Mag je productfoto’s en teksten overnemen?

Stel je wilt een affiliatesite opzetten. Dan zijn foto’s en teksten van de producten natuurlijk een must. Dat kun je wel zelf gaan schrijven en fotograferen, maar niet iedereen heeft daar zin in. Wat doe je dan? Dan kopieer je dat van de concurrent. En wat doet die dan? Die begint een rechtszaak wegens inbreuk op het auteursrecht. Wat nu? Mag je productfoto’s en teksten overnemen?

Stel je wilt een affiliatesite opzetten. Dan zijn foto’s en teksten van de producten natuurlijk een must. Dat kun je wel zelf gaan schrijven en fotograferen, maar niet iedereen heeft daar zin in. Wat doe je dan? Dan kopieer je dat van de concurrent. En wat doet die dan? Die begint een rechtszaak wegens inbreuk op het auteursrecht. Wat nu?

Het slimste bij een affiliatesite is natuurlijk om toestemming te vragen. Niet alleen zit je dan juridisch safe maar je heb dan als het goed is ook foto’s en teksten van de juiste kwaliteit. Als je dingen van internet plukt, is de kans aanwezig dat je onjuiste of verouderde informatie gebruikt. En dat kan bij jou terugkomen als de winkelier een claim krijgt van de koper.

Ook op teksten en foto’s van producten zit auteursrecht. Meestal dan. De eis uit de wet is dat er creativiteit van de maker in zo’n werk zit. Een 100% standaard foto van een product tegen witte achtergrond is niet beschermd, net zo min als een feitelijke saaie opsomming van producteigenschappen of de prijs. Echter, voegt men grapjes toe zoals schaduwen of een watermerk of een foto vanuit een creatieve hoek dan is er wél sprake van auteursrecht. Die foto mag je dan niet gebruiken.

Je mag korte stukjes tekst en verkleinde foto’s (thumbnails) overnemen in het kader van citaatrecht. Je kondigt dan aan wat er elders te koop is, en aankondigen is een legitiem doel onder het citaatrecht. Houd het dan bij een snippet aan tekst en een thumbnail van zeg 200×200 pixels. Het moet ook echt duidelijk zijn dat het hier gaat om een verwijzing naar een externe bron, je mag niet doen of het je eigen tekst is. Neem de bron dus expliciet op in je tekst.

Je mag zelfs van elk product dat je wilt promoten een stukje tekst en een foto overnemen. Het gaat immers om een aankondiging van elk van die producten. Maar let er ook dan op dat je duidelijk maakt dat je verwijst naar iemand anders, zodat er geen misverstand kan bestaan over wat de bron is. En uiteraard moet je dan linken naar de shop waar de tekst en foto vandaan komen.

4 reacties

  1. 1

    “Een 100% standaard foto van een product tegen witte achtergrond is niet beschermd”

    Heb je hiervoor ook een juridische onderbouwing?

    • 2
      • 3
        • 4

          Ja, dat is een rare. De rechter zegt in 4.12 dat het onrechtmatig is om dit te doen, ondanks dat het geen inbreuk op auteursrechten is. En dát is echt fout: het is legaal te profiteren van hard werk van je concurrent tenzij je een speciale truc uithaalt of een IE-recht schendt.

          De rechter zegt hier: dit is gewoon zó grof dat het niet netjes meer is, en dus mag het niet.

          De Rooij heeft door het bewust op zeer grote schaal zonder toestemming overnemen van de foto’s en teksten van de website van De Roode Roos naar het oordeel van de voorzieningenrechter in zodanige mate geprofiteerd van de inspanningen en investeringen van De Roode Roos dat dit handelen moet worden beschouwd als in strijd met de zorgvuldigheid die in het maatschappelijk verkeer betaamt

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>