdiept en aan de hand van praktijkvoorbeelden kwamen de volgende technieken aan bod: populariteit, schaarste en autoriteit. De praktijkvoorbeelden kwamen van bekendere Nederlandse websites en van de sites van publishers die door bol.com waren uitgenodigd. Zeker dat laatste maakte het tot een hele leuke en interactieve sessie.

In de introductie vertelde Aartjan van Erkel dat mensen in de basis twijfelaars zijn en weinig tijd hebben. Daarom is het brein gewend om bepaalde shortcuts te maken bij beslissingen. Dat geldt zeker ook op websites waar mensen doorgaans gebrand zijn om snel te vinden wat ze zoeken. Er zijn een drietal factoren waardoor je mensen betrekkelijk eenvoudig op je site kunt houden en de conversie kunt verbeteren.

 

Populariteit

Mensen kijken naar wat anderen doen. Je kent de voorbeelden van het dagelijkse leven misschien wel. De dansvloer wordt door de massa vaak pas betreden als er mensen staan. Als veel mensen ergens naar kijken, kijk jij natuurlijk ook altijd even wat er aan de hand is. Ook op websites kun je gedrag van mensen sturen door aspecten van populariteit te gebruiken. Reviews, het aantal nieuwsbrief inschrijvingen vermelden, metertjes, testimonials, social media aantallen en waarderingen zijn hier voorbeelden van. Laat gewoon zien dat het druk is op je site en dat er meer mensen gebruik maken van je diensten. Het liefst zoveel mogelijk.

 

 

Schaarste

Mensen houden er niet van dat ze in hun keuzevrijheid worden beperkt en ze willen hun mogelijke voordeel niet mislopen. Daarnaast is er ook nog een aspect dat als mensen verliezen wat ze hebben, dit als nog vervelender wordt ervaren. Hierop kun je inspelen door gewoon te laten zien wat mensen mislopen als ze niet snel handelen, of wat ze al eens hebben misgelopen. Zaken op je site die dat gevoel bij bezoekers versterken zijn: Verlopen aanbiedingen toch laten zien, tellertjes die naar beneden lopen (zoals bij dagdeals), het aantal producten op voorraad, en signaalwoorden zoals OP=OP.

 

Autoriteit

Om snel een goede keuze te kunnen maken vertrouwen mensen ook op personen waarvan geacht wordt dat ze ergens verstand van hebben. Logo`s, keurmerken en bijvoorbeeld een leraar op een site voor studieboeken zijn hier voorbeelden van. Het wekt betrouwbaarheid en het maken van een bepaalde keuze geeft een veiliger gevoel.

 

Meer weten?

Met gezond verstand en deze drie punten kun je voor jouw eigen site al snel met simpele oplossingen komen die hoogstwaarschijnlijk een positieve uitwerking hebben op de bezoekers. Er zijn eigenlijk zoveel dingen te bedenken die signalen afgeven waardoor bezoekers van je site (onbewust) anders gaan handelen en de conversie omhoog gaat, dat je er een boek over zou kunnen schrijven. Gelukkig heeft Aartjan dat al eens gedaan, dus als je meer wilt weten over dit onderwerp en je graag veel uitleg en voorbeelden wilt zien, dan kun je zijn boek ‘Verleiden op internet – Hoe maak je een website onweerstaanbaar’ aanschaffen. Al meer dan 2500 keer verkocht, aanbevolen door het Affiliateblog, Op=Op. …zowhee, drie technieken in één zin toegepast en op de landingspagina van bol.com zie je er ook nog een hoop. Eigenlijk heb je het boek al gekocht zonder dat je het zelf weet. Met ref-link van het bol.com partnerprogramma natuurlijk ;-).

 

Terug met 100 km per uur

Na een klein biertje in de Volendamse haven, gingen de zwemvesten weer aan om richting de barbecue te gaan. Ditmaal werd er nog meer gespeeld op het water dankzij een luxejacht met flinke hekgolven. Tijdens de barbecue werd nog lang gesproken over de boottocht en over hoe je mensen kon ‘verleiden’ op het internet. De groep publishers was behoorlijk divers dus er was verder ook nog een hoop te bespreken.

Het was wat mij betreft een erg interessante dag, die niet zozeer bol.com in de picture stelde, maar meer publishers hielp met nieuwe inzichten (uiteindelijk ook goed voor bol.com natuurlijk). Verder was het uiteraard goed om kennis te maken met het team van Bol.com dat over de affiliate marketing gaat. Of bol.com er zelf ook wat van de dag heeft opgestoken zullen we snel merken. De landingspagina voor publishers voldeed namelijk niet aan de technieken die we die dag geleerd hebben. Succes ermee! 🙂

0 reacties

  1. 1
  2. 2
  3. 3

    Interessant stukje over dat verleiden op internet. Ik weet niet of ik daar in zou trappen als iedereen dat gaat doen… maar wie weet ga ik het eens op mijn eigen site proberen

  4. 4

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>