10 tips voor banner design optimalisatie

Banners optimaliseren in 10 stappen

Banners zijn een van de meest productieve vormen van marketing in de huidige online wereld. Ondernemingen van elke omvang vertrouwen op deze meetbare en effectieve manier om naamsbekendheid te vergroten en het aantal verkopen te verhogen.

Stel, je hebt scherpe ad copy geschreven en je hebt advertentieruimte ingekocht dichtbij de belangrijkste inhoud van een drukbezochte website. Het enige dat je nu nog nodig hebt is een strak ontwerp.

In dit artikel geef ik je 10 tips en algemene richtlijnen voor het kiezen van het beste ontwerp voor jouw banner advertentie.

 1. Handhaaf hiërarchie

Banner advertenties hebben 3 basiselementen:

  1. Het bedrijfslogo: om naamsbekendheid op te bouwen zorg je ervoor dat je logo opvalt in de banner advertentie. Het moet echter minder beeldbepalend zijn dan de waarde propositie en de call-to-action.
  2. De waarde propositie: dit communiceert de unieke voordelen van jouw aanbieding. Het trekt de aandacht door speciale aanbiedingen en prijzen te noemen, bijvoorbeeld Hoge Kwaliteit, 50% korting of Tijdelijk. De waarde propositie neemt idealiter de meeste ruimte in van de banner advertentie en zou als eerste de aandacht van de bezoekers moeten trekken.
  3. De call-to-action: de CTA is meestal een tekst-link of een button met een tekst als Leer Meer, Start nu of Registreer hier. Het zou een opvallend punt van de advertentie moeten zijn die bezoekers aanmoedigt om te klikken.

 2. Houd je aan standaard afmetingen, formaten en grootte

Banner artikel_1

    1. Afmetingen: houd je aan de standaard afmetingen als je een banner ontwerpt. Volgens Google Adsense zijn dit de meest succesvolle maten:
    2. o   336 x 280 large rectangle

      o   300 x 250 medium rectangle

      o   728 x 90 leaderboard

      o   160 x 600 wide skyscraper

    3. Formaten: voor statische banners gebruik je een .jpg of .png bestand en voor geanimeerde banners zijn .gif of .swf (flash) bestanden gangbaar. Let erop dat flash banners niet voor alle apparaten geschikt zijn, het is daarom verstandig om banners ook in .gif formaat te hebben zodat je geen potentiële klanten misloopt.
    4. Grootte: hoe kleiner hoe beter, maar nooit groter dan 150 KB volgens Google Adwords. De banner advertentie moet snel geladen zijn op de website voordat bezoekers naar beneden scrollen en het niet meer zien.

     3. Houd de banner simpel en leesbaar

    Banner artikel_2

    Met de klok mee vanaf linksboven: Citibank, Starbucks, Citibank, Canon, Sprint

    Laat visuele rommel achterwege, websitebezoekers werpen slechts kort hun blik op je ontwerp. Houd je aan de volgende regels wat betreft de leesbaarheid.

    Goed: geef de titel en de rest van de tekst verschillende font sizes en schrijf niet meer dan 4 tekstregels.

    Fout: cursieve, script of extreem dunne lettertypen, de gehele tekst in hoofdletters of een kleiner lettertype dan 10 punten (tenzij je een disclaimer of copyright vermelding wilt maken).

    4. Gebruik buttons op de juiste manier 

    Banner Artikel_3

    Afhankelijk van het type banner advertentie, kunnen buttons de click-through rate (CTR) verhogen. Als je buttons wilt inzetten, zet ze dan na de tekst, rechtsonder in het banner design en gebruik contrasterende kleuren. Het is verstandig om dezelfde button in de verschillende banners te gebruiken, consistent zijn dus! Hier kan je ook nog split testen op los laten om te kijken wat het beste werkt voor jouw site

    5. Omkader de banner advertentie

    Banner Artikel_4

    Van links naar rechts: Android, Netflix, Bing

    Onderwerpen die omkaderd zijn trekken sneller de aandacht van de website bezoeker. Omlijn de banners met een duidelijke rand en zorg dat de afbeeldingen doorlopen tot aan de rand. Banners met een witte achtergrond worden vaak iets scherper gemaakt door een dunne grijze rand toe te voegen. Als de achtergrond een andere kleur heeft, kan een subtiel kader de banner net iets meer op laten vallen (zoals de Netflix banner hierboven).

    6. Houd je aan de branding van je onderneming

    Banner Artikel_5

    M&M’s banner en bijbehorende landingspagina.

    Jouw banner advertentie linkt naar een landingspagina over de aanbieding die in de banner gecommuniceerd wordt. Het is daarom belangrijk dat de banner volgens dezelfde branding richtlijnen als de landingspagina is ontworpen zodat potentiële klanten niet verward raken.

