ePerformance 2011: E-mail, RTB & Sundio #performance11

Gisteren was de ePerfomance Day 2011, één van de twintig events van Emerce. Op deze beurs ‘moet je geweest zijn’ als je in de performance industrie zit, zo luidde de boodschap. Dit viel reuze tegen: het leek mij meer een soort van melkkoe / self service beurs die je binnen 10 minuten zelf op zou kunnen zetten als je daar behoefte aan zou hebben. Afin, er waren een hoop sprekers en je kon prima je eigen route uitzetten om op die manier toch goede sprekers te horen. Zoals altijd was het gemiddelde niveau niet heel erg hoog (kijk bijv. hier, hier & hier op twitter). En dat voor 300 / 400 Euro… Voor de meeste affiliates was de prijs dan ook ‘terecht’ te hoog. (die waren er dus niet veel)  Maar buiten dit kwamen er wel zeker leerzame puntjes langs:

E-mail is nog steeds cruciaal

Er zijn eigenlijk maar drie punten waar ik op in wil gaan na deze beurs.  Het eerste punt is weer hoe sterk Jeroen Ligthart ook dit keer was, voornamelijk aan het eind van zijn presentatie waarin hij nog even ‘en public’ een punt wilde maken dat vervolgens ook terug kwam bij de key-note: E-mail is nog steeds hot. Zeer hot zelfs in verhouding tot de directe resultaten van social media (Jeroen sprak over een factor van 10). Twee van de snelst groeiende bedrijven van dit moment: Groupon & Vakantieveilingen groeien dan ook voornamelijk via ‘jawel’: de e-mail. Wat ik ook via via leerde is dat het mag om single opt in veelal toe te passen op bijvoorbeeld een eigen website? Iets wat ik als e-mail noob niet wist en wat ons zo’n 30K e-mail adressen had kunnen schelen…. Je kan het natuurlijk ook anders zien, sinds gisteren is ons bestand met 30k gegroeid!

RTB was ‘het’ onderwerp van dit event

real time bidding (RTB) staat voor het bieden op impressies op grote handelsplatformen. Iets was in mijn visie meer een tijdelijke trend kan zijn omdat de politiek dit juist met die ‘verschrikkelijke cookiewetten’ wil afschaffen. Er werd tijdens een presentatie gesproken over het feit dat ‘profielen van vrouwen die online shoppen’ schaars zijn en dus ook fors meer kosten… Dat gaat mijns inziens allemaal wat te ver. Buiten dit kleine punt is het wel een grote ontwikkeling en gingen zo’n 10 van de 30 presentaties over RTB / Exchanges en retargetting. Als je als grotere online speler nu ergens nog een expert op dit gebied  kan scoren, dan had ik dat zeker gedaan.

Sundio

Note vooraf: op de algemene kortingscode discussie gaan wij volgende week uitgebreider in. Mede doordat het een probleem is dat we voor de gehele breedte willen oplossen via educatie en artikelen over professioneel affiliate management, onderzoeken & conversie.

De presentatie van Sundio gaf een antwoord op veel van mijn vragen over hoe en waarom Sundio de laatste beslissingen heeft gemaakt rondom affiliate marketing: het uitsluiten van kortingscode sites.  De presentatie van @jonasdegroot leek wel een presentatie uit 2008. Sterker nog: enkele slides waren letterlijke kopieën van presentaties die ik eerder heb gezien. Het ging weer eens over Boeven (affiliates) en Cowboys (Affiliate Netwerken). Veelvuldig kwam bij mij de vraag naar boven: “Waar the @#$*& is de kwaliteitsbewaking van Affiliate Netwerken!?” (in dit geval Daisycon, TD en TT).  Waarom altijd voor het snelle geld gaan en ‘omzetbehoud’ terwijl het nu toch wel duidelijk mag zijn dat Sundio op zoek is naar een partner die voor kwaliteit wil gaan?

De visie van Jonas lijkt een visie die is gevoed door ervaringen uit het verleden. Uit alles wat er gezegd wordt merk je dat er een chronische negatieve mening over affiliate marketing bestaat (niet alleen kortings-affiliates). In een  markt  die zo snel veranderd uit ruime ervaring zich naar mijn mening vaak als een zwakte bij een online marketeer. Door de ervaring zien ze de ‘affiliate marketing’ niet meer veranderen en tellen ze het verleden bij het heden op.  Wat Sundio betreft gaan ze hoe dan ook krimpen via affiliate marketing. Waar ze nu 25% van de sales doen zal dit wellicht al snel richting de 15% gaan. Er wordt gemakshalve vanuit gegaan dat die overige 10% gewoon blijft boeken bij Sunweb.

