Mag je een merknaam in je URL opnemen?

Maar al te vaak zie ik mensen die een website opzetten gericht op een merk, een lekker scorende domeinnaam met de merknaam er in registreren en die domeinnaam ook nog eens als websitenaam opvoeren. Ik noem ze “Welkom bij merknaam”-sites, want vrijwel altijd hebben ze “Welkom bij ” plus de domeinnaam-met-merknaam in de titel staan. Dat is vragen om juridische problemen.

Je mag een single-brand store exploiteren, en daarbij ook de merknaam gebruiken. Je moet immers kunnen melden dat je bepaalde producten verkoopt. Je hoeft daarvoor niet geautoriseerd te zijn door de merkhouder of importeur. Het feit dat je de producten legaal hebt ingekocht binnen de EU, is genoeg rechtvaardiging om ze te mogen verkopen.

Je mag bij je verkoop geen enkele kans op verwarring scheppen over jouw relatie tot de merkhouder. “Henk de Boer, uw BMW-specialist” is een prima titel voor je website, maar “Welkom bij BMW De Boer” is dat niet. Voor merknamen in webadressen (URLs) geldt hetzelfde. En hoe prominenter de merknaam daarin komt te staan, hoe groter de kans op verwarring. Bij de merknaam in de domeinnaam zelf is er al héél snel kans op verwarring.

Je moet dus als verkoper extra je best doen om duidelijk te maken wie jij bent en wat jouw relatie tot de winkel of leverancier is. Als vuistregel adviseer ik altijd dat je eigen naam en logo groter moeten zijn dan de productnaam en merken/logo’s die je toont.

In 2013 werd de website Talensshop veroordeeld voor inbreuk op het merk Talens. Hoewel de shop alleen merkproducten van Talens verkocht, ging men onderuit omdat de relatie tot het merk te onduidelijk was. Eerder kreeg Grohekranenshop.nl ongeveer hetzelfde te horen. Een disclaimer mocht bij beide sites niet baten. En Talensshop had zichzelf als “onafhankelijk dealer” gepresenteerd, maar dat maakte het juist erger volgens de rechtbank: een dealer is iemand die een speciale band heeft, een dealercontract heeft.

Wat nu als je dealer bént? Dan mag je je natuurlijk zo noemen. Het is dan ook minder een probleem om merknamen te gebruiken want de verwarring zal minder zijn. Echter, wat je daar vaak ziet is dat de merkhouder in het dealercontract afspraken opneemt over merkgebruik. En zo’n afspraak kan zijn “domeinnamen met merken erin mogen niet” of “die mag je inleveren bij einde contract”. Dat is rechtsgeldig – hoewel ergerlijk – want je bent er zelf bij als je dat contract tekent.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.