3,3% Groei Affiliate Marketing Nederland

IAB-report-ad-spend-620x400Vandaag is het IAB report on Online Ad Spend 2012 gepubliceerd. Zeer opvallend: in tegenstelling tot onze schatting van een 0,0% groei voor affiliate marketing komt er uit dit onderzoek toch een iets beter resultaat, namelijk: 3,3% groei! Het is het 3e jaar dat het IAB en Deloitte dit rapport presenteren.

Het volledige rapport vind je hier:  IAB report on Online Ad Spend 2012.

Online

Waar de meeste advertentie markten krompen in deze tijden van crisis groeide het aandeel van internet met 8,4%.  Als je kijkt naar de hoeveelheid gespendeerde tijd op elk medium zijn er grote verschuivingen. Kranten, tijdschriften, radio en televisie leveren in op tijdsbesteding. Enkel internet groeit. Daarbij groeien de budgetten voor internet dan ook stevig.

De online advertentie bestedingen stijgen in de eerste helft van 2012. De tweede helft van 2012 laat alleen een stijging zien op het gebied van search en een daling in display advertising en classifieds, directories and listings. Hier moet wel bij worden vermeld dat de budgetten voor display advertising in 2011 massaal werden uitgegeven om zo de budgetten voor het volgende jaar veilig te stellen. Terwijl eind 2012 de adverteerders hun budgetten hebben verkleind omdat het consumenten vertrouwen zo erg was gedaald.

Groei

De voorspelde groei op het gebied van video bleef uit, dit vooral door lagere prijzen binnen deze markt waardoor er procentueel geen stijging te zien is op omzetniveau. Ook de omzetgroei voor Mobile Advertising is erg klein. Al komt dit door de kleine basis want deze markt groeit hard. De verschillende industrieën die actief zijn binnen online marketing laten een verandering zien die ik niet meteen kan verklaren en ook niet duidelijk uit het rapport naar voren komt. Dus als je hier een verklaring voor hebt laat een reactie achter! Het gaat om het uitgegeven budget voor adverteren, deze is in de reis-branche gestegen met 4,5% ook ICT diensten heeft 3.4% meer uitgegeven. Dit terwijl vrijwel alle andere industrieën een daling laten zien.

Affiliate Marketing

De affiliate markt is in 2012 gestegen met 3,3% en heeft een totale omzet gegenereerd van 131 miljoen euro wanneer je dit afzet tegen de totale groei op het gebied van online marketing (8,4%) is dit een mager resultaat. Zoals eerder aangeven hadden wij dit niet verwacht wij hadden hem geschat op +/- 117 miljoen. We zijn dus aangenaam verrast maar hopen toch op een verbetering voor dit jaar. Om even een vergelijking te maken naar voorgaande jaren toen zat de groei rond de 20%. Maar als je dan weer kijkt naar de andere takken binnen de advertentie markt heeft de affiliate sector het erg redelijk gedaan, er is in ieder geval weer meer geld verdiend dan vorige jaar!