Laat de affiliate markt kansen onbenut?

Waar no cure no pay modellen in de offline wereld floreren onder het toegenomen prijsbewustzijn van mensen, lijkt de online affiliate marketing in Nederland te stagneren. Dat is vreemd. We bevinden ons namelijk in een groeimarkt waar aan de lopende band nieuwe kansen zouden moeten ontstaan. Maar als je willekeurige artikelen terugleest uit de kleutertijd van affiliate marketing, zie je dat problemen die er toen waren nog in onvoldoende mate zijn opgelost. Eigenlijk is de markt al een jaar of 8 niet zoveel veranderd en puberen we maar een beetje door. De markt is flink gegroeid maar volwassen is deze nog lang niet.

Eind februari is er een artikel van Jochem verschenen op TheNextWeb dat zeker het lezen waard is. In “Why we should ditch the ‘affiliate’ in affiliate marketing” wordt dieper ingegaan op de slechte naam die kleeft aan affiliate marketing. Bij adverteerders kan hierdoor het vertrouwen ontbreken waardoor de groei van de markt minder is dan dat deze zou kunnen zijn.

Snel geld schaadt de markt

Omdat de markt relatief jong is en de ontwikkelingen online snel gaan, zijn er ook een hoop superslimme mensen die op hele creatieve manieren geld kunnen verdienen. Gaaf natuurlijk, maar het heeft ook een negatieve kant. De slimheid waarmee sommigen online geld kunnen verdienen is geen garantie voor de kunde om er vervolgens iets mee op te bouwen. Het gevolg is dat er continu nieuwe kansen worden aangeboord die op korte termijn geld opleveren maar die uiteindelijk enkel leiden tot vluchtige en negatieve relaties met adverteerders. Dit snelle geld wordt namelijk ook verdiend in het grijze gebied. Het gevolg: reputatieschade voor de hele markt.

De affiliate wereld zit in een spagaat. Enerzijds zijn er publishers en netwerken die gebaat zijn bij de professionalisering van de markt, aan de andere kant vinden partijen het zo ook wel goed. Verbetering van de situatie lijken in de praktijk dus langzaam te gaan, want voor reputatieverbetering moet iedereen meedoen.

Performance marketing in plaats van Affiliate Marketing

Jochem Vroom pleitte in het artikel op TheNextWeb voor het veranderen van de naam in Performance marketing waarbij het no-cure-no-pay model gehanteerd blijft maar er een duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen publishers, en affiliates. Publishers gaan onder de performance marketing paraplu verder en zijn degenen die werken aan hoge kwaliteit en lange termijnrelaties met adverteerders. Affiliates zijn dan personen en bedrijven die opereren in bijvoorbeeld de weightloss en casino business.

Een terechte opmerking van A Dutch Merchant in de reacties onder het artikel op TheNextWeb.com is dat het veranderen van een naam de industrie niet veranderd. Netwerken zouden volgens hem of haar de affiliates moeten filteren en op korte termijn omzet moeten inleveren om er op lange termijn op vooruit te gaan. Ik kan mij hier wel in vinden. Maar of het snel realiseerbaar is? Ik denk van niet. Er wordt nog teveel geld verdiend in het grijze gebied.

10 reacties

  1. 1

    Helaas zijn er niet alleen publishers/affiliates die voor het “snelle geld” kiezen, maar ook adverteerders en affiliate netwerken doen hier aan mee. Denk aan adverteerders die sales onterecht afkeuren om “geld te besparen op commissies” en denk aan affiliate netwerken die publishers/affiliates niet van een programma afgooien als regels overtreden worden, omdat het ook voor hen een behoorlijk omzet verlies als gevolg zou hebben.

    Iets waar ik zelf al langer voor pleit is volledige transparantie en dit is naar mijn mening de enige weg om naar een volwassen markt. Er is maar 1 organisatie die dit kan afdwingen op dit moment en dat is het PAN. Waarom horen we hier zo weinig van en is deze niet pro actief?

    • 2

      Ik geloof dat het PAN veel te weinig power heeft om zaken te veranderen. Door een verstrengeling van belangen zijn opgepakte zaken met name gericht op publishers en adverteerders en amper op de netwerken zelf (it’s all about the money).

      Zoals Jelle en a Dutch Merchant (<– ik kan me wel vinden in die reactie ;-)) al aangeven is een opsplitsing van affiliates binnen een netwerk (kwaliteit vs. pauper) een eerste stap. Op basis van wederzijds vertrouwen kan i.p.v. afrekening op CPS basis gekozen worden voor een strategisch bepaalde CPC.

      Zo kies je voor een directe beloning aan goede affiliates en voor een no-cure-no-pay oplossing voor pauper affiliates die je wel nodig hebt omdat je ze, bijvoorbeeld, terugziet in google.

  2. 3

    “Eigenlijk is de markt al een jaar of 8 niet zoveel veranderd en puberen we maar een beetje door. De markt is flink gegroeid maar volwassen is deze nog lang niet.”

    Ik sluit me hierbij aan wat Alexander hierboven zegt. Ik denk dat er nog een hoop winst te behalen valt vanaf de kant van de netwerken en de adverteerders. Zij hebben de markt eigenlijk in handen en niet de affiliates.

    Als er affiliates zijn die met “slimmigheidjes” voor het snelle geld kiezen zou dit bij de netwerken en/of de adverteerders op moeten vallen en zouden deze affiliates uitgesloten moeten worden van de campagnes.

