Yonego Affiliate Enquête 2011

Yonego-affiliate-onderzoek-2010

De Yonego Affiliate enquête is voor de derde keer gepubliceerd. Eerder besteedden we met het Affiliateblog al aandacht aan de jaarlijkse Affiliate Enquête van Yonego. Vaak met een kritische toon, want die mag je best hebben bij onderzoek. Ook dit keer hebben we toch weer een aantal aanmerkingen. Deze gaan met name over het deel waarin de netwerken worden beoordeeld en hoe deze hier vervolgens mee omspringen.

Dit jaar had Twinkle Magazine de primeur om de uitkomst te publiceren. We hebben de – vaak interessante – highlights overgenomen en hier en daar een ‘note’ toegevoegd om toch even een stapje verder te denken bij de getrokken conclusies.

Het onderzoek
Het onderzoek is anoniem uitgevoerd en meedoen werd gepromoot via o.a. social media, blogs, fora en door de affiliate netwerken zelf.  Het aantal respondenten is helaas in het Twinkle artikel niet gepubliceerd. Navraag bij Yonego leert ons dat dit aantal 250 bedraagt. Er was daarbij wel nog een verschil in de respons per vraag. Vorig jaar waren er overigens meer dan 400 respondenten. Dus op dit vlak kan je de conclusie trekken dat de totale betrouwbaarheid gezakt is (wij merkten zelf ook dat het enorm lastig is om voor onderzoek op het gebied van affiliate marketing respondenten te krijgen.). De vragenlijst was als volgt: vragenlijst pdf.

De resultaten
De enquête biedt zeker boeiende inzichten. Zeker op het gebied waar publishers het anoniem over zichzelf hebben krijg je – denken wij – nog een redelijk goed beeld van wat er allemaal speelt. Zeker als je de onderzoeken van de voorgaande jaren erbij pakt. De resultaten zijn hieronder opgesplitst in 2 delen: 1) publisher gerelateerd en 2) netwerk specifiek gerelateerd.

 

Publishers

Gegevens
- 84,2% is man
– 21,4% is nog geen jaar bezig met affiliate marketing
– 44,6% besteedt minder dan 10 uur per week aan projecten
– 21,4% is fulltime publisher tegenover 27,6% in 2010
Note: de kans is groter dat een fulltime Publisher in aanraking komt met de enquête.
- Het aantal affiliates dat meer dan 10.000 per maand doet is gezakt van 21,4% naar 15,8%
Note: dit is in Nederland een relatief kleine groep, dus mate van respons uit deze groep heeft grote inlvoed.

Verkeersbronnen
– Facebook als verkeersbron stijgt van 6,7% naar naar 21,5%
– Twitter als verkeersbron stijgt van 15,2% naar 20,4%.
– Google organisch daalt van 76,2% naar 68,1% maar blijft de belangrijkste verkeersbron.
– Google paid daalt van 37,6% naar 33%
– overige verkeersbronnen laten weinig verschil zien
– 16,7% van de affiliates geef aan negatieve effecten te hebben ondervonden van de Panda Update.

Tracking
– 37,4% van de publishers wil volledige conversie attributie
– 35% gaat voor last cookie counts
– 15,3% heeft voorkeur voor first cookie counts
– 17% is bang voor de eventuele gevolgen van de ‘cookiewet’.

Keuze voor een programma
– Reis, telecom en fashion zijn de populairste branches om te promoten
– 34,1% kijkt niet naar eCPC
– 50,7% % vindt een eCPC boven de 10 cent pas interessant.
– 27,8% kiest een programma op basis van omzetpotentieel
– 25% kijkt naar de relevantie tot zijn websites
– 22,2% kijkt naar de eCPC of eCPM
Note: volgens ons houden de laatste twee genoemde punten ook verband met omzet (het punt erboven).

Tevredenheid netwerken algemeen
88,6% is tevreden met het kennis niveau van de netwerken t.o.v. 81% in 2010
80,7% is tevreden over de ondersteuning van netwerken t.o.v. 74,5% in 2010
87,2% is tevreden over het contact met de netwerken t.o.v. 78,2% in 2010.

