Start ups #1: Bohemian Birds

De aankomende maanden zullen we verhalen naar voren gaan brengen van bijzondere iniatieven en start ups en hoe zij bezig zijn met online marketing. Deze serie trappen we af met Bohemian Birds. Een Amsterdamse startup met een inspirerend verhaal.

Bohemian Birds is een jonge start up die een duidelijke missie heeft: mensen helpen hun bucket list te legen. Ondernemer en bucket list consultant Jasper Mutsaerts wordt hierbij ondersteund door een groep creatieve enthousiastelingen. Bohemian Birds is een start up met een focus op 3 aspecten die bij veel mensen op hun bucket list staan: travel, social impact en entrepreneurship.

Langzaam maar zeker wordt er een community (inmiddels meer dan 4.000 mensen) gecreëerd die een interesse heeft voor de bovenstaande pijlers en met ondersteuning van Bohemian Birds nieuwe mensen kunnen leren kennen en onbewust ook bezig zijn met zelfontplooiing. Op den duur wil Bohemian Birds uitgroeien tot internationaal marktleider in de bucket list sector.

Er staan al een aantal bijzondere trips op het programma. Komend jaar reist men onder meer af naar de Kaukasus om daar te gaan helikopterskiën, komt er een roadtrip door Ijsland, is er een trip ‘entrepreneurship in East Africa’ en vertrekken ze met een zeilboot om de Atlantische Oceaan over te zeilen. Maar Isla Bohemia is misschien nog wel het meest in het oog springende initatief.

6-personal-travel-booklet1

 

Isla Bohemia

Isla Bohemia is als gezegd het opvallendste plan van de gedreven groep die gehuisvest is op de Locatellikade. Met het Isla Bohemia idee zijn ze van plan om het eerste ‘gecrowdfunde’ eiland ter wereld te kopen: Isla Bohemia, een plek waar inspiratie en creativiteit op moeten gaan leven. Met zulke plannen heb je bijna geen marketing meer nodig, dan vind marketing jou wel.

Focus: B2B – B2C

De onderneming is nog aan het aftasten waar hun focus op den duur naar uit zal gaan. Gaat de aandacht uiteindelijk naar consumenten of naar bedrijven of blijft er een brede focus. Voor nu is de aandacht en focus verdeeld op het B2B en B2C aanbod en is er daarnaast aandacht voor Isla Bohemia en de Foundation, de jaren en de ervaring zullen leren waar de uiteindelijke nadruk van Bohemian Birds komt te liggen.

Awards – originele marketing.

Een van de meest originele ideeen voor de marketing van Bohemian Birds was het uitreiken van Awards. Ook al waren dit met name denkbeeldige Awards van een nog klein bedrijf, velen vonden de nominaties toch leuk en deelden dit met vele volgers. Onder meer het initatief 100 World Kisses deelde de prijs met hun ruim 700.000 volgers.

BB Foundation

10% van de winst van Bohemian birds wordt gedoneerd aan projecten van de Bohemian birds Foundation. De Foundation is opgezet in samenwerking met Food Frontiers, een NGO die grootschalige diners organiseert op etnische grenzen (e.g. Macedoniers | Albanezen, Catalanen | Spanjaarden). Het idee is om jaarlijks 10 Young Professionals te werven voor de Bohemian birds Youth Leadership Academy. Deze Young Professionals zullen vervolgens ‘social impact’ projecten gaan implementeren, zoals bijvoorbeeld de projecten van Food Frontiers.

Jasper Mutsaerts over Bohemian Birds en marketing

Hoe kwam Bohemian Birds tot stand?

