Wie is aansprakelijk bij onjuiste informatie?

Als affiliate ben je vaak afhankelijk van informatie van je leverancier. Soms krijg je die netjes als XML feed aangeleverd, soms moet je dat scrapen en soms met de hand zelf intypen. Het kan gebeuren dat er fouten in de data zitten, waardoor de consument uiteindelijk het verkeerde product koopt, of boos wordt over de prijs of producteigenschappen die niet zijn wat er op jouw site staat.

De wet is duidelijk: aanbod is aanbod. Als men een product aanbiedt, dan moet dat ook worden geleverd voor die prijs, en inclusief die eigenschappen. Disclaimers en algemene voorwaarden met “onder voorbehoud van typefouten” zijn niet relevant – de enige vraag is of de consument redelijkerwijs mocht vertrouwen op de informatie. Dat weten we uit het Otto-arrest, waarbij werd bepaald dat een prijs van €99 (werkelijke prijs €999) niet reëel was en je als consument dan had moeten navragen of het wel klopte.

Nu kan het gebeuren dat de foute  informatie op jouw affiliatesite staat, waarna men doorklikt en bestelt. De overeenkomst is dan gesloten tussen consument en winkel, en als de prijs of producteigenschappen reëel zijn dan kan de consument de winkel eraan houden. Ook als de fout niet door de winkel gemaakt is. (Als er een foute prijs bij jou staat maar wel een juiste bij de webshop waarheen je linkt, dan kun je je afvragen of de consument nog wel mocht denken dat jouw prijs juist is.)

In die situatie moet de winkel het product bv. tegen een lagere prijs leveren dan hij wilde. Dat is voor hem schade: gemiste winst. En de wet bepaalt dat hij die schade mag verhalen op de veroorzaker daarvan – op jou als affiliate dus, want jij publiceerde de foute prijs.

Hetzelfde geldt bij incorrecte reclame of andere wetsschendingen. Als jij namens een webshop een illegale vorm van reclame toepast, dan kan de winkelier daarop aangesproken worden door de toezichthouder. En die mag de boete dan vervolgens op jou verhalen. Het inschakelen van affiliates ontslaat een winkel niet van zijn eigen verantwoordelijkheid voor naleving van de wet. Dat blijkt uit een vonnis uit 2010 in een beroepszaak tussen de Consumentenautoriteit en een postorderbedrijf.

Controleer dus altijd prijzen of informatie die je overneemt. En let erop dat reclames en wervende teksten die je zelf maakt, voldoen aan de wettelijke eisen voor bijvoorbeeld vergelijkende reclame.

1 reactie

  1. 1

    Supergoed stuk! Dan concludeer ik dat veel (niet alle) kortingscodesites enorm gaan zweten nu. Wel bezoekers lokken naar je site met de belofte dat er een kortingscode is voor webshpp X, maar die blijkt er bijna altijd niet te zijn. Spannend!

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.