Ergernissen Affiliates
De ergernissen zijn gebaseerd op een eerder artikel van het affiliateblog. De opzet week iets van elkaar af:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Omzet 2011


(klikken om te vergroten)

 

 

 

 

2010

 

 

 

 

 

2011

 

De netwerken beoordeeld

En dan nu door naar het punt waar we bij het Affiliateblog moeite mee hebben: De vragen over de netwerken.

De onderstaande tweet illustreert de reden waarom.

 

 

 

Laten we vooropstellen dat we Daisycon het allerbeste gunnen. Misschien zijn ze wel daadwerkelijk het beste netwerk. Maar het artikel dat op Twinklemagazine.nl staat is voor deze uitspraak geen goede basis. Wat ons stoort is dat er harde beweringen gedaan over iets waarvan het nog maar de vraag is of het daadwerkelijk zo is. Ofwel: Het onderzoek laat behoorlijk veel ruimte over voor twijfel.

We zullen dit even toelichten.

  • Dat netwerken invloed hebben op de mate waarin publishers deelnemen staat buiten kijf. Meedoen wordt door henzelf gepromoot. Anderzijds hebben we ook van een netwerk vernomen dat ze dit niet actief doen omdat ze de onderzoeksresultaten  niet betrouwbaar zijn. Natuurlijk hangen ze dit niet aan de grote klok, omdat je dan weer onsportief lijkt, maar op deze manier ontstaat er na 2 mindere onderzoeken wel een self fulfilling prophecy.
  • Het betreft een anonieme enquête met 250 respondenten. Bedenk zelf dan dat bij elk van de grote affiliate netwerken minimaal 60 man werkt… en dat er een paar netwerken zijn die zelf ook graag meedoen bij dit soort enquêtes bewees eerder de Affiliatetop10.nl. (een netwerk werd uit de rankings gezet door het plaatsen van een eigen review) Ook het Affiliateforum liep ooit tegen deze problemen aan toen zij nog de ‘warme douche’ uitreikten en zij zijn dan ook ooit gestopt nadat het niet meer te controleren bleek.

Wat ons betreft mag de bovenstaande tweet dan ook  eigenlijk zo de prullenbak in. Om 3 redenen.

  1. Er is onvoldoende achtergrond informatie / inzicht in de totstandkoming van de resultaten om zo’n zware conclusie te trekken over ‘4 vraagjes’ in een onderzoek.
  2. In de resultaten die Yonego heeft gepubliceerd op Twinklemagazine.nl staat één keer het woordje beste: “…Dit hangt duidelijk samen met de keuze voor beste ondersteunend netwerk richting de affiliates…”. Het woordje ‘ondersteunend’ zien we in de bovenstaande tweet niet terug.
  3. Waar is Yonego in deze? Waar is het persbericht van Yonego dat aangeeft dat Daisycon het beste affiliate netwerk van Nederland is? In principe zegt Daisycon nu dat Daisycon uit het onderzoek van Yonego als beste netwerk uit de test is gekomen. Ondersteund Yonego dit? Is dit een conclusie waar Yonego achter staat?

Hieronder de uitkomsten rondom de netwerken, interpreteer ze hoe je wilt:

Welk netwerk is je favoriet?
– Top 3 betrouwbare tracking: Daisycon (31,9&), TradeTracker (21,7%) en Zanox-M4n (19,9%)
– Top 3 belangen berhartigen Daisycon (28,3%), TradeTracker (15,1%), Zanox M4N (13,9%)
– Top 3 ondersteuning: Daisycon (27,1%), TradeTracker (18,1%), Zanox M4N (13,9%)
– Top 2 software: Tradetracker (36,7%), Daisycon (25,3%)

De conclusie.
Leuk onderzoek met goed interpreteerbaar resultaten wat betreft de publishers. Hier mag Yonego dan ook zeker mee doorgaan wat ons betreft! Het zou de resultaten echter ten goede komen als er iets meer achtergrondinformatie verstrekt zou worden. Daarnaast denk ik dat het goed zou zijn om de onderzoeksdata van twee kanten te belichten; Een stukje kritiek op eigen werk. Daarmee help je mensen te begrijpen dat de resultaten niet de absolute waarheid hoeven zijn. Nu vinden we dat wij dit moeten doen omdat wij het niet eens zijn met conclusies die getrokken worden uit een onderzoek waar wij zelf ook aan mee hebben gedaan en wat over onze markt gaat.