Tijdens mijn twee jaar als management consultant kwam ik een fantastische groep mensen tegen, zowel onder mijn collega’s als onder cliënten. Na een tijdje merkte ik echter dat ik er veel meer energie en plezier uit putte om met mensen te praten over hun persoonlijke dromen, in plaats van hun zakelijke ontwikkeling en succes. Wat drijft iemand, wat zijn ervaringen die haar of zijn persoonlijkheid vormgeven, die zij als hun mijlpalen zien? Ik merkte dat vrijwel al mijn contacten die zakelijk erg succesvol waren, op persoonlijk vlak geen tijd en head space hadden om hun levensdoelen te verwezenlijken, om hun niet-zakelijke dromen na te jagen. Voor mij zijn de reizen die ik heb gemaakt een kerndeel van mijn persoonlijkheid, en ik merkte dat de onverwerkelijkte dromen van mijn vrienden en collega’s vaak ook op dat gebied lagen. De link naar een reisstartup die avonturiers helpt met het legen van hun bucket list was toen snel gelegd. Zij hebben de energie, de droom en de financiële ruimte, ik lever mijn tijd en reiservaring om een op maat gemaakt droomproduct te leveren. En belangrijk om te vermelden; om te zorgen dat deze generatie Bohemian birds niet de laatste is die hun bucket list kan legen, zorgen we op verschillende manieren dat onze reizen en avonturen de wereld altijd een klein beetje beter achterlaten dan voorheen. Dat is onze benadering van ‘duurzaam’. Nu ben ik dus bucket list consultant in plaats van management consultant.

Zijn jullie bewust bezig met online marketing of is het balletje vanzelf gaan rollen door o.m. duurzaamheid / bucket list / social impact en dat soort thema’s te verbinden?

Beide; door actief online aanwezig te zijn, en behalve praten ook vooral erg goed te luisteren, ontdek je vanzelf wat er op de bucket list van mensen staat. Ik ben free-lance actief als bucket list consultant. Op een gegeven moment werd ik benaderd door een man van het ministerie van Binnenlandse zaken die graag de Atlantische oceaan over wilde zeilen. Dat heb ik voor hem geregeld: in november 2015 gaat het gebeuren. Dit soort verhalen delen we dan weer online; personal storytelling doet het goed in online marketing.

Hoe hebben jullie er voor gezorgd dat jullie ‘in the picture’ zijn gekomen met Bohemian Birds?

Een unieke mix van brutaal, creatief, en oprecht. Brutaal is bijvoorbeeld ons plan om een eiland te kopen met een groep birds. Onze Bohemian Blackbox is een voorbeeld van creatief: we zetten een geheim programma op voor een groep collega’s, op een onbekende locatie in Nederland of Europa, afhankelijk van wat de baas wil uitgeven aan teambuilding. Ja, als klanten de extra mile gaan dan knallen wij natuurlijk ook extra hard, zowel met logistiek als met on location teambuilding. Die extra energie die je krijgt van een enthousiaste opdrachtgever kan je dubbel en dwars weer herinvesteren  in het evenement! Oprecht is onze groene en duurzame aanpak, en het bezinningselement dat ook altijd centraal staat. Een adrenalinekick is voor Bohemian birds altijd een middel om beter, slimmer en eerlijker te denken over onze diepe, persoonlijke doelstellingen. En: over hoe we tijd en ruimte gaan maken om die te bereiken. Geld ook, maar vaak blijkt dat bij nader inzien er echt niet zoveel nodig is, financieel gezien, om eraan te werken: we hebben soms wel een schop nodig om op de plek te komen waar we dat werk kunnen verrichten. Dat is mijn missie met Bohemian birds, om die kick in the ass te zijn.

3-dinner2Wat zie je zelf als de beste / meest effectieve vorm van online marketing?

Absoluut mond tot mond, en viral marketing. Maar dat laatste heb je nauwelijks onder  controle dus daaraan moet je niet teveel tijd en resources besteden. Veel slimmer is het om te zorgen dat je mensen de kans geeft om deel te nemen, zoals bij ons Isla Bohemia-plan, en om hun deelnemen weer te delen. Een van de criteria die we gebruiken bij het kiezen van onze trips en activiteiten is: zou ik mijn beste vrienden en familie hierover willen vertellen, als ik eraan mee ging doen? Als het antwoord “dat lijkt me een retorische vraag” is, weten we dat we iets op het spoor zijn.

Zetten jullie social media effectief in?

