3 redenen waarom traffic en conversie achterblijven bij publishers

Bij het opzetten van een nieuwe website met een goed idee hebben veel publishers vaak hoge verwachtingen van het concept, de traffic en de sales op korte termijn. Vaak voldoet de werkelijkheid echter niet aan de verwachtingen. Publishers, specifiek diegene die nog niet bekend zijn met affiliate netwerken, zien hun ‘fantastische site’ geen sales draaien en ervaren een frustrerende start. Hieronder zaken die veelal een rol spelen bij het achterblijven van sales en verkeer.

De perceptie dat je er met een goed idee bent

Wat een veelvoorkomend probleem bij nieuwe publishers is, is de perceptie dat het idee zelf alles is. Met een grote website of een mooi concept ben je er echter nog niet. Hoe vernieuwend of nuttig je concept ook is, dit betekent niet dat je website meteen veel bezoek zal gaan genereren op dag één. Het betekent ook niet dat wanneer de site dan wel het gewenste verkeer heeft er sales worden gegenereerd. Het kan ook verkeer zijn wat simpelweg niet converteert.

Veel startende publishers zijn kleine bedrijven of eenpersoons ondernemingen, dit betekent vaak: geen marketing team. Goede marketing en media aandacht is echter cruciaal voor het succes van een website. Het van te voren opstellen van een strategisch (en realistisch) marketing plan is essentieel voor het succes, verkeer en de conversie van een website.

Dit lijkt wellicht vanzelfsprekend maar in werkelijkheid wordt er te weinig nagedacht over ‘de marketing strategie’ en worden besluiten rond dit onderwerp vaak ad hoc en impulsief genomen of de opgestelde marketing strategie verdwijnt langzaam naar de achtergrond. Want hoe krijg je bijvoorbeeld traffic naar je beginnende site? Jij bent zelf enthousiast maar je mogelijke klanten kennen je hele product of website niet eens. Dit vergt een doordacht idee.

Een ander probleem is er voor sites die wel veel traffic genereren: hoe zorg je er voor dat het verkeer converteert in sales? Deze conversie wordt vaak over het hoofd gezien.
Neem bijvoorbeeld Twitter of Wikipedia; enorme bezoekersaantallen, maar het bezoek dat op deze sites zit is helemaal niet bezig met het aanschaffen van een product. Wanneer zij affiliate links zouden plaatsen hoef je ook niet al te veel te verwachten qua sales.

Je website biedt geen meerwaarde ten opzichte van de retailer

Offline neem je alleen de moeite om ergens naar toe te gaan als aan die reistijd die het kost, een specifiek voordeel is gekoppeld; het biedt meerwaarde. De omgeving is mooi, je krijgt er korting, je wordt voorzien van informatie waar je naar op zoek bent of andere voordelen. De online reis van de consument is in feite precies hetzelfde. Een consument zal alleen zijn reistijd verlengen naar het eindproduct als hier een voordeel aan verbonden is.

Hoe lever je deze meerwaarde? Dat een site er prachtig uitziet zal wel, maar heeft de consument daar ‘echt’ iets aan?

Aanschaf van een TV; deze kan je direct online kopen of een route kiezen met meerwaarde: bijvoorbeeld via Tweakers. Via Tweakers is makkelijk uit te zoeken wat de beste deal is; de verschillende TV’s zijn snel te vergelijken. In feite vind je dezelfde informatie over de TV als op andere sites, maar de vergelijkingsfunctie is voor velen een daadwerkelijke meerwaarde. De consument ‘reist’ om.

De consument wil daadwerkelijk profijt van de omweg anders wordt deze de volgende keer niet meer genomen. Welke meerwaarde heeft jouw site te bieden?

Interessante en unieke content

Content is key. Content op basis van feeds zal je niet verder helpen als je niet al een grote naam hebt. Google en andere zoekmachines zijn op zoek naar unieke content en informatie van hoge kwaliteit. De kwaliteit van de content en de externe links naar je website zijn de belangrijkste graadmeters voor hoe een website gaat ranken binnen Google.
Veel publishers realiseren zich echter niet het belang van unieke content op de pagina’s waar op ze zichtbaar willen zijn in zoekmachines. Een gebrek aan goede unieke content valt alleen te compenseren door een enorme marketingmachine.

Beginnende publishers moeten zich afvragen of een website beschikt over informatieve content die de bezoeker daadwerkelijk helpt, informeert of overtuigt. Als de content zelfs verbaasd is het helemaal prettig.

Goede content is shareable en kan een stuwend effect voor een site opleveren. Het houdt bezoekers geïnteresseerd. Ze komen regelmatiger terug en informeren anderen. Goede content zal niet alleen helpen bij het genereren van meer traffic, maar ook de betrokkenheid en binding van bezoekers vergroten: ze komen terug en als ze de informatie krijgen waar ze naar op zoek zijn, zullen ze eerder over gaan tot aankoop.

Affiliate netwerken kunnen je vaak ook van goed advies voorzien wat betreft de optimalisatie van je site.

4 reacties

  1. 1

    Leuk artikel JW!

    Je slaat de spijker precies op z’n kop! Bij ons (Dokteronline.com) zien we ook dat de affiliates die een meerwaarde leveren d.m.v. unieke content de affiliates zijn die het beste converteren…

  2. 2

    Hallo JW,

    Mooi artikel, leesbaar en to-the-point. Onze uitdaging is hoe we onze bezoekers zover krijgen dat ze inderdaad in hun vriendenkring via Social Media (Facebook, Twitter, Pinterest) anderen informeren over couponalert.nl
    Suggesties van harte welkom 🙂

    Groet,
    Michael

  3. 3

    Mooi artikel JW! Ik denk zelfs dat deze materie breder genomen kan worden, want ook bij webshops zie ik dit fenomeen veel. Net gestart en ze verwachten massa’s traffic, alleen bij de start begint het spelletje eigenlijk pas echt!

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>