Onze tip voor de enquête van 2012 is om een splitsing te gaan maken tussen een anonieme  publisher enquête en een losstaande enquête waarmee personen die geverifieerd kunnen worden (met een facebook of twitter login o.i.d.) kunnen stemmen over de netwerken. Misschien kun je dan ook eens een echte bokaal uitreiken, dat zou natuurlijk veel leuker zijn! Zie ook: http://www.performancemarketingawards.co.uk/

0 reacties

  1. 1

    Kritisch artikel, maar kritiek is altijd welkom :-) Hier kunnen we zeker goede input uithalen voor toekomstige affiliate enquêtes.

    Ik kom even terug op reden no.3. De reden dat we dit niet uitgebreid communiceren is omdat wij onpartijdig willen blijven. We willen met alle netwerken samenwerken en we geven Daisycon geen voorkeursbehandeling. We hebben goede ervaringen met Daisycon en we gunnen het ze van harte. Maar we hebben ook zeer goede ervaringen met de andere netwerken. Daisycon kwam als beste uit de enquête, maar dat is puur de mening van de deelnemers, niet die van ons.

    Ik hoop dat dit het een en ander opheldert!

  2. 2

    Ik ben het zeker eens met de insteek van dit artikel. De basis van het onderzoek is goed, maar zou het niet eens interessant zijn om ook de mening van adverteerders in de enquete te peilen? Sommige netwerken gaan heel anders om met adverteerders dan met affiliates. Ik kan me voorstellen dat Daisycon bij affiliates op nummer 1 staat, maar geldt dit voor merchants ook? Door dat na te gaan, kun je denk ik nog een beter oordeel vellen over de netwerken.

  3. 3

    Uitgeraard zijn wij blij met de resultaten van de enquete, ook met de punten waar we niets als beste netwerk scoren, blijkbaar hebben we daar ruimte voor verbetering.

    Hoe je ook aanpakt, een dergelijk onderzoek is altijd maar een ‘mening’ soms van weinigen en soms van velen. In ditgeval zijn 250 affiliates een aanzienlijke steekproef. Er is een verwijzing naar affiliatetop10.nl, daar vindt je ook een overzicht. De meningen daar lopen echter al van 2 jaar terug, en het maximaal aantal respondenten zal niet boven de 200 uitkomen. ( 106 meldingen op een netwerk). Het maakt het daarmee niet ‘waardeloos’ maar in mijn optiek ook niet een betere afspiegeling dan het Yonego onderzoek.

    Jullie hebben hier op de site natuurlijk zelf een soort onderzoek gedaan, naar de grote van de veschillende netwerken.
    Ook hier weer een prima initiatief, waarvan ik denk dat de cijfers ‘ aardig’ in de richting zijn maar waarvan ik ook weet dat sommige cijfers ( niet de onze) behoorlijk van de realiteit afwijken.

    Dus kortom niet zo negatief, ik juich elk onderzoek toe mits enige onderbouwing, uiteraard kan het altijd beter.

    @annemarie
    Adverteerders onderzoek? Zoiets is er ook de Emerce houd jaarlijks een onderzoek de emerce100′ een onderdeel daarvan zijn de Lead en Affiliate netwerken. Hoewel we ook daar steevast bovenin staan is er aan die uitslag maar een zeer beperkte waarde te hangen.

    Dus wellicht wil iemand de handschoen oppakken en de grote Merchant enquete op gaan zetten?

  4. 4

    Mdobro: Wij nuanceren die top 10 wel, wij geven ‘grondig’ aan dat sommige cijfers niet kloppen en we doen er alles aan om deze te achterhalen. Als je veel grote fouten ziet hoor ik het graag, dan weten wij ook weer waar wij naar moeten zoeken.

    Ik ben het wel 100% met je eens dat onderzoek mits enige onderbouwing altijd top is, dat is ook wel goed in de conclusie weergegeven.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>