PAN verzoekt Shop2Market tot verwijdering content en optimalisatie van de samenwerking

In Nederland zijn er een aantal adverteerders / webshops die werken met contributie marge partijen, in tegenstelling tot wat veel affiliates denken gaat het hier bijna altijd om aggressieve ontdubbeling scripts en worden er beslissingen genomen op bepaalde meetfactoren. Het gaat eigenlijk in de praktijk nooit over conversie attributie. Meer om lekker makkelijk te besparen op het affiliate programma. In de UK wordt er in plaats van ‘minder’ commissie vaak gekozen voor ‘meer commissie’ na dit soort tools. In NL gaat het alleen en enkel om: voor een dubbeltje dit kanaal uitmelken. (en dus ook niet serieus nemen).

Als publisher zitten wij gemixt in het gehele contributie verhaal. Wij vinden het goed (zelfs enorm goed als het echt werkt) dat adverteerders geholpen worden door tools met attributie, echter in onze ogen is de communicatie en transparantie de grote boosdoener. Het lijkt erop dat het PAN (Platform Affiliate Netwerken) het hier nu mee eens is aangezien ze actie hebben ondernomen:

Rik van Elk namens het PAN zegt er het volgende over: “Wat wij tegen kwamen op de site aan statistieken van Shop2Market vonden wij echt niet kunnen, dit is allerminst realistisch en deze ongenuanceerde teksten verwacht je ook niet van een partner. Voor PAN staat dit onderwerp dan ook hoog op de agenda. Het PAN wil samen met Shop2Market en adverteerders de samenwerking op korte termijn verbeteren.”

Daarom heeft PAN ook contact gezocht met Shop2Market. PAN heeft hen verschillende onderwerpen voorgelegd. Waaronder:

  • PAN heeft Shop2Market verzocht opheldering te geven over de negatieve communicatie op hun homepage ‘Slechts 40% is waardevol verkeer’.

“Wij vinden deze quote bezwaarlijk daar deze als feiten worden gepresenteerd. Daarnaast zijn wij het ook inhoudelijk oneens met de conclusies en beweringen, omdat de gepresenteerde data niet stroken met de individuele en gezamenlijke data van de PAN-leden” geeft Rik van Elk aan.

  • Verder is het vaak onduidelijk met wat voor een script Shop2Market nu exact werkt. Hierop wordt opheldering en inzicht gevraagd.
  • Uit de opgedane ervaring met diverse adverteerders blijkt dat de implementatie van affiliate tracking binnen de campagne management tool van Shop2Market niet altijd goed verloopt en opvallende meetverschillen op kan leveren. Dit heeft verstrekkende gevolgen voor de performance van een affiliate campagne.

Wat ik dan graag als publisher zou willen weten: wanneer wordt het eens tijd dat publishers ook zien welke shops met Shop2Market werken? In de praktijk brengen shops die met Shop2Market werken gewoon minder op voor publishers, dan is het toch niet meer dan eerlijk dat dit gewoon vanaf dag één wordt aangegeven? Waarom is het niet gewoon 100% transparant? Wat staat aan? Wat niet?

Leuk deze woorden maar wat gaat er nu gebeuren?

Rik van Elk geeft verder aan:  “Op de korte termijn komt het PAN met een ‘Code of conduct’ op het gebied van contributiemarge. Eén document dat de transparantie en professionaliteit van deze nu vrij ondoorzichtige tools eens en voor altijd doorzichtig maakt, zowel voor adverteerders, netwerken als voor affiliates. Adverteerders worden op dit moment warm gemaakt met ‘korte termijn besparingen op marketingkosten’ maar weten vaak niet exact wat ze implementeren en wat dit doet met hun middenlange en lange termijn resultaten. “

Eind november staat er een meeting tussen PAN en Shop2Market gepland om de samenwerking constructief te verbeteren.

Een ander relevant voor deze artikel is het artikel van Alexander Willemsen over ‘Misbruik van de term ontdubbeling’

Hoe kijken jullie tegen dit onderwerp aan? Suggesties of ervaringen om snel te komen tot een structurele win-win situatie zijn welkom.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.