T-Mobile faalt, budget is op en pauzeert Affiliate Marketing.

neerwaartsespiraal
T-Mobile is binnen de Nederlandse affiliate marketing toch altijd wel een opvallende partij geweest. De afgelopen anderhalf jaar konden we T-Mobile veelvuldig paraderend op performance based events bewonderen als een partij die affiliate marketing zeer serieus nam. Ze waren zelfs verder dan anderen in bepaalde technologieën. Dit werd via events, persberichten en artikelen de wereld in geslingerd: Conversie attributie T-mobile, Filmpje Leon Gerrits (T-Mobile), Slideshare over hoe je affiliate marketing moet bedrijven van T-Mobile (lol).

Nu – een paar maanden verder –  blijkt alles voor niets. T-Mobile stopt namelijk een half jaar met affiliate marketing. Alle relaties en investeringen worden dus met één druk op de knop ‘volledig verbrand’. Ze noemen het zelf een soort van ‘pauze’ . In de tekst die gaat over de pauze zetten ze er zelf  -nog net niet letterlijk bij- dat dit mede mogelijk is gemaakt door gebrek aan ballen bij de Nederlandse affiliates (terechte opmerking van Roy).

Werk van Leon vernietigd

Leon Gerrits was toch wel de man die keihard gewerkt heeft voor het slagen van het affiliate programma van T-Mobile. Als affiliate kreeg je toch echt weer vertrouwen in het beleid van T-Mobile. Als couponing partij gingen we zelfs kijken van: “kunnen wij niet meer doen met T-Mobile?” (Ondanks al het eerdere gedoe rond de iPhone). Net nu Leon op wereldreis is gegaan blijkt dat dit allemaal voor niets is geweest. Jammer.  Er bestaat namelijk geen pauze knop in de affiliate marketing. Tientallen adverteerders hebben dit al eerder geprobeerd: Of ze gingen failliet (serieus, dit is vaak de case bij partijen die stoppen), of ze kwamen zwaar beschadigd terug. Het grappige is dat T-Mobile dit eigenlijk al eens eerder heeft meegemaakt…

En nu? Volgens mij bestaan er maar 5 mogelijkheden:

  • Content vernietigen, 301-en naar concurrenten en T-mobile van het internet wissen.
  • T-Mobile gratis laten staan en nergens meer in top rijtjes weergeven.
  • De UK manier: Alle content laten staan, alle click-outs vernietigen en offers van concurrenten eronder.
  • Direct gaan: T-Mobile smeken om een ander soort deal te realiseren om er nog iets voor te krijgen.
  • Afwachten en hopen dat ze in januari weer wat budget beschikbaar hebben.

Ps. meer info ook via  Twitter (Ruud Kok <- Must Follow ) 

Het bericht van T-mobile: 

 

Beste relatie,

Affiliate marketing is erg belangrijk voor T-Mobile. Mede dankzij uw inspanningen bereiken wij een grotere groep consumenten met onze diensten. Daarom zijn we trots op deze samenwerking.
De positieve lijn van 2012 hebben we de eerste helft van dit jaar samen weten door te zetten. Voor de tweede helft van 2013 zijn we helaas genoodzaakt het resterende budget te heroverwegen. De enigszins onverwachte performance heeft er toe geleid dat de resterende financiële middelen voor affiliate marketing schaars zijn wat concreet betekent dat we onze samenwerking voor de rest van dit jaar moeten onderbreken.

We willen graag benadrukken dat dit alleen betrekking heeft op 2013. Het is dus geen definitief afscheid. In 2014 zetten we de samenwerking met u graag voort.
Wat betekent dit voor u?
Op 7 augustus dit jaar wordt de affiliate marketing stopgezet en zullen de doorgestuurde kliks niet meer meetellen. Vervolgens zullen op 5 september aanstaande de meetpixels worden verwijderd, met inachtneming van een cookietijd van 30 dagen. Mocht u vragen hebben naar aanleiding van dit bericht, dan horen wij dat graag binnen vijf dagen. Vragen kunt u sturen naar amanda.bouwmeester@t-mobile.nl. We begrijpen dat dit bericht vervelende consequenties voor u met zich meebrengen, maar hopen op uw begrip. Graag nemen wij dan ook later dit jaar weer contact met u op om onze prettige samenwerking in 2014 verder voort te zetten.

Met vriendelijke groet,

Paul van Breugel Manager eCommerce T-Mobile Nederland B.V. Waldorpstraat 60 2521 CC Den Haag

0 reacties

  1. 1

    Kansloos is dit. Wat betreft die opmerking over “ballen hebben” ben ik het eens. Dit is nu een kans om te laten zien dat het zo niet werkt. Publishers zijn geen pionnen waarmee je kunt schuiven en die je kunt gebruiken wanneer het jou het beste uit komt, het is een wederzijdse samenwerking.

    Ik blijf het ook grappig vinden als er over budget wordt gesproken i.c.m. affiliate marketing. Welk budget? Je krijgt additionele sales die er anders niet zijn, en het mooie is dat je die pas hoeft te betalen als er daadwerkelijk een sale is! Mooi systeem is dat toch…

    Anyway, ik hoop dat iedereen er nu ook definitief mee stopt. Het verhaal rond dat iPhone commissie grapje is nog niemand vergeten. Iets met een ezel en een steen.

