5 tips om brand awareness te vergroten met content marketing

Content marketing kan een waardevol instrument zijn wanneer dit correct en consequent wordt toegepast. Er is een verschil tussen het schrijven van een maandelijks blog en het echt afleveren van content waar een solide strategie achter schuilt met uiteindelijk meetbare resultaten. Budgets voor content marketing blijven stijgen en meer en meer marketeers worden ‘content creators’. Welke elementen zorgen voor een goede content strategie?

1. Zet een contentstrategie uiteen en bepaal het doel.

Het uiteindelijke doel van het inzetten van content marketing verschilt per bedrijf. Voor dat je actief met je content begint bedenk dan wat het doel moet zijn, wat je wil bereiken, wat je wil leveren en hoe je meerwaarde denkt te bieden? Begint dan pas aan je ‘quest’ voor goede en passende content. Deze eerste stap is heel belangrijk, dit is het fundament van je content strategie en de basis van je doel.

Is dit duidelijk dan is het makkelijker om geschikte content te ontwikkelen en aan te bieden. Content die een eenduidig verhaal verteld rondom je bedrijf of merk. Door vooraf vast te stellen wat het doel is wordt creëren van content makkelijker en als duidelijk is wat je wilt vertellen over je bedrijf / merk kan je er voor zorg dragen dat de content een duidelijk verhaal wordt in lijn met je opgestelde strategie / doel.

2. De fundamenten van een branded blog

Eenvoudige maar effectieve, op content gebaseerde blogs zijn een van de beste manieren om een autoriteit te genereren op eigen vakgebied. Het is tevens één van de makkelijkste manieren om merk/bedrijfs gerelateerde content in de markt te zetten. In het beste geval kan je blog / website fungeren als dagelijkse bestemming voor bezoekers die actief zijn in je industrie en/of die er meer over te weten willen komen, en op zoek zijn naar informatie die ze kunnen delen. Het moet bezoekers ook meer bieden dan de voor de handliggende zaken; meerwaarde bieden.

3. Laat de nieuwsbrief om de ontvanger draaien, niet je merk of product

Het lijkt wat gedateerd maar goede en specifieke wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrieven kunnen een positieve bijdrage leveren om bezoekers betrokken en up to date te houden. Let hier wederom wel op dat het om de content van de nieuwsbrief en om je bezoeker gaat. Niet louter om je laatste product of je laatste sale, probeer net iets extra’s te leveren. Veel grote zorgvuldig samengestelde nieuwsbrieven maken vrijwel geen melding van het merk/product zelf maar zorgen toch voor de ontwikkeling van een positief gevoel bij het merk of het product.

4. Community Management

Zorg dat je betrokken bent als brand / blog of bedrijf bij je eigen industrie. In veel gevallen ben je een kleine vis in een grote vijver. Zet een stap verder, hoe betrek je anderen er bij, hoe zet je samen verder stappen? denk mee en help problemen op te lossen. Lever meerwaarde op je website; tutorials, how-to artikelen, whitepapers en onderzoeken en stel deze vrij beschikbaar voor je bezoekers. Dit kan verschillende positieve effecten hebben; onder meer het creëren van autoriteit/expertise en verder met bijvoorbeeld het verspreiden van content die nuttig en deelbaar is, welke op de lange baan ook zal bijdragen aan brand awareness en een positieve invloed op je website.

5. Zorg voor goede share-ability.

Hoewel content te linken moet zijn aan je brand en de ‘kleur’ van je bedrijf, is de meest gedeelde content niet altijd de meest informatieve of professionele. Vaker is het content die leuk en dynamisch is en precies de spijker op zijn kop slaat die ‘viral’ gaan. Ook al is je merk / blog / product aan de serieuze kant; wees niet bang voor video’s of foto’s die een speelse of humoristische vibe meegeven aan je merk of brand. Het adagium ‘een foto zegt meer dan duizend woorden’ (check!) is vaak waar en het laat je publiek ook zien dat je brand / bedrijf mee gaat met zijn tijd en welwillend staat tegenover digitale trends, prima kwaliteiten in de e-wereld van vandaag.

1 reactie

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>