Affiliate Management in de Praktijk

Door activiteiten in vijftien landen en het werken met de daarbij behorende affiliate netwerken (en eigen programma’s) kom je veel interessante cases tegen binnen het affiliate management van programma’s en netwerken. Hier enkele opvallende voorbeelden uit de praktijk!

De Groupon welkomst e-mail: 

Waar je je ook aanmeldt, het maakt niet uit in welk land, je krijgt altijd een mailtje retour van het  Groupon partnerprogramma. Vaak nog binnen 24 uur. In deze e-mail zoekt Groupon simpelweg naar contact en het persoon achter de site om op die manier het meeste uit de samenwerking te krijgen. Mijns inziens voor veel programma’s de beste stap om het niveau van de aanmeldingen beter te controleren. Groupon laat je overig pas toe na een inhoudelijke reply.

Buiten Groupon zijn er internationaal nog tientallen programma’s die er een zelfde strategie op na houden. 

replyzanoxbrazil

Nieuwe klanten of Ctrl + Alt + Delete

Niet echt een aanrader maar zeker wel opvallend, je mag in dit affiliate programma (lifetime rev share) alleen actief blijven als je nieuwe klanten aanbrengt. Doe je dit niet dan word je uit het programma gezet. NPA betekend = New Player Acquisition. Natuurlijk ook hier: Neem contact op met de account manager en dan komt dit wel goed.

bewinners

‘Up to speed’ brengen van affiliates

Bij aanmelding bij Linkshare (volgens de charts overigens het grootste affiliate netwerk van de wereld) krijg je direct alle mogelijk video’s / cursussen in je inbox om je up to speed te brengen. Daarbij ook een link naar een ‘campus / educatie center‘ dat niets anders doet dan affiliates professioneler maken en helpen met de business. (hier heeft Daisycon overigens ook een variant van) Met deze aanpak vang je twee vliegen in één klap, de support afdeling zal minder belast worden en je zal door educatie en hulp meer verdienen aan de kleinere / beginnende affiliates.

linkshare

 

De ‘Massive’ uitgebreide welkomst e-mail:

Ik denk dat deze e-mail van het NERO affiliate programma genoeg zegt, meer info kan je in een e-mail bijna niet kwijt. Het geven van informatie over de topproducten is überhaupt interessant voor veel affiliates.

neroaffiliateprogrammanagement

 

Direct een VIP code en hogere commissie

Een e-mail waar iedere publisher direct op zal replyen waardoor de merchant eenvoudig direct contact (en dus controle) krijgt met zijn  affiliates/publishers. In Nederland is het nog niet bij veel merchants doorgedrongen hoe waardevol dat directe contact kan zijn.

contact

Proactief? De VIP status bij het netwerk

Het is opvallend hoe beleefd en communicatief sterk ze zijn in Australië, elke e-mail je die binnen krijgt is met zorg geschreven, ook hier is er direct sprake van een VIP account, account management en persoonlijk contact.

australia

Strategy! Inhoud!

Betere e-mails dan de strategy e-mails van Affiliate Window ga je niet vinden in je inbox.  (Binnen het kader affiliate marketing dan) Een nieuwsbrief met research / inhoud / infographics / trends, etc. Op deze manier zet Affiliate Window zichzelf ook neer als een innovatief netwerk met veel kennis. Ik blijf het opmerkelijk vinden hoe ze elke keer weer die nieuwsbrief interessant weten te maken.

 If you would like to subscribe to their round-up of valuable knowledge-pieces, recommendations and musings, simply email strategy@affiliatewindow.com.

bestthereis

Kortom: 

Als je alle internationale e-mails bekijkt waarin adverteerders en affiliate netwerken een goed gevoel willen achterlaten bij hun partners dan lijkt het maar om één ding te gaan: het contact verkrijgen als adverteerder of affiliate netwerk met deze partners. In Nederland is dit vaak totaal anders, daar laten adverteerders nog regelmatig deze contacten helemaal links liggen. Een grote fout in mijn ogen, de meeste ‘added value’ en de beste posities van jouw partners kan je voornamelijk verkrijgen bij goed contact. Alleen al een Skype gesprekje kan hierbij wonderen doen.

 

2 reacties

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>