  2. 2

    Erg jammer dat een partij wiens imago – binnen de branche – in het verleden al eerder beschadigd is geweest, en die er net weer bovenop leek te zijn, nu wederom de handdoek in de ring gooit, en daarmee het affiliate kanaal niet serieus neemt.

    Men leek zo goed op weg met o.a. de bijeenkomst in mei j.l., wekelijkse nieuwsbrieven en direct contact maar helaas wordt de kraan nu dichtgedraaid. Bijzonder dat een toko als T-Mobile nog altijd vanuit budgetten denkt als het gaat om affiliate marketing. Sterker nog, dat ze niet inzien dat diezelfde bezoekers nu (in het beste geval) via het duurdere reseller kanaal zullen worden geconverteerd.

  3. 4

    De UK manier: Alle content laten staan, alle click-outs vernietigen en offers van concurrenten eronder. =) Indien je dit doet, hoe zit het dan juridisch?

    • 5
      • 6

        Ik verschiet juridisch van niets meer. Als je een landingspagina hebt van bedrijf x en je zet er reclame onder van bedrijf Y zou het volgens u perfect kunnen? Bedrijf X kan hier niets maken? (los of het nu aan aff marketing doet of niet?)

        • 7

          Mjah.. Ik ben geen jurist, dus bindt me nergens op vast, zover ik weet is dit wel goed in te richten . Als je een kort e-mailtje stuurt reply ik een voorbeeld.

  4. 8

    Juridisch lijkt me dat geen probleem, zeker niet gezien het feit dat het T-Mobile is die de stekker eruit trekt. Echter, iemand die naar TM op zoek is zal ook niet direct met KPN de deur uit gaan, dus wellicht dat je meer kans maakt door T-Mobile via een reseller te verkopen.

  5. 9

    “Overweging: T-mobile niet meer opnemen in de top-rijtjes”

    Dat is gek, top-rijtjes worden toch gemaakt op basis van reviews, ervaringen, bestverkopend, en dit is toch automatisch. Dan kan je T-Mobile er toch niet zo maar uithalen?

    Of is het zo dat de top-rijtjes dus niet zo onafhankelijk worden opgesteld……..? 😉

  6. 11
  7. 12

    Typisch ouderwets dom budget-denken, dat 10 geleden al bij serieuze adverteerders/mediabureau’s langzaam aan het verdwijnen was, maar nu blijkbaar bij onwetende marketing mensen bij T-Mobile weer terug is. Niet alles is retro!

    Affiliate Marketing zou ondanks het 2e deel van de naam anders doet vermoeden, uit een salesbudget betaald moeten worden. En een salesbudget zou in principe oneindig moeten zijn.

    Als ik affiliate was, zou ik T-Mobile van de site halen en ook niet meer terugplaatsen in 2014. Anders leren ze het nooit. Of als ze in rijtjes toch voor moeten komen om volledig te zijn, voeg dan de kwaliteit van hun dekking toe aan de eigenschappen. Dan vallen ze sowieso af. Of stuur mensen naar een wederverkoper die T-Mobile verkoopt, uiteraard met een affiliate model er achter.

  8. 13
  9. 14

    Volgens mij heeft T-mobile in de tender voor het vinden van het juiste affiliate netwerk duidelijk gecommuniceerd waarvoor ze dit kanaal wilden gebruiken:
    1. Tracking
    2. Facturatie
    3. Werving nieuwe affiliates

    De grootste spelers van de markt wilden ze direct gaan bedienen en niet via een netwerk. Nu ben ik wel benieuwd of het stilleggen van de affiliate activiteiten alleen betrekking heeft op de activiteiten via het netwerk of ook op de directe partnerships.
    Mijns inziens hebben ze het affiliate netwerk dus gebruikt als een soort kraamkamer. Kan me niet voorstellen dat deze beslissing ook invloed heeft op de directe partnerschappen. Ik zie ook geen posities vrij komen voor andere adverteerders.
    Hoewel ik het eens ben met de strekking van deze blog denk ik dat de situatie zodoende wat genuanceerder ligt.

  10. 15

    Schijnt meer te spelen, issue met facturatie vanuit zanox en onwil omdat vanuit dld op te lossen. Daarnaats schijnt er frictie te zijn over de migratie van m4n naar het zanox systeem, zowel technisch als contractueel, teveel kleine letters en duits recht. Al met al is niet te verwachten dat ze bij zanox doorstarten on 2014.

    • 16

      Er spelen altijd zaken waar je niets vanaf kan weten als buitenstaander, echter waarom dan niet transparant naar de partners / publishers? Het is toch geen probleem om aan te geven dat er een legal issue is tussen zanox & T-mobile en dat het programma daardoor niet meer kan draaien?

  11. 17

    He, wat jammer nou, nu dat de iPhone 5S en iPhone 5C eraan zitten te komen. Maar niet getreurd, Belsimpel, Typhone, Belnu etc. kun je ze natuurlijk altijd naar doorsturen met T-mobile abonnementen.

  12. 18

    Het meest bizarre aan dit fenomen is dat het hier gaat om een gerenommeerd telecombedrijf die al eens vaker met dit bijltje heeft moeten hakken. Door heroverweging van uitgave en kosten je marketingstrategie herzien is niets nieuws. Maar het afknijpen van je relaties die hierdoor ook financiële gevolgen ondervinden is wel de meest cruciale stap die je kan zetten.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>