Facebook Ads nog interessant voor Performance Based Marketing?

Facebook, het kind van Mark Zuckerberg, ondergaat de laatste tijd grote veranderingen. Zo hebben ze recent een aanpassing gedaan waardoor er alleen nog maar @facebook.com e-mailadressen zichtbaar zijn en er gaan geruchten de ronde dat er een “Wil ik” knop komt.

Ook het adverteren op Facebook is veranderd. Als je een pagina beheert, dan is het je vast al opgevallen dat je de mogelijkheid hebt om een specifieke post extra onder de aandacht te brengen van je volgers voor een bepaald bedrag. In deze post wil ik wat dieper in gaan op de veranderingen van Facebook Ads en dan met name voor advertenties die linken naar externe websites. Vorig jaar heb ik een case study geschreven over het promoten van CPL programma’s op Facebook. Gaat dit nu nog steeds zo gemakkelijk als toen? Het antwoord is helaas “nee”, maar nog steeds mogelijk met nieuwe strategieën die ik je in dit artikel ga uitleggen

Tekortkomingen van Facebook Ads

Een groot probleem met Facebook Ads is dat ze vrijwel wekelijks wijzigingen aanbrengen aan hun algoritme en hier niets over laten weten naar de adverteerders. Een tweede groot gemis is het niet kunnen instellen van een maximum frequency cap (= aantal advertentie vertoningen voor elke gebruiker). Hierdoor komt banner blindness sneller om de hoek kijken dan bij andere advertentie netwerken. Tot een aantal maanden geleden was dit nog steeds niet zo’n groot probleem, maar het lijkt erop dat er een wijziging is doorgevoerd waardoor je een slechtere positie krijgt voor je advertentie als je frequency cap hoog is (4+).

De screenshot hierboven laat ook zien hoe snel een Facebook campagne dood bloed. Het dagelijkse budget van deze campagne stond op $500 / dag. Met een doelgroep van ruim 2,4 miljoen mensen zou je toch verwachten dat de CTR vrij stabiel blijft? FOUT! De eerste grote drop in CTR vond van 19 op 20 juni plaats. Als ik de statistieken van die 2 dagen erbij pak:

  • Op 18 juni was de frequency cap 2,8
  • Op 19 juni was de frequency cap 3,6
  • Op 20 juni was de frequency cap 4,1

De vraag die ik me al veel heb afgevraagd is hoe het dan alsnog mogelijk is met zo’n grote doelgroep dat de CTR zo snel daalt. De enige logische beredenering die ik hier aan kan koppelen is dat Facebook je advertentie andere posities gaat geven vanaf een bepaald moment. Ze passen hier waarschijnlijk een bepaalde rekensom som toe: frequency cap x CTR x CPC = ???. Echte duidelijkheid zullen we hierover wellicht nooit krijgen, dus zullen we hierop moeten anticiperen.

Verlengen van Facebook campagne

Als je al een beetje bekend met Facebook Ads, dan weet je dat de CTR het belangrijkste is van heel je campagne. Hoe hoger je CTR, hoe lager je CPC namelijk. De afbeelding is verantwoordelijk voor 70% van de totale CTR, de headline voor 20% en de tekst voor 10%. Hieronder leg ik je mijn strategie uit die ik tegenwoordig toepas om een Facebook campagne langdurig te draaien.

Als ik een goede advertentie, met CTR van meer dan 0.15%,  heb gevonden, dan maak ik variaties van de afbeelding. Hieronder een voorbeeld van enkele variaties op een afbeelding (deze afbeelding heeft voor een CTR van minstens 0.2% gezorgd in o.a. Nederland getarget op vrouwen).

In plaats van 1 goede advertentie, heb ik nu in 1 klap 5 goede advertenties. Wat ik nu doe is voor elk van deze advertenties een aparte campagne aanmaken, dus heb ik 5 verschillende campagnes, maar met dezelfde advertentie (alleen de afbeelding is anders). Zet het dagelijkse budget van elke campagne laag (als je normaal gesproken $250 per dag zou willen uitgeven, dan zet je nu het dagelijkse budget per campagne op $50) et voila: je hebt een setup voor een langdurige Facebook campagne.

Conclusie

Zoals al vaker gezegd is het in affiliate marketing belangrijk dat je snel kan schakelen en snel veranderingen kan oppikken om succesvol te zijn. Dit geldt ook bij Facebook. Je gaat nergens een stap voor stap plan vinden over hoe je iets moet aanpakken met een simpele reden. Testen, testen en nog eens testen is de boodschap. In deze boodschap zit eigenlijk ook al het antwoord op de vraag in de titel: “Facebook Ads nog interessant voor performance?”, dat is namelijk JA. Het is alleen wat lastiger geworden en er wordt van je verwacht dat je blijft veranderen en aanpassen.

Mocht je nog vragen hebben, laat dan hieronder een reactie achter en ik reageer er zo snel mogelijk op.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>