Tijd voor de Nederlandse Impressum?

Elke website in Duitsland moet voorzien zijn van een zogenaamd ‘impressum‘ waarin altijd contactgegevens moeten staan van de eigenaar van de site. In de footers van alle Duitse websites is dan ook een linkje naar dit  ‘impressum’ te vinden, waardoor een bezoeker altijd weet met wie hij zaken doet. Toen wij zelf  in Duitsland begonnen werden we hier nadrukkelijk voor gewaarschuwd: “Doe  dit vooral goed en nauwkeurig want als je dit niet doet zijn de boetes zeer hoog”. Een kennis van ons ondervond dit in de praktijk. Een eerste brief met een boete van 150 Euro werd genegeerd omdat de afzender niet vertrouwd werd. De tweede boete was direct 3000 Euro!! Hier kon deze kennis helaas niet meer onderuit komen. Er moest dus daadwerkelijk betaald worden. Overigens kan dit nog een stuk erger:

Wat gebeurt er als de informatieverplichtingen niet worden nagekomen?
Dat kan met een boete van maximaal 50.000 euro worden bestraft. Men moet beseffen dat dit niet alleen voor opzettelijke, maar ook voor overtredingen door nalatigheid geldt.
Bron: INTER-ned (alles over de Impressum)

In Nederland hoeft dit niet op een dusdanige manier. Je zou denken: dat is super en bespaart ons weer een hoop tijd! Maar dit is het dus niet. Een ‘impressum’ is niets ander dan dat een eigenaar/bedrijf van een website zich officieel wil/moet identificeren met een website.

Zouden de volgende problemen niet direct worden opgelost?

  • Bij het Polen-meldpunt van Geert Wilders had duidelijk vermeld gestaan dat de initiator ‘Geert Wilders’ en zijn partij was en niet de Nederlandse staat. Dit had een hoop gedoe direct al opgelost.
  • De eigenaar van ‘vakantiehuizen in Spanje’ websites waarmee bezoekers massaal werden opgelicht was direct door de mand gevallen aangezien het om één partij ging die achter al de websites zat. (Dit zou met alle ‘scams’ zo zijn)
  • Extra inkomsten voor de staat via boetes van duizenden Nederlandse websites (En ook buitenlandse bedrijven die Nederlandse websites hebben, ik bedoel: in Duitsland doen ze het ook)
  • Hoge kwaliteitswebsites veranderen direct mee en krijgen zo een soort van kwaliteitsstempel / keurmerk mee.
  • Veel meer online transparantie. En dat is toch wat alle politieke partijen willen nastreven?
  • Ook problemen die zich nu in de VS voordoen met affiliates en de FTC zouden voorkomen kunnen worden met impressums. (echter, zoals altijd: De US is wel een ander soort affiliate markt)

Ook in de Affiliate industrie zou een ‘impressum’ enorm helpen:

  • Affiliate managers zouden eenvoudig kunnen achterhalen wie de affiliates zijn.
  • Het is veel makkelijker te zien welke affiliates allemaal welke websites beheren. Het is tevens veel makkelijker om websites over te kopen en of te bieden op domeinen van websites.
  • Heeft de affiliate industrie zoiets niet nodig om een snellere professionalisering door te maken?

Volgens ons dus eigenlijk alleen maar voordelen voor iedereen om dit door te voeren. Eigenlijk onbegrijpelijk dat dit nog geen hot topic is in de Nederlandse politiek. Het zou ook aardig wat kunnen opleveren in deze crisistijden. Maar eigenlijk moet dat niet de insteek zijn.

0 reacties

  1. 1

    Interessante gedachte, Jochem. In mijn ogen zou een dergelijk impressum zeker helpen om transparantie (en dus verdere professionalisering) te stimuleren. Wellicht nog beter als hiervoor plugins zouden bestaan in CMS’en zoals WordPress en Joomla.

