De snelheid van je website is niet te verwaarlozen (Deel 1)

Anno 2014 is goed zichtbaar dat het fenomeen de website een flinke ontwikkeling heeft doorgemaakt sinds de begindagen van het wereldwijde web. Niet langer dient HTML als opmaaktaal voor documenten met titels, opsommingen en tabellen, maar zijn websites volwaardige stukken software die op de meest ingenieuze wijze informatie aan een bezoeker kunnen presenteren.

Dat brengt met zich mee dat het ophalen en tonen van een website meer rekenkracht en bandbreedte kost. Probeer de gemiddelde moderne website maar eens te openen op je oude Windows 3.1 laptop met Internet Explorer 5 en een inbelverbinding en je snapt wat ik bedoel.

Bovendien zijn er, zeker voor marketeers, commerciële belangen bij gekomen die neerkomen op conversie en winst maken. Ook is er een belangrijk stuk branding en klantvriendelijkheid verplaatst danwel doorgetrokken naar de online wereld.

Met de opkomst van mobiel internet gaat, gemiddeld gezien, de rekenkracht van browsers en de internetsnelheid omlaag. Terwijl bezoekers met de schoon- en snelheid van websites op beeldschermen een hoge verwachting hebben opgebouwd.

– Gebruikerservaring

Wellicht valt het je net als mij nogal op wanneer je op een lekker vlugge website zit. Alles voelt anders, op een prettige manier. De site reageert snel op je verzoeken en presenteert de verzochte informatie vrijwel meteen. Jij vraagt en de site levert direct wat je wil hebben en dat voelt solide aan. Dat is een vaak vergeten variabele in User Experience design en ook wordt de meerwaarde op het gebied van branding te weinig erkend. Wanneer je pizza bestelt smaakt-ie toch lekkerder als de bezorger je geduld niet op de proef stelt?

– Conversie

Trage websites zorgen dus voor een verminderde gebruikerservaring. Dat maakt dat wanneer je je website versnelt, je bounce rate omlaag zal gaan en bezoekers eerder geneigd zijn de tijd te nemen om je site te verkennen. In 2010 was het dan ook reden voor Google om van laadtijd officieel een ranking factor te maken. Dat levert een snelle website per definitie meer organisch verkeer op. Drie vliegen in één klap dus.

– Economisch

Vanzelfsprekend kost het je minder bandbreedte wanneer je website minder zwaar is om te laden. Op high traffic websites kan dit behoorlijk schelen, al geldt eigenlijk voor iedereen dat ieder beetje winst mooi is meegenomen.

De laadtijd van je website staat in direct verband met de conversie en het succes van je e-commerce website. Mocht dit de eerste keer zijn dat je dit hoort raad ik je aan je hier toch wat verder in te verdiepen, want er zijn talloze onderzoeken te vinden die dit op allerlei manieren bevestigen. Een bekende use case is hoe Amazon flinke stappen heeft gemaakt met het versnellen van hun website. Zij berekenden dat wanneer hun website 1 seconde langzamer zou zijn het 1.6 miljard dollar zou kosten aan misgelopen sales. Google berekende dat het 8 miljoen zoekopdrachten per dag zou mislopen wanneer hun zoekresultaten 0.4 seconden langzamer zouden laden.

Vergeten?

Oké, page speed matters. Dat is jaren geleden al gepredikt en is dus niets nieuws. Echter zijn er weinig websites die er alles aan gedaan hebben om hier maximale winst te boeken. We lijken al die vergaarde kennis tijdens de hype rondom laadtijd nu vergeten te zijn en dat is de aanleiding geweest om dit onderwerp nog eens aan te kaarten. Bij wijze van een herinnering aan jullie ontwikkelaars.

Misschien ligt het anders. Bij iedere ontwikkelaar zou efficiëntie hoog in het vaandel moeten staan. Echter worden er concessies gedaan, omdat er andere factoren meespelen bij het bouwen van een website. Om de kosten daarvan te drukken zijn steeds minder websites op maat gemaakt, minder systemen gebouwd die slechts doen wat ze moeten doen. Allerlei voorgekauwde softwarepakketten schieten als onkruid uit de grond, van CSS frameworks als Twitter Bootstrap en Zurb Foundation tot back-end systemen die véél meer bestandsgrootte en rekenkracht innemen dan nodig is voor de website die er op draait.

Er valt dus wat te halen. Wat kan je doen?

Doe iets! Men verwacht zelfs van hun software dat deze ook zorgt voor een lage laadtijd. Maar de boodschap is juist dat je zelf meer kan doen om je laadtijd verder omlaag te brengen. Iedere milliseconde levert resultaat op.

In deel 2 belicht ik hoe je zelfs met de eenvoudigste ingrepen kan profiteren van de voordelen van een lagere laadtijd. Het zal je nog verbazen hoe makkelijk er winst te boeken valt.

1 reactie

  1. 1

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>