Digitale marktontwrichting: Uberfication

Met een waarde van rond de $18 miljard heeft Uber zich met hun taxi app aardig op de kaart weten te zetten. Uber is leider in de zogenaamde ‘Convenience tech’ die de normale markt aan het ontwrichten is en aanleiding vormde voor een groot aantal ‘Uber copycats.’

De aanval van de Uber copycats

Indien je nog niet bekend bent met Uber, het werkt als volgt. Met behulp van je Smartphone en de Uber app kun je taxi’s oproepen. De app vertelt je de verwachte prijs voor je in stapt en eenmaal op bestemming is er geen gezeik met cash, pinnen, creditcards en bonnetjes. De app schrijft het automatisch van je uber account af en levert digitaal een factuur af.

Uber is lasergefocused op één zaak: gemak. Of zoals ze het zelf noemen; ‘uber-convenience’. Inmiddels hebben ze heldenstatus veroverd binnen de opkomende categorie convenience tech. Technologie de je tijd én moeite bespaart. In de slipstream van Uber komen gemaksgeoriënteerde bedrijven snel op. Denk aan medische diensten, honden uitlaatservices en dergelijke initiatieven. Uber stijl ondernemen is de nieuwe troef van de digitale innovatie.

De psychologie er achter: gemak

Maar waarom is Uber zo succesvol? Het antwoord is niet ver te zoeken en makkelijk te verklaren: de toezegging van moeite- en tijdsbesparing. We hebben maar een gelimiteerde hoeveelheid tijd en energie en het liefst verspillen we daar zo min mogelijk van aan bijvoorbeeld taxi’s. Hier speelt Uber schitterend op in door ‘convenience’ aan te bieden. Uber wordt aantrekklijker omdat het minder ‘kost’. Niet per se qua geld, wel qua tijd en moeite, de andere kosten die gemoeid zijn bij elke transactie. Door de kosten ‘moeite’ en ‘tijd’ te reduceren levert Uber een betere waarde zonder de prijs te veranderen.

Desalniettemin doet Uber meer dan alleen het leveren van ‘convenience’. Uber speelt op alle fronten goed in op de drang naar comfort en vermindering van eerder genoemde kosten. Onderzoek heeft 5 specifieke kansen geïdentificeerd die ons over te streep trekken bij het maken van beslissingen en ons tijd en moeite besparen.

De 5 assets van goede ‘convenience tech’ die Uber optimaal benut zijn:

  1. Beslissingsgemak – Snelle levering van dienst en makkelijk te kiezen
  2. Toegankelijkheid – Snelheid en makkelijk te verkrijgen
  3. Transactie gemak – Betaling makkelijk en snel maken
  4. Baten – Snel en makkelijk te gebruiken
  5. Herhaling baten – De dienst is snel en vatbaar voor hergebruik

Als laatste speelt Uber goed in op het feit dat convenience niet alleen gaat om het besparen van lichamelijke moeite maar ook om de ‘mentale’ tijd en moeite. Sommige zaken zijn onhandig en ‘kosten’ je relatief veel, omdat ze je te veel aan het denken zetten, het liefst wil je dat diensten panklaar aangeleverd worden zodat je zelf niet meer hoeft na te denken, als dit wordt geregeld tegen nagenoeg dezelfde prijs dan is de keuze snel gemaakt. Uber geeft dan ook nog eens meer de VIP behandeling die herhaling van de dienst logischer maakt. Ze leveren wat ze beloven; moeite- en tijdsbesparing.

Uberfication = Convenience Tech

Als je naar Uber kijkt, zie het dan niet langer als een taxi app. Zie het als een blueprint en een ‘how to guide’ wat betreft convenience tech. Het succes is natuurlijk ook mede te danken aan de innovatie op de markt, diepe zakken en slimme technologie. Maar de ware kracht en inventiviteit van Uber ligt in het begrijpen van de waarde van ‘gebruiksgemak’ en het perfect inspelen op de verschillende aspecten daarvan. Wat convenience is, en waarom dat van belang is. Dat is waar Uberfication om draait: inspelen op één van de belangrijkste consumenten behoeften: gebruikscomfort.

*Mocht je Uber willen proberen dan is hier nog €10,- start tegoed te vinden.

** Origineel

 

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>