Mijn voorlopige tips in deze case:

  • Als je als adverteerder naar meer kwaliteit zoekt in affiliates en conversie attributie zo vaak durft te benoemen, dan moet je ook communiceren met je affiliates om tot deze attributie te kunnen komen (als je een tijdje geleden 10 e-mails stuurde naar Sundio dan had je geluk als je er één terug kreeg als affiliate).
  • Als je in je presentatie aangeeft dat ‘merken’ belangrijker gaan worden dan ‘kanalen’ (bijv: Jiba een merk, groepsreizen een kanaal) dan moet je daar ook naar handelen. Affiliates ‘groeperen’ naar ‘type’ is een naïeve oplossing en al eerder bewezen foute oplossing. Ook al heb je 27.000 actieve affiliates (komen we in volgend artikel ook op terug).
  • Uitsluiten van een gehele markt die over en weer tussen sites gebruikt wordt en ‘hetzelfde karakter’ kent heeft niets met conversie attributie te maken. In de Sundio slide kwamen de ’24 kanalen’ ter sprake die invloed op een sale uitoefenen. PRECIES deze slide moet je als online marketeer bij Sundio goed bestuderen en dan bekijken of het uitsluiten van de laatste keten een slimme zet is.
  • Netwerken: Help adverteerders in de recente ‘need for quality’. Elke adverteerder is nu van netwerk X naar netwerk Y aan het hoppen op zoek naar de ‘echte’ kwaliteit. Eén miljoen affiliates hebben is al lang geen USP meer, maar eerder een zwakte. Affiliates die zichzelf niet eens willen identificeren op hun eigen websites (en dus niet trots zijn op de creatie) hebben geen bestaansrecht. Als netwerken ze niet uit programma’s zetten, zet Google ze uiteindelijk wel uit de index.
  • Bij Sundio zijn alle problemen die zijn aangegeven zelf op te lossen! Ralph Remkes van Bol.com heeft dit in een presentatie goed weergegeven: als je de problemen zelf niet kan oplossen dan doe je iets fout. Het hele Google kanaal kan je zelf goed optimaliseren. Uitsluiten is absoluut geen oplossing. Kijk eerst zelf naar de eigen website & de mogelijkheden. Veel affiliates zijn beslist bereid hierbij te helpen, maar dan moet je wel eerst communiceren, samenwerkingen aangaan en doordacht handelen.
  • Als je een consument in je marketing efforts centraal hebt staan moet je ook als een consument denken. Een consument wil helemaal geen nep korting voor een ticket op een onethisch tijdstip in periode waar geen vakanties zijn. Een consument wil 5 euro korting op die reis van 1000 euro via een kortingscode, wellicht zie je deze impact ‘nu’ nog niet, maar de populariteit van deze echte korting zal alleen maar toenemen.
  • Affiliates: Bouw een database op. Stop met geld verdienen en zet elke cent die je verdient om in het laten groeien van jouw database. Blijf uniek en focus op added value. Investeer in jouw fans en jouw bereik. Het is een kwestie van tijd voordat je traditionele / niet flexibele bedrijven voorbij bent als je altijd voorop loopt en stopt met volgen.
  • Dat ‘online branding’ niet bestaat is b*llshit en een mening die wellicht stamt uit de tijd dat CPM prijzen nog 60 euro waren en je dat zinnetje als verweer nodig had. Kijk naar Zalando & Groupon en ook kleinere voorbeelden. Wij hebben (sinds vorige maand) nog nooit grote commercials gedaan met Actiecode.nl en vraag eens aan 10 random mensen op straat of ze onze site kennen.

Veel meer op dit gebied volgt via artikelen die niet op gevoel spelen maar echt de diepte ingaan.  Dit kost ons echter flink wat tijd. Tijd die er eigenlijk niet is doordat onze sites de afgelopen 4 maanden een groei van 70% hebben doorgemaakt met een factor 10 aan adverteerders die met kortingscodes starten tegenover adverteerders die ermee stoppen. Meer info over deze groei is hier overigens te vinden: Imbull 2012.

