Introductie HTTPS als ranking factor Google

Verbeter je beveiliging, verbeter je SEO

Vorige week maakte Google op haar officiële blog bekend dat zij veiligheid zien als topprioriteit. Dat geldt voor de services van Google zelf, maar zeker ook voor de sites die bij Google geïndexeerd staan. Terecht, want internetveiligheid is van groot belang. Hoe meer via het internet gaat, hoe meer behoefte er komt aan veiligheid. Steeds meer persoonlijke gegevens worden op internet ingevuld en je wil niet dat deze gegevens in verkeerde handen vallen.

Om het aanscherpen van internetveiligheid aan te moedigen kondigde Google aan dat zij beveiliging mee gaan wegen in het bepalen van SEO ranking. Maakt een website gebruik van het HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure), dan zal die pagina beter scoren in de Google ranking dan een vergelijkbare site die nog gebruikmaakt van het minder veilige http protocol. Dit heeft consequenties voor jouw website en haar positie in de zoekresultaten. Je zult er namelijk voor moeten zorgen dat je webpagina beveiligd is door middel van het HTTPS protocol. Dit is van belang om de veiligheid van al je bezoekers te garanderen, maar nu dus ook voor het bepalen van je SEO ranking.

HTTPS verbinding

Een HTTPS verbinding leg je door middel van het installeren van een SSL-certificaat (Secure Sockets Layer). Alle elementen op je pagina kunnen dan middels een beveiligde verbinding lopen. Hierdoor worden alle gegevens die op je website worden ingevuld versleuteld over het internet verzonden. SSL certificaten verschillen alleen in mate van validatie, niet in versleuteling. Alle certificaten hebben dezelfde mate van versleuteling en beveiligen je bezoekers dus even goed.

Google heeft niet bekend gemaakt of de mate van validatie mee gaat wegen in de bepaling van de SEO ranking middels HTTPS verbindingen, maar vooralsnog lijkt het erop dat ze eerst puur gaan kijken naar het verkeer en of dat over een beveiligde verbinding loopt.

introductieIn eerste instantie zal HTTPS slechts voor 1 procent meetellen in het bepalen van de SEO ranking, maar dit percentage zal steeds hoger worden. Hierdoor geeft Google webmasters de kans de nodige aanpassingen te maken aan de websites die bij hen in beheer zijn. Het installeren van een SSL certificaat hoeft echter niet ingewikkeld te zijn. Transip en andere hosting partijen bieden vaak simpele oplossingen als de 1-click SSL installatie van SSL certificaten op hun webhosting pakketten aan. Zo verzeker je op een simpele manier van een goede SEO ranking.

Kans is groot dat je hosting zo’n optie heeft. Meer over het https protocol weten? Op Wikipedia wordt het ook nog eens duidelijk uitgelegd

5 reacties

  1. 1
    • 2
    • 3

      Beste Jan-Willem,

      Bedankt voor je reactie! De 1%, of strict genomen minder dan 1% van de queries in het begin, komt van Zineb Ait Bahajji en Gary Illyes, die het blog artikel van Google hebben geschreven. Vooralsnog zal kwalitatieve content uiteraard het leeuwendeel van je SEO efforts voor zijn rekening nemen, maar ze kondigen aan dat het deel dat door beveiliging wordt bepaald in de toekomst groter zou kunnen worden. In ieder geval geven ze webmasters de tijd om zich goed op deze nieuwe maatregel voor te bereiden.

      Vincent

  2. 4

    Zal Google nou echt zo dom zijn om te denken dat een hele website op https veiliger is dan alleen de pagina’s waarop data wordt verzonden met persoonsgegevens?
    Een hele website op https maakt hem langzamer en totaal niets veiliger omdat er niets te beveiligen is.

  3. 5

    Wij hebben ook bewust de keuze gemaakt om alleen de gevoelige pagina’s over SSL te laten lopen. Zal mij benieuwen hoe Google hier dan mee om gaat qwa ranken.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>