3 innovatietrends van publishers

We houden als Performance.nl nadrukkelijk de online marktontwikkelingen en veranderingen in de gaten. Innovatieve ideeën komen en gaan, maar een gemeenschappelijk thema wat steeds vaker terug begint te komen is data. Publishers zijn steeds preciezer met verzamelde data aan de slag om echt specifieke, getargete campagnes te kunnen creeeren.

1. Onsite Conversion

Onsite conversion is iets wat zich al langere tijd heeft bewezen maar blijft een belangrijke conversie tool om te optimaliseren. Publishers beginnen dit steeds meer naar een volgend level te tillen en zijn onder meer bijvoorbeeld bezig met het ontwikkelen van persoonlijke profielen. Bezoekers kunnen steeds vaker profielen aanmaken en voorkeuren aangeven, waardoor advertenties en deals beter gespecificeerd kunnen worden.

Strategisch is dit handig om dat publishers en adverteerders conversie en orderwaardes kunnen verhogen en voor de consument levert het alleen deals op waarin ze daadwerkelijk geïnteresseerd zijn. Daarbij wordt de bezoeker alleen aangeboden waar hij naar op zoek is. Door nog één artikel toe te voegen kan zo bijvoorbeeld €5,- bespaart worden door de bezoekers en wordt voor de adverteerder de bestelwaarde verhoogd. conversion

Onsite conversion kan ook worden verhoogd door bijvoorbeeld het aanbieden van een ‘coupon code’. Wanneer iemand al 10 minuten op 1 pagina naar een artikel zit te kijken, kan een pop up met een lichte korting toch de trigger zijn tot aankoop.

Onsite conversion op deze manier is tot nu toe veelbelovend. Adverteerders willen altijd zoveel mogelijk weten over hun bezoekers, hoe bezoekers naar hun site komen en wat ze doen als ze op de site zitten. Op die manier hebben ze meer controle over hoe specifieke bezoeken te targetten met campagnes of bijvoorbeeld pop ups.

2. De online-offline ‘loop’

Over de afgelopen maanden ligt er een steeds sterkere focus bij publishers en performance netwerken om het gat tussen online en offline te dichten. We spraken al eerder over de cross channel commerce, belangrijke weg is ook daar de offline route. Publishers en netwerken zijn onder meer bezig met andere partijen om het voor bezoekers mogelijk te maken ook offline gebruik te maken van bijvoorbeeld kortingscodes en online aanbiedingen.

Door bijvoorbeeld een verbinding te leggen met pinpassen en creditcards en aanbiedingen daarop uploaden, welke later offline bij afrekenen gebruikt kunnen worden. Met deze verbinding zou het mogelijk moeten worden om vervolgens de ‘incentive’ fysiek in winkel te gebruiken. Deze manier van de online-offline conversie optimalisatie zou met name ideaal zijn voor de duurdere merken en producten waar de consument toch echt eerst ‘kennis wil maken met het product’. Neem bijvoorbeeld de aankoop van meubelen.

meubels aanklopen

3. Augmented Reality

Deze trend is er eigenlijk al jaren maar met de verbeterde technologische mogelijkheden wordt het steeds toegankelijker en makkelijker in te zetten. Door middel van Augmented Reality kunnen consumenten straks een goed beeld krijgen – bijvoorbeeld op basis van mobiele apps – van hoe bijvoorbeeld een bank in hun kamer er uit zal zien zonder deze er fysiek in te moeten plaatsen. Publishers zijn steeds vaker bezig met het maken dergelijke apps (vaak met een focus op mode) gebaseerd op product feeds uit een brede selectie van adverteerders. Zo kunnen ze een groter scala aan producten aan te gebruiker tonen.

Negeren van innovatie

Vaak wordt er in eerste instantie niet direct positief gereageerd op innovatie, door mede adverteerders, publishers en netwerken. Er heerst een zekere tegenzin om te innoveren met een ‘als het niet kapot is dan hoef je het ook niet te repareren‘ mentaliteit. Maar bij online marketing moet de focus op de consument liggen en het aanpassen aan de behoeftes van deze consument. Innovaties genoeg om het aankoopproces van je bezoekers te verrijken – doe dat dus ook – en die vinden echt niet alleen online plaats. Er zal voor een zekere productgroep namelijk altijd de behoefte blijven bestaan om offline te gaan winkelen. En daar kunnen bijvoorbeeld iBeacons weer een rol grotere rol gaan spelen.

Interne strijd van de merchant: waar wordt de sale gedaan, hoe komt de sale tot stand, wie neemt de verkoop op zich? Zit online niet in de weg?

Het offline en online kanaal moeten elkaar niet gaan tegenwerken. Adverteerders zullen met open blik moeten kijken naar publishers: kunnen publishers echt je orderwaarde verhogen? Een bijdrage leveren aan de verkoop door bezoekers te stimuleren tot aankoop? Ja? Kijk dan eens goed hoe je dit naar een hoger level kunt tillen: publishers en adverteerders moeten wanneer dit voor beiden succes oplevert zo dicht mogelijk zien samen te werken.

Kortom: bekijk de mogelijkheid tot innovatie altijd aandachtig, bedenk wat het kan toevoegen aan de ervaring van je bezoeker, niet of het de makkelijkste weg is voor jou. En meer is niet altijd beter. ‘Pushy klantenservice’ kan ook averechts werken, dat is je vast offline ook wel overkomen. Klantenservice moet niet alleen offline in orde zijn, maar dus ook zeker online. Zeker in de performance marketing is de klant koning. Is zijn/haar ervaring met de adverteerder goed dan heb je er wellicht een vaste klant voor het leven bij.

Innoveren dus :

1 reactie

  1. 1

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>