    Maar zoals hierboven gezegd betekend dit een omzetdaling voor het netwerk dus die vinden het wel prima. Maar als een netwerk dit niet aangeeft zou een adverteerder dit zelf ook moeten signaleren en hier ingrijpen. Maar ik denk dat veel adverteerders niet serieus bezig zijn met affiliate marketing en het slechts als een extra marketing kanaal zien waardoor zulke affiliates niet opgemerkt worden en dus gewoon hun gang kunnen blijven gaan.

    Daarnaast zijn er nog wel een aantal punten die zeker niet meehelpen aan het “volwassen” worden van deze markt. Denk hierbij aan lange keuringstijden, niet tijdig betalen van facturen van adverteerders aan de netwerken waardoor affiliates lang op hun geld moeten wachten etc. etc.

    Er is nog een lange weg te gaan, helaas!

  3. 4

    Ik ben lang geleden begonnen in Affiliate marketing, bij een van de grotere europese netwerken.
    Het probleem dat je nu hebt, is er altijd al geweest. Er zijn een aantal serieuze affiliates en een aantal cowboys die beter dan de adverteerders door hadden hoe je die laatste cookie kon krijgen en daarmee de conversie.
    Circa 10 jaar geleden waren dat affiliates die cookie dropping deden, of automatische browser openingen (nadat een cookie gezet was uiteraard). Een aantal jaar geleden waren er opeens de kortingscode sites.
    Vaak suggereren ze dat er een kortingscode van een adverteerder is, met als doel dat er dan geklikt word. Imbull/Flipit doet daar in minder mate ook gewoon aan mee (maar er zijn veel ergere voorbeelden). Bijkomend nadeel is dat affiliates die bv door goede content, vroeg in de boekingfunnel zitten daar de dupe van zijn.
    Waar adverteerders naar moeten kijken is toegevoegde waarde. Die worden door kortingssites niet of nauwelijks geleverd als het gaat om gevestigde merken/adverteerders. Ik kan me nog voorstellen dat als je een nieuw merk onder de aandacht wilt brengen, dat ze meer toegevoegde waarde hebben vanwege hun bereik.
    Er zijn wel technische oplossingen op bepaalde sites alleen af te rekenen op “sales van nieuwe bezoekers. Echter de kosten van dergelijke tools wegen niet op tegen de opbrengsten. Derhalve adviseer ik adverteerders om kortingscode site te weren uit het affiliate programma en incidenteel in te zetten.

  4. 5

    Ik ben redelijk nieuw in de affiliatewereld en ik merk dat het er altijd om gaat dat een persoon moet klikken op de advertentie om uiteindelijk te kunnen beoordelen of hij een bepaalde actie (lead/sale) heeft gemaakt.

    Ik vraag me nu af of het ook mogelijk is om te kunnen meten wanneer de persoon de advertentie heeft gezien bij de publisher, niet heeft geklikt, maar via een omweg toch op de site van de adverteerder een sale maakt.

    Stel dus dat ik een bekende blog bij zou houden over auto’s en een autoschadebedrijf wilt meer naamsbekendheid creëren door mijn website te gebruiken, dus ik geef hem de mogelijkheid om een maand advertenties te plaatsen. Maar ja, een schade repareren kan alleen wanneer je een schade hebt. Wanneer een bezoeker geen schade heeft, klikt hij dus ook niet op de advertentie.

    Toevallig krijgt de bezoeker een week later schade en herinnert hij zich het schadebedrijf, die op mijn website heeft geadverteerd. Hij typt het schadebedrijf in op Google, vraagt een gesprek aan en voila, het schadebedrijf heeft een lead/sale binnen door de naamsbekendheid die hij heeft gecreëerd op mijn blog.

    Is het technisch dan mogelijk om te kunnen zien dat de bezoeker een week eerder de advertenties op mijn website heeft gezien?

    • 6

      @Kevin: Ja dat is technisch (zgn post view conversies) mogelijk, maar wordt bijna niet gebruikt door adverteerders, omdat netwerken niet de garantie kunnen geven dat de banner ook daadwerkelijk gezien is.

  5. 7

    Bedoel je dan dat ze de garantie niet kunnen geven, omdat de advertentie niet goed wordt vertoond (wit beeld bijv) of omdat ze niet de zekerheid kunnen geven dat de bezoeker er naar heeft gekeken?

    Mits het laatste het geval is, kan er dan niet voor worden gezorgd dat de bezoeker pas wordt gemeten wanneer deze bijv minimaal 2 minuten op de site is?

    Je kan dan nog steeds geen 100% garantie geven, maar met deze toevoeging maak je het wel al meer betrouwbaar.

    • 8

      Het kan zijn dat de banner onder de fold geserveerd wordt. Technisch gezien zou dat een view zijn, maar geen daarwerkelijke view. Er zijn wel tools die ook dat kunnen meten, maar die worden over het algemeen niet op affiliate sites ingezet.
      Ik weet dat er bij TradeDoubler wel enkele adverteerders een vergoeding gaven voor post view sales, maar dan met een korte(re) cookietijd.

  6. 10

    Ook een banner boven de fold is bij mij geen daadwerkelijke vieuw
    Ik ben al jaren banner moe en heb een intern filter tegen deze vorm van push
    Imbull zijn een stelletje graaiers die denken dat ze wat voorstellen
    Praat eens met ze en je ziet /hoort niets anders dan gebakken lucht

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>