  2. 2

    Reactie van Martijn van Dam op dit artikel is interessant en hij heeft een punt:

    ” @jochemvroom Ik snap de gedachte (handig tegen oplichting), maar heft ook anonimiteit op internet op (bloggers, cartoonisten). ”

    https://twitter.com/#!/martijnvdam/status/181695730380062720

    Op de wikipedia van de Impressum in Duitsland kan je er ook nog een aantal artikelen over vinden:

    ” This law has created privacy concerns for individuals who maintain blogs or personal homepages.[6][7][8] The law has also caused lawyers to scrutinise websites for this page.[9][10] ”

    Op dit punt zijn er argumenten om dit niet in te voeren, echter op het gebied van e-commerce websites / commercie etc. gaat deze privacy niet op. In Nederland zou dit via een gedoog achtige wetgeving (is Nederland gelukkig expert in) op te lossen moeten zijn. Door dit bijvoorbeeld enkel te controleren bij commerciële websites.

  3. 3

    @Leon, bedankt voor je reply. Het is zo ‘basis’ dat het bij WordPress en Joomla makkelijk kan worden opgenomen via simpele pages en verwijzende links in de footer. Het enige dat je zelf moet toevoegen is de inhoud en de opmaak van de inhoud.

  4. 4

    @Jochem, Interessant echter worden die Impressum gegevens in Duitsland dan ook actief gecontroleerd op echtheid? Als je toch mensen wil oplichten waarom zou je dan je echte gegevens vermelden?

  5. 5

    Goed, en dan het volgende. Ik vind het belangrijk om het bedrijf achter de website te tonen maar wil voorkomen dat eenvoudig al mijn website te traceren zijn, dus ik heb een afbeelding gemaakt met daarin alle nodige info (logo, bedrijfsgegevens) die ik in de footer van mijn website plaats, deze afbeelding is op alle websites hetzelfde alleen per website is de afbeeldingsnaam anders, de afbeelding verwijst naar een contact pagina. Op de contactpagina staat wat meer info, niet heel uitgebreid, maar alles is te vinden, geen geheimzinnige dingen.

    Zou dit volgens Duitse maatstaven ok zijn?

  6. 7

    Ze worden zeker gecontroleerd, echter weet ik niet in hoeverre dit volledig dekkend gedaan wordt. Ik denk echter dat er zoveel geld verdient wordt in DE met deze wetgeving dat ze dit wel actief najagen.

    En tsja qua ‘oplichting’ is het een extra drempel, niet meer dan dat. Als je actief wil oplichten kan je idd alles namaken. (zelfs een politie badge =)) Echter zijn oplichters vaak dommer (hoezo werken ze anders niet gewoon?) Dus hoe meer drempels hoe meer fouten ze kunnen maken. :P

  7. 8

    Je kunt het ook enkel laten gelden voor .nl adressen? Bloggen of tekeningen maken kan ook prima op een .net of iets.
    Die insteek voor commerciële sites is denk ik moeilijk te beoordelen en controleren. Doorlinken naar een andere site kan namelijk zowel commercieel als niet commercieel worden opgevat.

  8. 9

    Ik werk al enkele jaren met verschillende websites in Duitsland en weet hoe streng het daar is als het om een ‘Impressum’ gaat. De overheid controleert die gegevens niet actief, maar externe partijen die je niet gunstig gezind zijn kunnen de gegevens uitpluizen en als er maar iets niet klopt dan hang je.

  9. 10

    In Duitsland willen adverteerders vaak geen zaken met je doen als ze geen Impressum zien. In geval van de aanvraag van een affiliate programma keuren ze je site dan af met de reden dat de site niet volledig is.
    Wat verder opmerkelijk in Duitsland is t.o.v. Nederland, is dat je bij gebruik van productfeeds er per product de verzendkosten expliciet bij moet vermelden.

  10. 11

    Ik denk dat het volgens de Europese richtlijnen verplicht is dat je adresgegevens op je website of webwinkel voorkomen. Op mijn website vind je deze alleszins terug. Het geeft meer vertrouwen aan klanten. Waarom zou je je adres niet bekendmaken. Men spreekt altijd over netwerken en overal kaartjes uitdelen. Wees transparant! Wat heb je te verbergen?

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>