Hernieuwd vertrouwen in performance marketing vanuit travel branche

De laatste tijd is er weer een groeiend vertrouwen en verhoogde interesse vanuit de travelbranche in Performance marketing, dit begint steeds duidelijkere contouren aan te nemen maar in de UK is het wellicht al het best zichtbaar. Waar komt dit hernieuwde vertrouwen vandaan? Er zijn verschillende oorzaken die travelbrands enthousiasmeren om actiever aan de slag te gaan met de ontwikkeling van performance marketing als sleutel van hun online aanwezigheid.

  1. Traffic buiten Google verkrijgen

Waar Adwords wellicht voor travelpartijen de grootste bron van paid traffic is, stopt het hier niet, in ieder geval niet voor de consument. Er zijn talloze sites waar consumenten direct heen gaan voor meer informatie over producten, reizen en aanbiedingen. Veel van deze sites zijn affiliates die zeer welbekend zijn in hun eigen landen. Velen van hen hebben miljoenen bezoekers en eigen campagnes in de lokale media. Wanneer je bijvoorbeeld op een website staat met 2 miljoen maandelijkse bezoekers is dit een enorm billboard. Werk je op basis van commissie is dit vaak een prima deal: brand exposure over een hele markt met weinig risico en investering, want die heb je er immers al uit als je de commissie betaalt.

  1. Innovatie

Performance Marketing is vaak de koploper op het gebied van innovatie in de online marketing. Adverteerders die samen werken met Performance Marketing campagnes zijn vaak prima op de hoogte van de laatste technologische ontwikkelingen om ROI omhoog te krijgen. De markt is actief op gebieden als RTB en creatief op het gebied van oplossingen voor bezoekers die het winkelmandje net voor boeking / aankoop verlaten. Performance Marketing biedt tools als display en email retargeting en gepersonaliseerde korting die zijn gebaseerd op de ‘user navigation’.

  1. Content en Niche- marketing

Er zijn nog altijd kansen voor content sites in de performance marketing. Sites kunnen vrij ‘dun’ zijn en gestoeld op specifieke wensen – denk aan vakanties met honden, reistip blogs, vakanties met of zonder kinderen – en aan de andere kanten zijn er ook hele grote sites die veel juist veel gebieden en interesses dekken (denk aan kranten).  Voor dit soort sites zijn er weer verscheidene tools beschikbaar in de affiliate marketing om deze publishers te helpen om hun content te monetizen terwijl adverteerders tegelijktertijd aan branding toe kan komen. Neem hier bijvoorbeeld weer een skimlinks.com.

  1. Widgets, plugins en whitelabels

Een aantal leading bedrijvien in de travel sector zoals Booking.com en Hotelopia zijn bezig met de ontwikkelingen en uitrol van hun whitelabels over verschillende travel related sites. Deze specifieke sites bieden hotelkamers aan maar ze zijn ook op zoek naar sites die hun kamers willen aanbieden op hun site. Denk aan samenwerkingen als die van Ryanair & Hotelscombined, Easyjet & Booking.com en Hotelopia & VisitAndorra die goed samenwerken. High traffic sites en publishers met affiniteit op dit gebied. Win-win.

  1. Superaffiliates

Verder zijn er ook nog de superaffiliates. Affiliates die enorme hoeveelheden traffic kunnen sturen naar brands en adverteerders op hun lokale markt waar zij veel groter en bekender zijn dan die adverteerders zelf. Deze publishers hebben vaak grotere incentives nodig omdat ze belangrijke partners zijn voor een succevol affiliate marketing programma.

  1. Kortingscode- en cashbacksites

In het verleden rezen er nog wel eens problemen rond deze sites omdat er een gebrek aan vertrouwen was en soms werd getwijfeld aan toegevoegde waarde. Keer op keer heeft echter onderzoek dit weersproken en juist door de innovatie op het internet komt ook kwaliteit op dit gebied meer en meer boven drijven. Alleen de sites die echt added value bieden overleven. In de U.S. zijn ze nog steeds extreem populair en de populariteit groeit in geheel Europa. Kortingscodes kunnen invloed uitoefenen op de beslissingen van consumenten en doen dit vaak ook. Vaak beschikken deze platforms ook over een grote database waarmee ze hun gebruikers kunnen ‘pushen’ om bij specifieke sites shops te kopen.

Cashback sites zijn druk met het ontwikkelen van nieuwe tools om hun waarde voor adverteerders te vergroten. Bijvoorbeeld Topcashback biedt adverteerders de mogelijkheid om consumenten via email te bereiken.  Zo kunnen consumenten die hotels zoeken op bijvoorbeeld Booking.com getarget worden via email met andere en wellicht betere hotelaanbiedingen van andere hotelaanbieders. Reward Gateway is ook een mooi initiatief om te noemen op het gebied van cashback sites.

Dus?

We kunnen eigenlijk niet meer spreken van affiliate marketing op de ‘oude’ manier. Het is een immer doorontwikkelende industrie welke constant bezig is zich aan te passen aan de nieuwe uitdagingen die de business ze biedt. In de competitieve travel sector is performance marketing zich aan het ontwikkelen tot een belangrijke tool op het gebied van online promotie voor veel adverteerders. Kleinere en gemiddelde brands kunnen nu een publiek bereiken welke traditioneel alleen was bestemd voor de giganten uit de travelsector met grote budgetten.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>