Nee, louter ineffectief. Geintje natuurlijk – we proberen zo’n slim mogelijke balans te vinden tussen investering en wat het oplevert. Omdat we net beginnen en omdat social media gemakkelijk een enorme time suck kan worden, pakken we het strategisch aan en focussen we op sales en gemeenschapsmanagement. Als we mensen enthousiast kunnen krijgen voorafgaand aan hun trip, en zorgen dat ze zowel tijdens als naderhand gelukkig en tevreden zijn, zie ik dat als persoonlijk en zakelijk succes.

Uit welk medium zie je het meest resultaat?

Als je let op harde verkoopcijfers, mond tot mond, dan e-mail en dan social. Maar zoals gezegd moet je per kanaal overwegen wat je wil en waar het geschikt voor is. Voor customer care en community management is social media absoluut koning. Steeds vaker beoordelen mensen je ook op hoe responsive je bent op social media – en terecht! Men verwacht een persoonlijke behandeling. Naast het hoofd financieel boven water houden is het essentieel voor Bohemian birds dat onze birds zich gewaardeerd voelen, zowel om hun klandizie als om de grapjes, vragen, input, alles wat ze ons geven. Elke @reply en comment is een stuk tijd en energie dat zij in ons steken, omdat ze op welke manier dan ook geraakt worden door ons. Dus als we ook maar enigszins kunnen zullen we altijd in gesprek gaan en reageren, zelfs als iemand pissig is of op het eerste gezicht trolt of hatelijk bezig is. Bijna altijd kun je zelfs die door eerlijk en met gevoel voor humor te reageren voor je winnen.

bohemian-birds-meerZie je een verschil tussen online en offline marketing – Wat zie je als de grootste voordelen van internet marketing?

Connecties, snelheid en kostenefficiëntie. Leeftijd is ook een ding, en daarom is offline marketing op sommige vlakken nog steeds een ding: de oudere generatie heeft nog steeds de meeste centen. Maar dat blijft niet zo. Een belangrijker punt dat offline marketing voor heeft is menselijk contact – voorzover het gaat om face to face communicatie. Maar ook daar zijn schakeringen in: een persoonlijke respons op een tweet of Facebook comment is denken wij waardevoller dan bijvoorbeeld een praatje op een congres. Conversatie en delen is de echte essentie, het is aan ons om te zien welk deel van ons publiek op welke manier wil luisteren, vertellen en uitwisselen.

Ben je je echt gaan verdiepen in online marketing/social media etc. voordat je begon of is er meer een lean start up model gehanteerd?

Uiteraard heb ik me verdiept – ik had het geluk dat een goede vriend van me jaren ervaring heeft in Social Media en online marketing voor de Verenigde Naties, dus die kon met scherp schieten op mijn eigen ideeën. Maar de kern van marketing, net als met communicatie, is zoals gezegd eigenlijk niet veranderd. Het is alleen zaak om een meester van je gereedschap te zijn, en dat vervolgens strategisch in te zetten.

Zijn jullie actief bezig met inspelen op de meer technische aspecten van internet-marketing? of ligt er een focus meer op publiciteit en het product zelf?

We doen het een en ander aan optimalisatie en SEO – maar zeker voor een startup van ons formaat is het veel slimmer om te investeren in een goed product. De jongens van Google weten je wel te vinden als je gewoon de beste bent in wat je doet: the thing speaks for itself. Het meeste werk doen we in-house, ik heb mezelf bijvoorbeeld bijgebracht hoe je een simpele WordPress site opzet en bijhoudt. Maar ik grijp elke kans aan om een goed extern paar ogen naar ons product en werk te laten kijken. De VN vriend is een voorbeeld daarvan, die heb ik op freelancebasis een paar klusjes gegeven – gelukkig rekent hij een vriendentarief omdat hij Bohemian birds een briljant concept vindt – en hetzelfde geldt voor een webdesigner. Sowieso is de factor goodwill in marketing en succes onwijs belangrijk heb ik gemerkt; als je de juiste mensen kiest om je verhaal te vertellen, zullen ze vaak uit zichzelf al betrokken willen zijn. Het leuke is dat het voor ervaren geesten nul minuten kost om exact te spotten wat er moet gebeuren, dat is letterlijk een kwestie van seconden vaak. En het uitvoerende werk doe ik dan meestal zelf. Niet per se bevorderlijk voor lange nachten slapen, haha. Maar zo heb ik het het liefst.

