Top 10 Affiliate Netwerken 2011

Top10-2

Een gemiddelde groei van 22,3%, een totale omzet van 100,3 miljoen, een grote overname en een nieuwe nummer 1. De tweede editie van de top 10 affiliate netwerken in Nederland is een feit. Daisycon kwam vorig jaar als grootste affiliate netwerk uit het onderzoek maar de nummer 2, M4N, was sterk groeiende. Met het doorzetten van het in 2010 behaalde groeipercentage maakte M4N een grote kans om de eerste plaats van Daisycon over te nemen in 2011. Dat verliep echter iets anders dan verwacht. Doordat zanox bekend maakte M4N over te nemen is de vijfde speler uit 2010 ineens aanvoerder van de lijst en is M4N uit het rijtje weg gevallen (terwijl het affiliate netwerk nog wel actief is). Deze verandering heeft dan ook vanzelfsprekend grote invloed gehad op de nieuwe top 10 van affiliate netwerken in Nederland.

De Aanpak / Berekening

Ook dit jaar was de berekening en bepaling van de top 10 affiliate netwerken complex. Want wat is precies een ‘puur’ affiliate marketing netwerk? Neem bijvoorbeeld Digimo Media: een bedrijf dat zijn inkomsten grotendeels behaalt uit e-mail campagnes (ook CPM) en interesse peilers (enquête’s) met daarbij een fors eigen bestand. De dochter van Digimo Media is meer een CPA speler die weer interessanter zou zijn voor deze lijst. Als je dan Digimo Media aan de lijst zou toevoegen moet je eigenlijk ook Scoot Media (die is een stuk groter) meenemen. We houden het dan echter liever bij de cijfers van Affiliatepartners.nl, de pure affiliate dochter van Scoot Media. Dat is namelijk wel ‘meer’ CPA based (ja ook: CPL) en heeft dus ook een omzet die veel toegankelijker en opener is voor affiliates en publishers. Op dit gebied is het moeilijk om te beslissen welke cijfers we nemen en we proberen dit elk jaar weer zo onderbouwd mogelijk te doen. Als er ooit cijfers zouden uitkomen voor Adquick (dochter van Digimo Media) zou dat wat ons betreft een betere basis zijn voor een plaatsing in de top 10 affiliate netwerken van Nederland.

Gedurende het jaar is er meer en meer nieuws binnengekomen over de verkregen cijfers uit 2010. Deze voorspellingen bleken dicht bij de werkelijkheid te zitten. Achteraf gezien zaten we bij een aantal partijen net iets te hoog. Deze voorspellingen zijn waar nodig dan ook naar beneden bijgesteld. Zo kwam direct al tijdens de vorige top 10 ter sprake dat Bol.com wel erg hoog was ingeschat. En dat bleek ook te kloppen. We zaten vorig jaar wellicht te hoog maar dit jaar zijn we weer een stuk zekerder van de cijfers  die we communiceren. Het programma van Bol.com is net als vele anderen flink doorgegroeid.

Buiten deze top 10 vallen volgens onze berekeningen oa.: Netaffiliation, Webgains, Testnet, Adquick, Iffiliate, Paypro, Matomy, Commission Junction en 13 andere netwerken actief op de Nederlandse markt maar met een lagere voorspelling qua omzet (NL).

De uitslag & conclusies

Volgens het onderzoek heeft zanox in 2011 de hoogste omzet behaald van alle affiliate netwerken in Nederland. Of zanox in staat is om deze groei door te zetten is natuurlijk dé grote vraag. De challenge van 2012 zit hem dan ook in het succesvol integreren van zanox en M4N, iets wat gezien de complexiteit van affiliate netwerken in de praktijk wel eens lastiger kan zijn dan gedacht. Een jammer gevolg van de fusie is dat M4N de omzetcijfers niet meer zal publiceren. Dit deden zij de voorgaande jaren altijd vrolijk en dat is iets wat wij -zoals je zult begrijpen- erg konden waarderen. Volgend jaar gaat het dus nog complexer worden om deze toplijst tot stand te brengen. Tevens een interessant weetje dat niet in de lijst naar voren komt is dat zanox wel harder is gegroeid dan M4N in 2011. Zanox eindigde 2011 zonder M4N met iets meer dan 14 miljoen euro omzet.

Daisycon is in het begin van 2011 harder gegroeid dan in de laatste maanden. Toch is er een gezonde groei neergezet gedurende het hele jaar. Er moet daarbij vermeld worden dat er bij Daisycon een stuk meer mensen werken dan vorig jaar (+/- 85 ten opzichte van 73). In het buitenland schijnt het nog niet zo makkelijk te gaan. Dit komt mede door de zware concurrentie. Wij zijn benieuwd op welke markten en landen Daisycon zich in 2012 verder zal gaan richten.

