En nu? De ‘Cookiewet’ ellende begint

De cookiewet is door de eerste kamer gekomen, een scenario dat nooit was voorgekomen al was dit kabinet niet gevallen was. Dan hadden de CDA en de VVD wel tegen de wet ingegaan. Logisch ook, want deze wet is onzinnig en kan eventueel resulteren in grote concurrentie achterstanden (althans als het na te leven & te controleren is, wat het in het beginsel niet is).

Dit kleine monstertje zat vastgebonden aan een andere wet genaamd ‘netneutraliteit’ . Deze netneutraliteit is daarentegen weer iets supercools volgens ‘bits of freedom’ (bekijk anders ook de Twitter van BitsofFreedom, die staat bijna in de fik van vreugde). Dat Nederland hierin voorop loopt en innovatief is inderdaad ‘cool’ te noemen. Echter deze innovatie heeft een rare en niet relevante prijs en dat is dus de ‘cookiewet’. Die is er door gekomen door andere belangen van partijen en simpelweg ‘naïviteit’ van politici. Dit laatste is mede ontstaan door slechte educatie & lobby van de Nederlandse brancheorganisaties.

D66 kan nu tijdens de campagne lekker opscheppen dat ‘zij’ de makers zijn van dit wetspakket en Nederland als 2e land van de wereld ‘netneutraal’ hebben gemaakt. Als ik bij D66 iets had mogen bepalen had ik deze cookiewet ook even over het hoofd gezien. Boeiend! Dat woord neutraliteit klinkt leuk voor tijdens de campagne.

Wat nu?

Nu begint de Cookiewet ellende, althans, niet voor de OPTA want dit wordt de grootste werkverschaffing ooit voor dit bedrijf. Wij ‘experts’ op het gebied van gebruik van 3rd party cookies / website specialisten / doorgewinterde retargetters / eigenaren van websites met 10.000en bezoekers per dag snappen deze wet al niet en hoe je dit zou moeten naleven. Moet je nagaan wat de OPTA allemaal voor ‘workforce’ moet aannemen om de naleving hiervan tot een succes te maken (of boeit dat niet?). En gaat de OPTA  Google en Facebook.com ook aanschrijven? Wat gaat er in vredesnaam te gebeuren? Het enige waar het nu op lijkt is dat er alleen maar slachtoffers gaan vallen en dan voornamelijk onder de webmasters. Enne… leuk dat ‘Verhagen’ aangeeft dat de ‘browser’ leidend is, maar dan moet dit wel even gecommuniceerd worden naar de OPTA. Want die laten hele andere verhalen horen.

Het enige wat je nu volgens ons kan doen is het volgende:

Wachten totdat er een brief van de OPTA op de deurmat ligt  en tot die tijd de blogs in de gaten houden. Vooral die van Milica Antic, van de Thuiswinkel organisatie en die van het IAB zijn interessant om te volgen. Verder zou ik helemaal niets doen, want zelf zou ik geen idee hebben wat ik zou moeten doen. Net zoals iedereen overigens in deze sector.

Update: Update: Versoepel #cookiewet interpretatie voor affiliate marketing

0 reacties

  1. 1

    Ik zou graag een diepgaande, intellectueel verantwoorde reactie posten, maar dat gaat even niet. In plaats daarvan:

    HE-LE-MAAL eens. Totaal onzinnig deze wet.

    • 2

      Had precies hetzelfde bij het schrijven… Het is moeilijk om hier diepgaand op in te gaan. Voelt als een ‘waste of time’

  2. 3

    Voor zover ik de berichtgeving begrijp, ligt er op de handhaving van deze wet een omgekeerde bewijslast.

    Het is dus maar de vraag hoeveel workforce de OPTA extra moet inzetten, want het is aan de webmasters om vanaf 1 januari 2013 aan te tonen dat alle cookies optin geplaatst zijn. Iedere aantijging straks betekent dan vooral een extra workload voor de webmaster.

  3. 4
  4. 5

    @Remmert, voor een omgekeerde bewijslast zal eerst niet aan bepaalde informatie verplichtingen moeten worden voldaan. Met andere woorden, je krijgt niet meteen bij elke aantijging te maken met omkering. Dit zal vermoedelijk afhangen van de informatie die je verstrekt aan bijv de OPTA. Helemaal eens dat als omkering geldt, dit een enorme workload zal betekenen (kan lastig zijn om te bewijzen dat je iets NIET hebt gedaan)

    @Charles, zullen deze pop-ups dan verschijnen bij elk bezoek van de site of niet meer als je nog een keer de site bezoekt? En krijg je dan niet consumer gerichte ads maar gewoon algemene? Dit laatste zou dan heel vreemd zijn, want het lijkt me dat een grote meerderheid cookies zou weigeren (uit angst of gewoonte) en dan ipv gerichte specifieke adds algemene adds zou krijgen……

    In ieder geval is

  5. 7
  6. 8
  7. 9

    Veel grote sites leven van affiliate marketing. Denk aan Buienradar, Nu.nl, Google, dagbladen.
    Met deze wet zullen deze sites veel inkomsten gaan mislopen, want niemand wil cookies accepteren.
    Ik ben benieuwd wanneer de lobby gaat beginen om deze onzinwet aan te laten passen. Hierin zullen de grote sites toch het voortouw moeten nemen.
    Je kunt natuurlijk ook je website in het buienland laten hosten. Dan geldt deze wet niet meer, toch?

