5 uitdagingen voor publishers

Meer en meer mensen zoeken naar online mogelijkheden om geld te verdienen. Affiliate Marketing is een kanaal wat veel aandacht krijgt. Dat de markt over de afgelopen jaren behoorlijk is veranderd kunnen we gerust stellen. ‘Back in the days’ was het mogelijk met weinig werk een site online te zetten en verkeer te laten genereren. Dat is verleden tijd.

Meer mensen hebben de digitale snelweg als inkomstenbron weten te vinden waardoor concurrentie flink is toegenomen. De algoritmes van zoekmachines worden steeds verder uitgekristalliseerd en met één Panda of Penguin update kan je al uit de zoekresultaten liggen. Kortom de markt volwassener.

Vraag is: wat zijn hoofdpunten waar je rekening mee moet houden als je als publisher online geld wilt verdienen?

Motivatie

De beginfase van Affiliate Marketing is één van de moeilijkste. Afhankelijk van de focusmarkt kan het tot maanden duren voordat je sales begint te draaien en vaak nog langer voor dit consistent wordt. Het gebrek aan ROI en directe resultaten kan demotiverend werken wanneer je net met veel tijd en moeite een website in de lucht hebt. Starten als publisher kost tijd, net als gewaardeerd en geïndexeerd worden.

Veel publishers herinneren zich nog hun eerste sale: daar onstond het besef dat het ‘dus toch’ mogelijk is geld online te verdienen.

‘Negatieve’ online marketing

Je komt ze geregeld tegen op het internet; goedkope, irritante advertenties die je vertellen ‘hoe je vanuit je luie stoel, duizenden euro’s online kunt verdienen!‘. Deze troep wordt door velen meteen aangemerkt als rotzooi en oplichting maar zorgt toch voor een ‘gematigd imago’ over online geld verdienen. Er zijn echter genoeg legitieme manieren om online geld te verdienen, juist door het leveren van kwaliteit en meerwaarde.

Veel mensen die falen op het gebied van online marketing – vaak door een gebrek aan kwaliteit of geduld – zorgen voor een negatief geluid over het online kanaal. Dit kunnen ze echter ook bij henzelf kunnen zoeken.

De negatieve verhalen zijn vaak gevolg van mensen die het niet gelukt is online te scoren. Laat dit echter je niet weerhouden om het toch te proberen.

Concentreer op je Core-Business

Één site per keer. Het valt aan te bevelen de focus te leggen op 1 site per keer; zo kun je deze in zijn geheel optimaliseren. Deze te marketen en zorgen dat hij goed in de rankings komt. Wanneer er tegelijkertijd focus naar meerdere sites moet is de focus verdeeld en zal het meer tijd kosten om de site optimaal te laten draaien. Wanneer één project ‘staat’ en presteert, dan eigenlijk pas weer door naar de volgende. Of natuurlijk blijven optimaliseren en zorgen dat je marktleider in je niche wordt.

Informatie overschot

Start up lean: op veel gebieden is er tegenwoordig eigenlijk te veel informatie aanwezig. Bij online marketing zijn er zo duizenden guides te vinden hoe je dit moet aanpakken en hoe je optimaliseert, velen van deze geven afwijkende tips. Natuurlijk is het verstandig je in te lezen maar zorg er voor dat je jezelf niet verliest in de hoeveelheid informatie en meer aan het lezen bent dan aan het doen.

Door juist ‘te doen’ leer je gaandeweg. Veel startende publishers ‘overlezen’ zich omdat ze geen fouten willen maken; van fouten maken leer je. Daarbij zorgt het ervoor dat je ze (vermoedelijk) in de toekomst niet meer maakt.

Dus neem wat essentiële informatie mee en start up lean, leer on the road!

Search Engine Updates

Dit is wellicht de grootste uitdaging: de updates van Search Engines. Alle publishers zullen hier in hun online marketing loopbaan wel een keer tegen aanlopen. Zoekmachines passen zo nu en dan algoritmes en zoekresultaten aan om te bepalen welke sites ‘bovenaan’ horen te verschijnen. Dit kan een website maken en breken. Veel publishers leunen ook in meer of mindere mate op search engines en zullen aan hen aan moeten tonen dat ze op hun core-business of niche in de top thuis horen. Updates in de gaten houden en na updates tweaken is altijd relevant. Zorg echter dat je voor die tijd al kwaliteit en added value levert, dan heb je een duurzaam concept in handen.

Laat dit alles echter niet afschrikken, er zijn meer dan genoeg succesverhalen. Wanneer kwaliteit wordt geleverd in combinatie met een goede site en veel tijd en moeite en de bezoeker ook nog eens wordt voorgeschoteld waar hij naar op zoek is, is de kans op succes zeker aanwezig.

Zie de bovenstaande punten dan ook als uitdagingen in plaats van obstakels.

3 reacties

  1. 1

    Ik denk dat veel startende affiliate marketeers zich hier in kunnen herkennen.

    Persoonlijk vind ik de Google updates het meest vervelend (in een aantal gevallen). Zeker als je je op het grijze gebied van SEO begeeft, en het dan bij iedere (grote) update de vraag is of Google het gemerkt heeft.

  2. 2

    Eens, voor startende affiliate marketeers zijn dit grote uitdagingen, maar geen onoplosbare! Met een goede planning en strategie vooraf sta je al 1-0 voor.

    Wel zou ik persoonlijk adviseren realistisch te blijven. Het helpt om te focussen op het optimaliseren van één website, maar je wil ook niet al je tijd besteden aan het trekken aan een dood paard. Soms geeft het inzicht als je een stap terug doet van je project, je strategie nog eens goed heroverweegt en bekijkt of de gekozen richting een vruchtbare is. Sommige segmenten zijn nou eenmaal overbevolkt op het internet en daarin kan het lastig zijn om een voet tussen de deur te krijgen.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>