    7. Gebruik alleen een afbeelding als het echt nodig is

    Banner Artikel_6

    Van links naar rechts: Victoria’s Secret, New York Life, Ally

    Kies voor relevante afbeeldingen, graphics of foto’s die de boodschap ondersteunen en direct gerelateerd zijn aan het product. Laat abstracte concepten achterwege. Kun je geen professionele fotografie of supermodellen betalen? Koop dan een betaalbare licentie op een stock afbeelding. Er zijn online miljoenen afbeeldingen van hoge kwaliteit te vinden.

    Het is niet altijd nodig om foto’s of afbeeldingen in je banner design te gebruiken. Tekst banners met een overtuigende tekst en het juiste lettertype kunnen net zo effectief zijn.

     8. Maak het urgent

    Banner Artikel_7

    Door middel van contrasterende, sterke kleurenschema’s, opvallende afbeeldingen en een aanlokkelijke tekst kun je de banner visuele urgentie geven. Web advertenties zijn niet bedoeld om subtiel te zijn!

     9. Kies passende kleuren

    Als de banner perfect past in het ontwerp van de website zal je sneller het vertrouwen van de bezoekers winnen. Let er echter op dat de banner niet wegvalt in de website; de advertentie moet wel zichtbaar blijven om succesvol te zijn!

    Er valt veel te zeggen over kleurgebruik, iedere kleur heeft zijn eigen associaties bijvoorbeeld. Het is belangrijk om te overwegen welke emoties je wilt oproepen bij je doelgroep. De kleuren moeten precies de juiste zijn, want dit is het eerste dat de mensen zien.

    Kleuren kunnen subjectief zijn en hebben verschillende associaties in verschillende culturen. Doe dus voordat je je banner ontwerpt onderzoek naar je doelgroep. Hieronder een lijst met kleuren en de emoties die over het algemeen opgeroepen worden bij een westers publiek.

      • Rood: Geassocieerd met gevaar, passie, woede, opwinding, snelheid en liefde. Gebruik met mate.
      • Oranje: Geassocieerd met levendigheid en geluk. Haar energieke, uitnodigende en vriendelijke uitstraling maakt het een goede keus voor de call-to-action button.
      • Geel: Geassocieerd met humor, zon, optimisme, energie en betaalbare producten. Gele accenten trekken de aandacht, maar houd je in, te veel geel maakt een banner al gauw schreeuwerig.
      • Groen: Geassocieerd met gezondheid, versheid, rijkdom, natuur, groei, verzorging en een nieuwe start. Groen wordt gezien als de meest comfortabele kleur.
      • Blauw: Geassocieerd met veiligheid, helderheid, kalmte, intellect, formaliteit, verfrissing en mannelijkheid. Het wordt vaak gebruikt om betrouwbaarheid aan te duiden.
      • Paars: Geassocieerd met luxe, koninklijk, buitensporigheid, wijsheid, magie, ambitie, vrouwelijkheid en creativiteit. Het heeft een geruststellend, kalmerend effect.
      • Roze: Geassocieerd met liefde, zoetheid en baby’s. Het is de meest vrouwelijke kleur.
      • Zwart: Geassocieerd met exclusiviteit, mysterie, kracht, aanzien, verdriet en formaliteit. Zwarte tekst op een witte achtergrond is de best leesbare kleurcombinatie.
      • Wit: Geassocieerd met puur, modern, simpel, eerlijk, onschuldig en goedheid. Het is het fundament van veel heldere ontwerpen.
      • Bruin: Geassocieerd met natuur, hout en bescheidenheid. Het compenseert sterke kleuren en is perfect voor achtergronden en textuur.
      • Grijs: Geassocieerd met neutraliteit en uitvoerbaarheid. Een grijze achtergrond maakt andere kleuren nog intenser.

    10. Overweeg animatie

    Banner Artikel_8

    Geanimeerde banners presteren vaak beter dan statische banners, maar je moet er wel op letten dat ze niet de aandacht van de boodschap afleiden.

    Gebruik simpele animaties die maximaal 15 seconden duren en voeg in het laatste frame een call-to-action toe. Zorg ervoor dat ze niet vaker dan 3 keer afgespeeld worden.

    Conclusie

    Dit zijn een paar algemene ontwerp richtlijnen en er is zeker ruimte om te experimenteren. Het is belangrijk om in acht te nemen dat een banner niet wordt beoordeeld op zijn looks, maar op zijn prestaties. Ze zijn niet de mooiste media vorm, maar voor nu lijkt het erop alsof banners nog wel even blijven bestaan. 99designs helpt je graag verder met het vinden van het juiste banner design.

2 reacties

  1. 1

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>