Het belang van weersvoorspellingen voor retailers

We hebben al lang de behoefte om het weer te controleren maar op een paar incidenten na is er weinig te veranderen aan het weer. Dus er zit weinig anders op om dan maar op het weer in te spelen als we het niet kunnen controleren.

De meeste mensen kijken niet elke dag de weersvoorspelling – tenzij ze belangrijke activiteiten voor de boeg hebben die weergerelateerd zijn – maar met de groei van ‘Big Data’ en het belang daarvan, beginnen bedrijven steeds meer te spelen met weergegevens. Hiermee kunnen ze zorgen dat hun klanten op de hoogte zijn van gevaren, de juiste producten hebben en bijvoorbeeld sales verhogen.

Als een verzekeringsmaatschappij aan de hand van weergegevens uitvogelt dat er een grote storm aan komt, kunnen ze een sms versturen aan al hun klanten in die omgeving met de mededeling weg te blijven bij bomen, en de auto’s in garage te parkeren. Dit helpt niet alleen de klanten maar kan ook grote bedragen besparen aan schadeclaims.

Het weer in je voordeel gebruiken

Aangezien we het weer niet aan kunnen passen moeten we dus zelf maar aanpassen. Traditionele etalages veranderen mee met de seizoenen zodat paraplu’s duidelijk in de spotlights staan wanneer het regent en wanneer het zomer is liggen de zonnebrillen op die plek. Maar hoe vaak is het voorgekomen dat je toch een flinke bak water over je heen kreeg en de wind opsteekt terwijl de etalages vol liggen met te koude zomerkleding. Of dat je op een warme dag in maart in de supermarkt voor barbecuespullen staat die er niet blijken te zijn.

Afgelopen jaar kwam Tradedoubler in het V.K. met een onderzoek (hier te vinden) waaruit bleek dat op dagen met meer zon er minder online sales zijn. Dit lijkt voor de hand liggend, maar als deze mensen nu naar de winkelstraat gaan moeten de winkels daar wel voorbereid zijn. Als retailers toegang hebben tot accurate weer data dan kunnen ze beter anticiperen op wat klanten willen kopen en zorgen dat de voorraad op orde is, net als de hoeveelheid medewerkers. Verder kunnen ze met specifieke promoties inspelen op de weercondities. Daarbij kun je het accepteren dat er minder online sales zijn of er juist wat mee doen, er op inspelen.

In de altijd doorontwikkelende digitale wereld zijn retailers inmiddels bezig het meeste uit beschikbare weerdata te halen. Wanneer deze data gecombineerd wordt de eigen ervaring van wat meer verkocht wordt bij welk weer kan conversie verhoogd worden.

Supermarkten spelen al jaren in op de weer gegevens en zijn druk met wat de voorspellingen moeten betekenen voor de inkoop. Online kan dit nog altijd beter.

De shopping voorspelling

Buiten de supermakten is het moeilijker om te beoordelen waar shoppers naar op zoek zijn, maar retailers kunnen weergegevens wel gebruiken om weergerelateerde producten te verkopen.

Argos – een Britse webshop – experimenteerde met hun ‘Digital Out Of Home’ campagne met weerdata op hun sites. Barbecues en waterpistolen bij goed weer en indooractiviteiten bij slecht weer. Dit concept was er om hun ‘order online today, enjoy today’ multichannel campagne te promoten. Andere Britse webshops experimenteerden met display marketing op basis van lokale weer data en zagen overall een toename van 11.6% in hun conversie.

Pantene

Een ander mooi voorbeeld van het optimaliseren van weer data was de campagne van Pantene. Met de ‘Beautiful hair, whatever the weather’ (case study) werkten ze samen met een supermarktketen en een weerplatform (The Weather Channel).

Elke keer dat bezoekers hun weer app opende kwam er een lokatie getargete Pantene advertentie voorbij met het beste product om ‘bad hair days’ te voorkomen, met een kortingscode om uit te geven aan Pantene producten in de supermarkten.

Deze voucher hielp om de Pantene campagne offline te krijgen en in de supermarkten werd er met behulp van reclameborden ingespeeld op de campagne. Daarnaast werden er tevens haarverzorgingsproducten gestuurd naar vrouwelijke meteorologen en zo kregen ze het voor elkaar om zelfs een buzz te creëren op twitter met de hashtag #Haircast.

Door weersvoorspellingen te combineren met mobile advertising en de offline te gebruiken incentive, wist Pantene succesvol haar vrouwelijke publiek via verschillende kanalen weer bij hun product te betrekken met grote toename in offline sales en social media activiteit.

from Brand Activation Association,

Stilte na de storm

Door gebruik te maken van weerdata is het voor retailers mogelijk om bepaalde producten real-time online en in de winkelstraat extra te promoten. Als een retailer weet dat er een hittegolf aankomt eind augustus, kunnen ze hun zomer uitverkoop uitstellen tot later in de maand en doorgaan met de items voor de volle prijs te verkopen met nog een grote vraag.

Winter is coming

Met de winter voor de deur kunnen supermarkten en winkels sneeuwschuivers, schaatsen en scheppen inkopen maar er tegelijkertijd voor zorgen dat de online winkel helemaal op orde is. Want met de afname van de temperatuur volgt er een toename in online bestellingen.

We mogen dan het weer nog niet altijd kunnen controleren, we kunnen wel meer doen dan alleen er bij het koffiezetapparaat ’s ochtends over praten. Retailers kunnen big data gebruiken om real time weerdata in te zetten en conversies te verhogen. Met weerdata kunnen offline en online piekmomenten bepaald worden en kunnen campagnes ‘weer’ verder worden geoptimaliseerd.

 

Bron: Performancein.com

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.