0 reacties

  1. 1

    De hele affiliate sector werd tijdens de afsluitende presentatie door Sundio inderdaad flink in de spreekwoordelijke hoek gezet. Ik hoorde echter niets wat je met goede afspraken, duidelijke communicatie en een open, positieve samenwerking niet zou kunnen ondervangen.
    Gezien hun negatieve ervaringen tot nu toe zou ik Sundio willen adviseren hun partners op dit gebied opnieuw te evalueren en te kijken of er geen betere alternatieven zijn.. 😉
    Met betrekking tot de dag zelf deel ik niet helemaal bovenstaande mening. De All American keynote was vermakelijk en inspirerend voor een flink deel van de aanwezigen, Niki van Wijk van Netsociety had een goed verhaal, er werden veel inzichten gegeven over RTB en Jeroen Ligthart was sterk in zijn afsluiting van de gezamenlijke presentatie met RTL. De presentatie van D-Reizen gaf een mooi inzicht in de wijze waarop zij het interne kanaal conflict hebben opgelost en wat Jonas vertelde over de offline performance marketing van de Nederlandse Energie Maatschappij was voor een groot deel van de aanwezigen nieuw(s).
    Met een volle afsluitende borrel was het wat mij betreft een prima dag en voor herhaling vatbaar.

  2. 2

    Goede pitch 😛 Denk dat je zeker met de drie bovenstaande punten:

    ” Goede afspraken, duidelijke communicatie en een open, positieve samenwerking. ”

    Een eind komt. Samenwerking lijkt me sowieso noodzakelijk om tot ‘iets’ te komen.

    Tevens hoor ik net als jij na plaatsting ook andere signalen in de markt over het event (Performance11) die het wel van hogere kwaliteit vonden. Wellicht dat mijn routepad toch niet optimaal was of dat ik te vaak op soortgelijke events ben geweest.

  3. 3

    Jochem,

    Je wilt niet weten hoe lang die 10 minuten zijn geweest om het op te zetten. We doen enkele maanden om dit te regelen. Maarr.. als dit het oordeel is, dan moet het uiteraard beter. Overigens wacht ik de bezoekersbeoordelingen nog af, ik denk dat we resultaten hebben in ongeveer een week. Ik zal hier update geven van de cijfers.

    We hebben ook veel positieve tweets gezien, maar als ik de negatieve bekijk die je eruit hebt gehaald zie ik twee met ‘mist diepgang’ en één met opmerking over de lunch. Om met het laatste te beginnen – normaal doen we dit juist erg goed, maar dit keer ging het verkeerd. We hebben 20 minuten moeten wachten tot de lunch eindelijk binnenkwam door cateraar. Ze hadden een verkeerde beslissing genomen waardoor het te laat kwam. Daardoor moesten mensen wachten, en dat is natuurlijk niet goed.

    De tweets over diepgang: dat is natuurlijk het belangrijkste. Da’s natuurlijk ook een wens voor ons. Wat is de diepgang die je zou willen zien? Waar zou je voor komen?

  4. 4

    Jochem, volgens mij heb je mijn sessie gemist. Ik heb enkele compleet nieuwe dingen genoemd op het gebied van online advertising. Deel wel je mening dat het gros van de presentaties niet op niveau was en dat er weinig aandacht was voor uitgevers/affiliates.

  5. 5

    @Gijs
    Bedankt voor de reply, de diepgang in lezingen heeft wellicht ook met de kwantiteit en de omvang van de zalen te maken. De grote zaal is natuurlijk wel een goede plek om een inhoudelijk/vernieuwend verhaal te houden. Echter de kleinere wat minder.

    Zelf zou ik diepgang willen zien via cases in Affiliate marketing van bijvoorbeeld de affiliate netwerken, dat is voor publishers veelal het interessants. Echter moet je natuurlijk als bezoeker ook een goed pad uitstippelen.

    @Leon
    Ik heb die sessie zeker gemist en hoorde er achteraf ook goede verhalen over.

  6. 6

    @Jochem, Leon, en andere lezers..

    Waar ben je naar op zoek in de cases? Gaat het om slimme nieuwe manieren, bespreken van problemen die er spelen en de oplossingen? Welke issues verdienen aandacht?

  7. 7

    @Gijs

    In cases ‘vind ik’ veelal alles wel interessant, daarom was ik ook positief over de presentatie van Jeroen Ligthart (een concurrent nota bene). Je moet wel wat cijfers prijs geven en oplossingen zijn natuurlijk altijd interessanter dan het blind weergeven van problemen. (op basis van gevoel)

    Voor affiliate netwerken ben ik al heel lang op jacht naar concrete cijfers over ‘shopping seizoen’, ‘groei bepaalde affiliate groepen’, ‘groei aantal sales’, ‘totale clicks via mobiel naar adverteerders’, ‘invloed van het weer op sales’, etc.

    Allemaal inkoppertjes voor affiliate netwerken wat wel onderzoekstijd zou kosten.

    Een beetje deze kant op:
    http://econsultancy.com/uk/blog/8391-persuasive-checkout-best-practice-from-asos

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.