Vijf succesfactoren voor jouw performance-campagne op Facebook

In een succesvol mediaplan kan en mag Facebook tegenwoordig niet meer ontbreken. Via je Facebookpagina kun je als merk veel verkeer naar je website genereren. Facebook heeft zich ook als advertentie platform bewezen, helemaal sinds je in de nieuws-feed kunt adverteren.
Twee vragen: hoe pak je dat aan? En kun je je leerervaringen uit bijvoorbeeld je Adwords of Display campagne kopiëren naar een Facebook campagne? Hierbij vijf checkpunten die je helpen om de gewenste response te behalen.

1. Doel van de campagne

Voordat je begint met je campagne is het belangrijk om eerst goed na te denken over het doel van je campagne om vervolgens te kijken naar de bijbehorende doelgroepen. Facebook kan je helpen deze doelen te behalen. Facebook doet dit door automatische optimalisaties, hierbij tonen ze het bericht aan mensen bij wie je een hoge slagingskans hebt . Binnen Facebook kun je uit negen verschillende campagne doelstellingen kiezen. Zie de afbeelding hieronder.

fb1

2. Doelgroep

Het grote voordeel van Facebook zijn uiteraard de targeting opties. Omdat iedere Facebook gebruiker een profiel invult, kun je via Facebook je campagne richten op geslacht en leeftijd. Ook is het mogelijk om je campagne af te stemmen op specifieke regio’s en op bepaalde demografische gegevens of interesses zoals muziek of automerken. Mijn advies is te starten met verschillende campagnes die je uitsplitst op geslacht en leeftijdscategorieën. Maar maak je doelgroep niet kleiner dan 50.000 mensen. Dit beperkt je in het kunnen leren van je acties. Ook de uitlevering en de inkoopkosten zullen stijgen. Zeker in de opstartfase van een campagne is het dan ook raadzaam om bepaalde segmenten van te voren niet uit te sluiten.

Wanneer je een uitgebreide contactenlijst hebt, dan biedt Facebook door middel van Custom Audience leuke opties. Zo kun je bestaande contacten en/of klanten op basis van hun e-mailadres op Facebook terugvinden om ze vervolgens met advertenties te benaderen. Maar ook is het mogelijk om door middel van je contactbestand, soortgelijke profielen te vinden via Facebook. Zo boor je een potentiële doelgroep aan.
fb2

3. Advertenties

Het vervolg succes van de campagne is afhankelijk van geschikt en passend advertentiemateriaal. Selecteer hiervoor meerdere verschillende afbeeldingen die acties uitlokken. Kies bijvoorbeeld voor vier totaal verschillende afbeeldingen met daarin personen, het product en een sfeerimpressie. Sinds een half jaar is het ook mogelijk om multi-product afbeeldingen in te zetten, elk product kan men dan apart aanklikken. Houd wel er rekening mee, dat er maximaal twintig procent tekst in de afbeeldingen verwerkt mag worden. Anders keurt Facebook de afbeelding af. Voor het aanmaken van meerdere advertenties kan je trouwens het beste in de Chrome-browser werken, in deze browser is de Facebook Power Editor beschikbaar.

Bij de advertentieteksten is het van belang om te spelen met lange en korte teksten. Mijn ervaring leert dat korte teksten vaak beter werken maar dit verschilt per product of dienst. Verwerk in de tekst altijd wel een voordeel en een teaser. Daardoor prikkel je de nieuwsgierigheid van de lezers, zodat ze op je advertentie klikken.
Speel ook met verschillende verkoop-keywords zoals: korting, aanbieding of een prijsvoordeel. De ervaring is dat een prijsvoordeel in harde euro’s vaak beter werkt dan een prijsvoordeel in percentages. De keuze van je verkoop-keyword bepaalt echt het succes van je campagne.

Zorg er trouwens voor, dat de landingspagina altijd goed aansluit bij de advertenties. Test hier mee door middel van een A/B-test, om te zien welke pagina het beste aansluit.

4. Livegang

Voordat je de campagne activeert, is het zaak om het budget goed in te stellen. Het is verstandig om met een dagbudget te werken, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Nadat de campagne is geactiveerd, is het zaak om te controleren of je resultaten ziet binnenkomen en of advertenties niet zijn afgekeurd door Facebook. Controleer uiteraard ook, indien ingesteld, of je met Facebook acties van bezoekers op je website meet. Die acties gaan meestal om een bestelling of betaling, maar kan ook een aanmelding voor een nieuwsbrief of registratie als gebruiker betreffen.

5. Optimalisaties

Nu komt het leuke werk, het optimaliseren van de campagne. Controleer hierbij of het dag-budget wordt uitgeleverd en schroef het budget op van de best presterende campagnes. Schakel hierbij, per campagne, de slecht presterende afbeeldingen, teksten of landingspagina’s uit. Kijk hierbij welk Cost per Click (CPC), Click Through Ratio (CTR) of Conversie Ratio (CR) het beste voor je is. En voeg eventueel nieuwe afbeeldingen en/of geoptimaliseerde teksten toe. Op succesvolle doelgroepen kun je je campagne dieper afstemmen via interesses etc. Op die manier kun je een beter beeld van je doelgroep krijgen en nieuwe leerervaringen opdoen.

fb3

Zorg er trouwens wel voor dat je doelgroep dezelfde advertentie niet te vaak te zien krijgt. Als iemand de afbeelding meer dan vijf keer ziet, kan dit storend overkomen, wat weer slecht is voor je merk. Daarnaast daalt uiteraard de CTR ook sterk en stijgt dus de CPC naar mate de frequentie toeneemt. Wissel daarom met regelmaat afbeeldingen en aanbiedingen, zodat je je bezoekers weer opnieuw tot acties stimuleert.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>