Waarom veel travel affiliates in België niet succesvol zijn

80 – 20

Ik hou enorm van het Pareto-principe, ofwel de 80 – 20 regel. Haal 80% van jouw inkomsten met maar 20% inspanningen. Heb je energie en mogelijkheden over, kijk dan of je uit die 20% ook terug 80% kan halen.

80 -20 is ook een heel belangrijk principe voor wie in België aan travel doet. 80% van de georganiseerde markt is namelijk in handen van twee spelers: de groepen Tui (Jetair, Sunjets …) en Thomas Cook (Thomas Cook, Neckermann …). De overige 20% is verdeeld over tientallen andere spelers en niches. En daarom zijn heel veel travel affiliates niet succesvol (volume + omzet) in België. Ze vissen gewoon in de verkeerde groep.

Er is dan wel een periode geweest dat iedereen zweerde bij niche maar ik wil gewoon volume. Ik wil  vissen in die markt van 80% en mijn omzet + die van mijn partners omhoog krikken. En dat kan alleen als er volume en potentieel in de markt zit.

Wat je moet weten over die 80%
  • 80% van de georganiseerde reizen in België worden verkocht door de groepen Tui en Thomas Cook;
  • Thomas Cook en Jetair hebben zowel een website als brochures. Beiden hebben zowel een online als offline aanbod en klanten kunnen naast de website ook terecht bij hun reisbureaus: de Jetaircenters, Thomas Cook travel shops en Neckermann winkels. Daarnaast kunnen onafhankelijke reisbureaus ook hun producten verkopen;
  • Jetair en Thomas Cook hebben een lagere conversie dan hun online afgeleiden Neckermann en Sunjets;
  • Zowel Jetair als Thomas Cook nemen meer en meer afstand van hun gekopieerde online versie en gaan voor een eigen uniek aanbod  en exclusieve hotels.
Wat je moet weten over die 20%
  • Deze 20% omvat tientallen partijen die zowel offline als online actief zijn;
  • Het gaat om zeer veel niches. Een groot aantal organisaties hiervan zijn gezond maar hebben vaak nog een ouderwets management en staan niet open voor “affiliate marketing”.  Velen hebben amper een degelijke website;
  • In deze groep krijg je te maken met beperkte volumes en een beperkt potentieel;
  • De partijen beschikken over lage budgetten;
  • Online spelers zoals Sunweb, Travelbird en Corendon bieden kansen.
Samenvatting
  • Jetair: geen mogelijkheden om te promoten via affiliate kanalen;
  • Thomas Cook: te promoten via Tradetracker (geen ontdubbelingen – zeer lage afkeur – zeer correct);
  • Neckermann: te promoten via Tradetracker (geen ontdubbelingen – zeer lage afkeur – zeer correct);
  • Sunjets: te promoten via Tradedoubler (geen ontdubbelingen – zeer lage afkeur – zeer correct).

Deze partijen hebben al zeer lang dezelfde vaste marketingmensen en dat zorgt voor een goede communicatie en samenwerking.

Andere aanraders
  • Corendon: vaak grote commissies – al jaren dezelfde contactpersoon – hogere afkeur dan anderen – ontdubbelt op onder andere adwords;
  • Sunweb: al jaren dezelfde contactpersoon – ontdubbelt op netwerk;
  • Travelbird: ontdubbelt op netwerk, adwords, e-mails …

De andere “niche” spelers bekijk je best individueel. Ga op zoek naar een match om elkaar aan te vullen. Elkaar leren kennen en vertrouwen zorgt bijna altijd voor een win-win situatie en groei voor beide partijen.

Succes met travel in België!

1 reactie

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>