Hoe differentieer je jezelf van je ‘concurrenten’?

Onze combo van social impact, bucket list en reizen is denk ik nog niet eerder vertoond. Dat betekent enerzijds dat het langer duurt voor mensen het snappen, maar zodra het duidelijk is zijn ze vaak enorm enthousiast én committed. Wat wij bieden, kan geen andere andere reisorganisatie. We leveren een stukje volume in, maar krijgen drie, vijf, tien keer gavere reizen én leukere Bohemian birds als reisgenoten voor terug. En dat maak het leuk – als ik puur voor het geld wilde gaan was ik wel in London bij een bank gaan werken.

Hoe zie je het bedrijf zelf? als een internet onderneming, ideologische onderneming of gespecialiseerd reisbureau?

Elke onderneming is een internetonderneming tegenwoordig. Of het intern of extern is, zonder de online dimensie ben je de blinde in het land van de eenogigen. Ik zou het geen ideologie willen noemen, maar een filosofie light, of een idee. Maar we vinden het niet erg als mensen in ons geloven natuurlijk, haha.
helisking

Wat zijn de grootste obstakels die je hebt moeten overwinnen en wat is de grootste fout die je hebt gemaakt?

De grootste obstakels die ik heb moeten overwinnen was het betalen van mijn maandelijkse lasten :). In het begin komt er natuurlijk weinig geld in het laatje, maar ook dat is een kwestie van doorzetten. De grootste fout die ik heb gemaakt is het te enthousiast spammen van mijn netwerk met LinkedIn, Facebook, Pinterest en Twitter uitnodigingen om te connecten met Bohemian birds. Twitter stuurt continu herinneringen, waar een aantal mensen behoorlijk gek van werden. Maar ach, bij een eerste start-up is het logisch dat je een hoop fouten maakt.

Je komt uit een andere business, hoe waren de eerste stappen in de online business.. Er wordt nogal eens geroepen dat het veel geduld vergt. Wanneer zag je de eerste resultaten? Wat was het eerste ‘yes, dit gaat lukken’ moment?

Toen ik als wegbereider op pad ging voor onze eerste grote groepsreis, de road trip in de Balkan, kon ik mijn idee echt tot leven voelen komen. Als scout bereisde ik het geplande traject een week voor we samen van start zouden gaan, om extra zeker te weten dat alles piekfijn in orde was. Ja, dat was wel echt een “whoa.. we’re really doing this!” Natuurlijk helemaal briljant om dat moment dan te kunnen delen met een fantastische groep Balkan birds. Ja, die eerste reis blijft mij echt nog lang bij, dat weet ik nu al. Voor de rest van de groep geldt trouwens hetzelfde, hebben ze me bijna allemaal op het hart gedrukt. Schitterend.

Visie: hoe zie jij de toekomst van Bohemian Birds en e-commerce/internet marketing over de komende jaren?

bucktTonight,  we take over the world! Haha, of nouja, de wereld van de Bohemian birds dan. Omdat ons idee natuurlijk niet gebonden is aan landsgrenzen maar wel een specifiek soort avonturier aanspreekt is online en mondiaal dé resource voor ons om door te groeien. Als we in elk land wereldwijd die 1 of 2% van rusteloze, geïnteresseerde globetrotters kunnen pakken… Ja, a dream come true. En dan van 2% naar 10.. totdat we inderdaad iedereen hebben besmet met ons idee. Als dat zover is mag je me nog es vragen naar ideologie, hahah.

Wat zou jij mee willen geven aan jonge ondernemers die nog in de kinderschoenen staan? Gouden tip?
Fuck it, doe het gewoon. Dat is denk ik de mentaliteit die elke ondernemer moet hebben. “Kan niet kennen we niet” en meer van dat soort clichés hebben absoluut een grote kern van waarheid. Buy the ticket, enjoy the ride. Er is altijd nog vakkenvullen.

Wat is het beste advies wat je ooit mee kreeg?

Een jaar of 8 geleden vertelde een op een leeftijd zijnde man tegen mij in een Braziliaans vissersdorpje: “If life gives you a bitter lemon, make it a caipirinha.”

 

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>