  8. 10

    Weer eens stapje dichter bij implementatie. http://www.nu.nl/internet/2823753/nederland-ontloopt-nipt-europese-telecomboete.html

    De sessie van Milica Antic op afd bracht niet echt praktische oplossingen behalve dan het vragen van toestemming. Over Google Analytics lees ik nog wel een hoop discussie, in ieder geval tot einde van het jaar als de bewijslast omkeert. Social media buttons en advertiser cookies zoals Adsense en retargeting zullen van de site af moeten gaan of toestemming regelen. Wat al direct lastig is bij de eerste pageview want dan heb je nog geen toestemming.

    In de Uk is de implementatie per 26 mei 2012 een feit. Daar is er echter een last minute wijziging die draait om implied consent. http://www.guardian.co.uk/technology/2012/may/26/cookies-law-changed-implied-consent Wat neerkomt op een banner boven elke website die uitgaat van implied consent en die je bijvoorbeeld alleen bij een eerste bezoek ziet, bijvoorbeeld http://www.bbc.co.uk/.

    Ik ben benieuwd naar de ingangsdatum van deze regeling (morgen??) en hoe bedrijven er dan mee omgaan. Of eigenlijk ben ik vooral benieuwd naar de OPTA, treden ze op, hoe hoog zijn de boetes en/of zijn er waarschuwingen. In de UK is al opgemerkt dat boetes kunnen oplopen tot 500.000 euro. Meer dan genoeg reden om heel kritisch te kijken naar de cookies die je zet.

  9. 11

    Het is me een beetje onduidelijk waar het pijnpunt ligt, ik krijg de indruk dat veel affiliates op zoek zijn naar oplossingen terwijl ik meer op zoek ben naar antwoorden. Hoe gaan de merchants en netwerken met de cookiewet om, als ik naar mijn eigen websites kijk zijn de cookies die ik zet niet erg bijzonder en vooral niet onmisbaar, ga ik die cookies uitschakelen of een lelijke popup tevoorschijn toveren? De cookies die ik wegzet zijn niet de directe moneymakers, die de merchant wegschrijft wel.
    De mail van Zanox die zojuist de inbox binnenkwam heeft het over een transparante markt en insinueert daarmee min of meer dat wanneer je maar transparant bent de bezoekers de cookies wel accepteren. Nou, ik denk het niet, recalcitrant volk, die internetters, als ze ergens op nee kunnen rammen zullen ze dat zeker niet nalaten..

    Dus waar ligt de focus, de internetter overtuigen dat cookies onmisbaar zijn of met een alternatief voor de cookie komen? Ik ben persoonlijk meer tevreden met een alternatief voor de cookie, ik las ooit dat Daisycon tal van andere tracking methodes heeft, of houden die nu ook geen stand meer?

    Ik ben wel benieuwd hoe Adsense met deze wet om zal gaan, de cookie die hiervoor gezet wordt zal vooral voor de retargeting zijn neem ik aan?

    Al met al een vaag gebeuren, irritant, vooral omdat ik niet weet waar ik me vooral druk om moet maken..

    Misschien zijn hier nog heldere lichten die wat licht in de duisternis kunnen brengen.. 😎

  10. 12
  11. 13
  12. 14

    cookiwet is al ingegaan op 1 juni, na plaatsing in de Staatscourant 5 juni gaat de wet ook effectief in.

    Alle affiliate netwerken zijn stil hierover en steken de kop in het zand. Ze laten alles over aan de websitemakers blijkbaar.

    Als ze niets doen komen er nog een paar Testnet praktijken achteraan denk ik…….

    Einde affiliate sites en einde netwerken…

  13. 17

    Weet iemand hoe je een banner of popup maakt zodat de bezoeker van de website een keuze kan maken om cookies van die website te accepteren?

    Ik moet die voor een paar websites maken die met Dreamweaver zijn gemaakt. Daar heb ik dus een ‘broncode’ voor een banner of popup voor nodig.

  14. 18

    Alleerst ook helemaal mee eens, de meesten in de kamer kunnen amper een computer bedienen, laat staan dat ze over zoiets een gedegen besluit kunnen nemen…

    Zijn er veel mensen die op NEE klikken? Persoonlijk heb ik tot nu toe overal JA ingevuld.. En zijn er ook al (negatieve) stats bekend van sites die dit geïmplementeerd hebben?

  15. 19

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.