Hoe houd je je bezoekers op je website en in je webshop?

Vandaag de dag is het maken van een website of het opzetten van een webshop iets wat iedereen – die zich er een beetje in verdiept – kan doen. En het hoeft vaak niet eens iets te kosten. Onder meer WordPress, Webs, Mijn Webwinkel en Big Cartel bieden op hun sites eenvoudige mogelijkheden voor particulieren en beginnende bedrijven om gratis een bescheiden website of online winkel te bouwen.

Heb je eenmaal een site of shop, dan is de vindbaarheid ervan door Google en andere belangrijke zoekmachines op internet een van de eerste aandachtspunten. Minstens zo belangrijk – en overigens ook samenhangend met de vindbaarheid – is echter hoe je je bezoekers op je website of in je webshop houdt en voorkomt dat ze deze vroegtijdig weer verlaten.

Navigatie en content: maak het je internetverkeer gemakkelijk

Een veelvoorkomende reden voor mensen om naar een andere website uit te wijken is een ingewikkelde navigatiestructuur. Daarnaast kan het feit dat er te veel zoekwerk moet worden verricht om te vinden wat men zoekt ook een reden zijn. Een goede website onderscheidt zich dan ook doordat deze het zijn bezoekers gemakkelijk maakt. Je kunt je internetverkeer optimaal tegemoetkomen door je site vanaf de eerste pagina zo overzichtelijk mogelijk te houden, zodat mensen weten waar ze zijn en in staat zijn om snel te zien wat ze waar kunnen vinden.

Dit betekent niet alleen dat je website een begrijpelijke zoekstructuur dient te hebben, maar ook dat je content daarop aansluit en niets aan helderheid te wensen overlaat. Het gebruik van woorden in verschillende kleuren of afwisselende lettertypes bijvoorbeeld mag er dan misschien leuk uitzien, maar leidt op een website vaak alleen maar af en zorgt er bovendien voor dat de lezer het overzicht verliest. Ook geeft een lay-out die als rommelig kan worden ervaren je website een minder professionele uitstraling, wat er op zijn beurt vaak weer toe leidt dat men de informatie die erop staat als minder betrouwbaar beschouwt.

Eén dode link kan al genoeg zijn

Het toevoegen van interne links in je content die naar andere pagina’s op de website leiden is van niet te onderschatten waarde. Niet alleen kan het de positie van je website of webshop in de resultaten van zoekmachines beter maken en zo je vindbaarheid verbeteren, het zorgt er ook nog eens voor dat je bezoekers doorklikken naar andere pagina’s en daardoor dus langer op je website blijven.

Zoals voor vrijwel alles met betrekking tot het toepassen van optimalisatietechnieken voor zoekmachines geldt overigens ook hier dat overdaad schaadt. De interne links moeten dus relevant zijn, zodat zowel Google als je bezoekers er de meerwaarde van inzien. Hetzelfde geldt voor de eventuele externe links die je in je webcontent naar andere sites maakt. Behalve dat het gebruik van links je een hogere score in de zoekmachines kan opleveren, vergroot je hiermee de autoriteit van je website.

Er zit bij het aanbrengen van links in je content echter wel een addertje onder het gras, namelijk dat je er te allen tijde voor moet zorgen dat de links ook echt werken. Een link die de bezoeker naar een niet bestaande pagina brengt, kan er de oorzaak van zijn dat je een lezer of potentiële klant meteen verliest. Het is bovendien aan te raden dat tenminste externe links (en in sommige gevallen zelfs interne links) altijd in een ander tabblad van de browser openen. Op die manier blijft de pagina vanwaar de bezoeker verder klikt steeds geopend en binnen handbereik, wat het verder bekijken ervan stimuleert en voorkomt dat je bezoekers de pagina waarin ze geïnteresseerd waren uit het oog verliezen.

Voorkom al te veel tekst

Content ontkomt er soms niet aan om relatief uitvoerig te zijn, maar over het algemeen kan als uitgangspunt worden gehanteerd dat grote stukken tekst niet bevorderlijk zijn om lezers en bezoekers op je website te houden. De kracht van het internet schuilt er juist in dat men de content van een webpagina snel moet kunnen ‘scannen’ en zodoende in korte tijd aan de gewenste informatie komt. Ook in dit geval kan dus weer worden gesteld dat het bieden van overzichtelijkheid cruciaal is en dat overdaad beter kan worden vermeden.

Het is natuurlijk afhankelijk van de aard van de informatie op een website en de persoonlijke voorkeur van de lezer, maar over het algemeen is iemand die een site bezoekt niet zo snel geneigd om uitgebreide lappen tekst te gaan bestuderen. Een tekst van 800 tot 900 woorden is in de meeste gevallen dan ook meer dan genoeg. Het invoegen van structuur zoals een tussenkopje of witregel maakt dat de content de bezoeker meer zal aanspreken en deze eerder zal aanzetten om de tekst ook daadwerkelijk te lezen.

Afgezien van de hoeveelheid tekst, de indeling ervan en de informatie die erin geboden wordt, scheelt het ook aanzienlijk als de content prettig om te lezen en natuurlijk geschreven is. Een aangename afwisseling van woorden en uitdrukkingen en een stijl die uitnodigt om verder te lezen zijn daarbij zaken om rekening mee te houden. Heb je zelf geen vlotte pen? Dan is het natuurlijk altijd mogelijk om het schrijven van je content voordelig uit te besteden.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>