Affilidirect.com Stopt ermee

Eerder hebben wij ons hier op dit blog  kritisch uitgelaten over Affilidirect, het affiliate netwerk initiatief van Bluemango. De reden hiervoor was vrij simpel: Bluemango deed vrijwel alles, ook SEO / SEA / Goedkeuring / mini sites, retargetting, etc. Als het ware was je met jezelf aan het concurreren als je lid werd van dit netwerk en lag er teveel controle bij Bluemango. De volgende artikelen geven hier meer informatie over: Affilidirect: De kopiëermachine van Bluemango gaat 2.0 en Mag een mediabureau concurreren met affiliates?.

Vandaag kwam de volgende e-mail binnen via Affilidirect.com:

Geachte relatie, beste affiliate,

Middels dit schrijven willen we u namens Greenhouse Group BV informeren inzake de activiteiten van dochteronderneming Affilidirect.com BV.

Sinds ruim 1 jaar voeren wij affiliate netwerk werkzaamheden uit op de Nederlandse markt voor een select aantal adverteerders. Na een grondige evaluatie van deze periode komen we tot de conclusie dat de netwerkactiviteit (tracking) van Affilidirect.com BV niet optimaal aansluit bij de overige activiteiten en belangen van Greenhouse Group BV. Wij hebben dan ook besloten om de activiteiten van Affilidirect.com BV te staken met ingang van 1 januari 2013.

In effect betekent dit dat er geen nieuwe activiteiten meer ontplooid worden en er geen affiliateprogramma’s meer draaien vanaf 1 januari 2013. Vanzelfsprekend zullen wij de programma’s die lopen voor 1 januari en een cookietijd hebben die doorloopt na 1 januari 2013 blijven tracken voor u en onze adverteerders. Naar verwachting betekent dit dat de laatste goedkeuringen en uitbetalingen op die programma’s zullen plaatsvinden medio februari 2013.

Voor de volledigheid benadrukken wij dat u kunt vertrouwen op een vlotte en correcte afhandeling van zaken tussen u en onze adverteerders zoals u van ons gewend bent. Om dit te realiseren zal AffiliDirect.com BV operatief zijn en normaal bereikbaar totdat alle zaken in administratieve en financiële zin zijn afgehandeld.

Tot besluit willen we u bedanken voor de samenwerking en het door u in ons gestelde vertrouwen.

Indien u vragen heeft aarzel dan niet contact op te nemen met ons via info@affilidirect.com.

Namens Affilidirect.com BV en Greenhouse Group BV, wensen wij u een succesvol 2013.

Met vriendelijke groet,

Frank Sanders
CFO / Founder

Dus ze stoppen ermee, zeer netjes overigens – voor deze tijd – dat dit niet via faillissementen of rare BV constructies gaat (zie testnet) ,maar dat ze er gewoon rustig mee gaan ophouden en de boel gaan afbouwen. Na dit bericht kwam via Twitter direct al de volgende vraag binnen:

@janpeterlinstra Einde activiteiten #Affilidirect BV in 2013. #affiliate mede door@jochemvroom z’n goede artikelen op @Affiblog? Ze waren voor mij drslgvnd

Ik denk persoonlijk niet dat dit een grote reden was, er zal zeker – en terecht – terughoudendheid geweest moeten zijn van affiliates, maar uiteindelijk moesten wij ook wel meedoen met Affilidirect.com om bijvoorbeeld de Ditzo zorgverzekeringen te kunnen draaien eind vorig jaar. Plezier om ermee samen te werken en om je innovatieve projecten in te schrijven hadden wij vanzelfsprekend een stuk minder en dit hebben we dan ook minder / niet gedaan.

Ik denk zelf dat het voor Affilidirect.com de verkeerde timing & focus is geweest:

  • Voor  ‘just another affiliate netwerk ‘ is absoluut geen ruimte in Nederland. Zoals al veel vaker aangegeven er is enkel ruimte voor een affiliatenetwerk dat zich ‘ ! zwaar ! ‘ inzet op kwaliteit, regelgeving en belangen van affiliates op het gebied van afkeur / goedkeur, shop2market praktijken, etc. Voor zo’n netwerk zullen wij als het affiliateblog (en wellicht alle affiliates) vanzelfsprekend ook door het vuur gaan. Alleen is dit niet eenvoudig en heb je hier veel ervaring voor nodig om te weten wat er allemaal speelt.
  • Daarbij is dit een jaar geweest voor de affiliate wereld van ‘dalende groei’, geen daling op zich maar wel een forse afname van groei. Ook dit zal zeker voor de positieve groeiperspectieven bij de start hebben bijgedragen aan teleurstellende resultaten. Dan is het een simpel rekensommetje: Is het nog de moeite waard? Ja of Nee? …

Nee dus

 

0 reacties

  1. 1

    Verbaast me niets. Waar ik met Ditzo voorheen bij Daisycon zeker 10 sales per maand genereerde waren dit er bij Affilidirect 0 in een jaar. Bij 0 ga je toch twijfelen aan de kwaliteit van de tracking.

    Daarnaast was het inderdaad alleen meer “Weer een netwerkpartner” erbij. Zonder dat dit voor mij als affiliate iets toevoegt.

    Goed nieuws dus dat ze ermee stoppen. Al hoop ik natuurlijk niet dat de medewerkers hierdoor zonder werk zitten.

  2. 2

    Damn. Nu is ditzo bij twee drama netwerken gestart (zanox en td) beiden echte een ramp interface, slechter service en drama tracking.

    Waarom kunnen ze niet terug naar daisycon, dat lijkt me voor alle betrokkenen een stuk beter. Laten we het lekker in nederlandse handen houden.

  3. 3

    Gelukkig. Ook bij mij waren de sales bij Ditzo met de overgang van Daisycon naar Affilidirect van 50 per maand naar 3 per maand gedaald. Daarnaast was het systeem dat Affilidirect gebruikte dramatisch slecht.

  4. 4

    Hi,

    Ik denk dat er in deze blogs niet nagedacht is over de adverteerders die bediend werden. Dat betekend dat een netwerk als affilidirect goed was voor iedereen. Net als bij iedereen werden de aantallen sales minder (lees zo’n 40%), maar wat er niet bij gezegd wordt hier is dat de afkeuringspercentages nog veel harder afnamen (93% om precies te zijn). Dit geldt voor de Ditzo campagne, waarin ik vorig jaar zo 4500 euro verdiende, verdiende ik nu 4260 euro. Daar wordt hier niet over nagedacht.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>