Tradetracker is één van de partijen waarbij we de schatting van 2010 iets naar beneden hebben moeten bijstellen. In 2011 bleek wél dat Tradetracker de groei er nog fors in heeft zitten. Er ligt echter ook bij Tradetracker steeds meer focus op het buitenland. Daar hebben ze met het toegankelijke & self service systeem en de meer ‘light’ account management aanpak wellicht betere kansen dan andere Nederlandse toetreders. De totale omzet van Tradetracker zal wel fors hoger kunnen liggen dan de Nederlandse schatting. Dit komt mede omdat Tradetracker al wat omvang in andere landen begint te krijgen en al in meer dan 10 landen actief is.

Tradedoubler geeft bijna ieder jaar aan dat ze net als vroeger de schouders er weer onder gaan zetten (in 2008 was Tradedoubler nog het grootste Nederlandse netwerk). Dit jaar lijkt het erop dat ze er weer volop voor willen gaan in Nederland. Zeker een interessante partij om in de gaten te houden. Volgend jaar zou het zomaar weer eens kunnen zijn dat er een groei met dubbele cijfers in zit, maar dan moet er wel snel een Nederlandse country manager bijkomen en mag het systeem best nog een stukje toegankelijker.

De nummers 5 tot en met 10 groeien over het algemeen lekker mee. Affilinet lijkt met een nieuw en fris team de weg naar boven gevonden te hebben. Het groeipercentage is dan ook evenals bij Affiliatepartners.nl & Cleafs rond de 40% uitgekomen (Cleafs artikel). Dat is nog aardig wat groei in een markt die een tijdje terug volgens een onderzoek van Deloitte aan het krimpen zou zijn!? Dit onderzoek was echt schandalig en gebaseerd op cijfers van 2 á 3 -mid sized-  affiliate netwerken. Als je niet genoeg cijfers kunt achterhalen en je geen idee hebt waar het over gaat, dan moet je wat ons betreft ook het lef hebben om in zo’n onderzoek een markt als ‘affiliate marketing’ achterwege te laten. Buiten alle groei en het positieve nieuws is er ook één krimpende partij te vinden in de top 10: Namelijk: Netdirect. Zes jaar terug gingen de affiliates nog volledig verzorgd met  Netdirect naar Las Vegas. Tegenwoordig doen de meeste affiliates die toen met die tripjes meegingen niets meer via dit affiliate netwerk. Het lijkt me dat de focus van ‘affiliates’ is verschoven naar de andere activiteiten van het grotere OMG.

Tot Slot

Zoals je zelf al hebt kunnen lezen is dit onderzoek niet gebaseerd op keiharde cijfers. Dit komt omdat deze cijfers simpelweg niet beschikbaar zijn. We denken wel dat we dit jaar dichter bij de cijfers zijn gekomen dan voorheen. Als we een schatting moeten maken over onze ‘schattingen’ dan zitten we er over het geheel maximaal 10% vanaf. Schroom vooral niet om je mening te geven ten aanzien van het lijstje maar geef vooral ook aan waarom je denkt dat iets klopt of niet klopt. E-mailen mag natuurlijk ook! Wij proberen niets anders dan deze lijst zo nauwkeurig mogelijk te maken. Elk commentaar over deze top 10 is dan ook meer dan welkom.

0 reacties

  1. 1

    Toevallig of niet, ik gebruik voor mijn niches tot op heden Daisycon, Tradetracker en Tradedoubler (laatste in mindere mate).
    Zanox ken ik nog niet zo goed, pas vorige week ingeschreven.

    Wat een omzetten overigens.
    Gaat flink wat geld in om, ik ben dan ook benieuwd hoe de nieuwe cookiewet eruit gaat zien. Dat is toch kapitaalvernietiging als je het mij vraagt…

    Robert

  2. 4

    Goed artikel. Erg informatief.

    Ik heb echter 1 vraag: Wat is precies jullie definitie van ‘omzet’ van affiliate netwerken? Ik bedoel betreft dit de omzet welke een affiliate netwerk heeft gegenereerd voor zijn aangesloten bedrijven (oftewel de bestelbedragen)? Of betreft het de ‘commissies’ die de affiliate netwerk ontvangt als vergoeding voor de gegenereerde bestelbedragen?

  3. 5

    Thanks voor het overzicht. Kost altijd veel werk zoiets.

    @Floris
    Dit betreft de totale commissie van adverteerders voor het netwerk waarvan o.a. de commissies voor affiliates nog betaald moeten worden. Voor het gemak kun je overal zo’n 50 – 80% vanaf halen tbv publishers. Dan houd je de daadwerkelijke omzet over waarvan de netwerken hun eigen kosten zoals salaris kunnen betalen.

  4. 6

    Overigens: Adquick (onderdeel Digimo Media) heeft na publicatie van de lijst aangegeven tot de 2.8 miljoen omzet te komen en dit te kunnen onderbouwen. Dit overigens met 155% !! groei.

    Bij een tussentijdse update (niet in de planning) of volgend jaar (als ze een beetje van deze groei kunnen doorzetten) staat Adquick er volgend jaar dus zeker tussen.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>