Tips: publishers en adverteerders die de Belgische markt op willen

Waar publishers en adverteerders aan moeten denken als ze vanuit Nederland de Belgische markt betreden.

Er wordt wel eens gezegd dat België een paar jaar achter loopt in e-commerce in vergelijking met Nederland. Het klopt ook, maar het kleine land neemt grote stappen, die ook bij de noorderburen opgemerkt worden. Nederlandse webshops proberen voet aan wal te krijgen in België en zo hun graantje meepikken van de groeiende interesse in het online shoppen.

Dat is nu net waar het wel eens durft fout te lopen, zowel bij netwerken als adverteerders. Men neemt het Nederlandse product en probeert dat – zonder enige aanpassingen – aan de man te brengen op de Belgische markt.

Als publisher voor de Belgische markt licht ik in dit artikel mijn persoonlijke ervaring toe, met een focus op de klantenservice. Ik toon aan dat enkele ‘eenvoudige’ aanpassingen volstaan om als Nederlandse – en bij uitbreiding elke buitenlandse – webshop ook de Belgische markt te veroveren. Voor netwerken is het nog makkelijker om die Nederlandse adverteerders te laten opnemen door Belgische publishers.

België lonkt…

Meer dan eens krijgen we de vraag van Nederlandse adverteerders om hun webshop op te nemen op onze websites Korting.be en Goedkoop.be. Hoewel we een brede keuze shops aanbieden, willen we bovenal kwalitatieve shops met een toegevoegde waarde bieden aan de Belgische consument.

Daarbij overlopen we telkens een aantal belangrijke factoren:

–          Verzendkosten: de producten in de webshop mogen nog zo uniek en scherp geprijsd zijn, als de verzendkosten naar België hoog oplopen, haken de meeste consumenten af. Haal de verzendkosten naar beneden en je kansen op de Belgische markt vergroten meteen.

–          Betaalmethodes: aan betaalmethodes als iDeal heeft de Belgische consument niets. Bied je daarnaast ook de optie ‘betalen met kredietkaart’ aan en denk je dat dat wel zal volstaan? Niet dus, want het publiek zonder kredietkaart vertrekt na een eerste aankooppoging en keert niet terug. Bancontact klinkt de doorsnee Belg bekend in de oren en is dus een goede en nodige aanvulling.

–          Transparantie: in de webshop is er vast een pagina met nuttige info voor alle klanten. Wil je je pijlen voortaan ook op België richten, zorg dan dat ze die nuttige info vlot vinden. Wat zijn de verzendkosten naar België, welke betaalmethodes bied je aan?

Lokalisering

Heb je deze zaken perfect op orde en wist je Belgische publishers te overtuigen om jouw shop te promoten? Bedenk dan even dat Belgen geen boodschap hebben aan acties als “Alleen dit weekend gratis verzending in Nederland” of “Kortingscode voor €5 korting voor Koningsdag”. Weinig kans dat je actie flink zal gepromoot worden bij de zuiderburen.

De puntjes die ik hierboven aanhaal, liggen best voor de hand, maar meer dan eens moeten we er na wat research een adverteerder of netwerk op wijzen.

Case study: Affiliate4You geeft extra Belgische info

Doorgaans bereikt die vraag van Nederlandse adverteerders ons via een performance based netwerk. “Waarom nemen jullie deze of gene campagne niet op?”, wordt meestal beantwoord met “De adverteerder levert niet in België, de verzendkosten zijn te hoog, de betaalmethodes zijn niet toereikend voor een Belgisch publiek”.

Een hele hoop – in mijn ogen overbodige – mailwisseling kan simpelweg vermeden worden, zo leert de praktijk ons. Met A4Y werken we sinds kort goed samen op dit vlak door een stuk ‘Belgische info’ op te nemen. Zo gaat er geen tijd verloren, wat prettig is voor netwerk, publisher en adverteerder. De adverteerder ziet ook sneller zelf in wat er mis kan gaan in België.

Bij elke campagne staat nu volgende info vermeld:

–          Is levering op een Belgisch adres mogelijk?

–          Wat zijn de verzendkosten naar België?

–         Wat zijn de betaalmogelijkheden?

Voor de adverteerder is het een koud kunstje om het netwerk de info te bezorgen, meer dan een aantal hokjes al dan niet aanvinken is het niet. De publisher ziet in één oogopslag of het de moeite loont de adverteerder op te nemen (waar het voorheen soms een hele zoektocht was om deze info uit de website in kwestie te filteren). Zaakje geklonken, publisher en adverteerder vinden elkaar veel sneller door dat beetje extra info in het netwerk. Iedereen tevreden.

Een nieuwe website gericht op het Belgische publiek is helemaal niet nodig, kleine aanpassingen in de klantenservice zorgen al voor een wereld van verschil.

Ideeën of aanvullingen zijn altijd welkom, ik hoor ze graag in de reacties.

PS: Dat het ook in omgekeerde richting werkt (Belgische webshops die Nederland willen veroveren) lijkt me logisch. Puur vanuit mijn ervaring koos ik echter voor bovenstaande focus.

3 reacties

  1. 1
  2. 2
  3. 3

    Het bovenstaande is inderdaad een probleem waar we als netwerk ook al tegenaan zijn gelopen.
    Graag geef ook ik hier even een tip, in dit geval aan publishers binnen het daisycon systeem.
    Binnen het campagne overzicht, kun je direct náást de landenselectie een vinkbox aanzetten, waarmee je de landenselectie uitbreid met adverteerders die ook in het geselecteerde land leveren. (in de interface gemarkeerd met een blauw icoon)
    Kies je bv “België” zie je rond de 175 programma’s, vink je ook “incl leveringsland” aan zie je ruim over de 400 programma’s die in naar Belgié leveren.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.