Succescase out of the box affiliatemarketing

Het (on)verwachte succes van Pricewise en soChicken

Stiekem moest ik gniffelen toen meerdere collega’s zich verbaasd afvroegen waarom onze site zoveel bezoekers ontving via ‘een website over kippen’. Wat verbindt zo’n site met een vergelijkingssite als Pricewise.nl? Ik kende de website soChicken al, en had daardoor vooraf hoge verwachtingen. Dat bleek terecht: opvallend veel ‘kippetjes’ die indirect op onze site terechtkwamen, stapten over naar een andere zorgverzekering.

Normaal gesproken worden de beste resultaten in affiliate marketing behaalt wanneer een content website sterk gerelateerd is aan de producten of diensten van de adverteerder. Toch bewijst Jelle met soChicken dat dit absoluut geen voorwaarde is. Pricewise rekent soChicken, dat trouwens niks met kippen te maken heeft, zelfs tot een van de meest succesvolle publishers van afgelopen overstapcampagnes voor zorgverzekeringen. Hoe is dat succes te verklaren? En waarom was het vooraf te voorspellen?

In 2004 begon Jelle Hermus, puur als hobby, met bloggen over onderwerpen die hem persoonlijk inspireerden. Hieronder vallen; simpel, gelukkig en gezond leven, zelfvertrouwen, je dromen waarmaken en de wereld mooier maken. Hij had niet het idee om hier ooit geld mee te verdienen, maar om andere mensen te inspireren. Naarmate het blog populairder werd en de website meer tijd begon op te eisen, veranderde dit. Inmiddels is Jelle fulltime bezig met soChicken, en is zijn hobby zijn belangrijkste bron van inkomsten geworden.

Oprechte aandacht

Het succes van soChicken als affiliate zit hem onder andere in de manier waarop hij adverteerders promoot. Waarom zou je je beperken tot het plaatsen van banners op willekeurige plekken op de website? Als Jelle producten of diensten tegenkomt die hem helpen in zijn leven, past hij de content van zijn website aan om daar oprecht aandacht voor te genereren. Bijvoorbeeld in een blog over geld besparen.

Dit blijkt een beproefde formule: niet alleen de click-through rate (CTR), maar ook de conversie ligt vele malen hoger dan bij lukraak geplaatste banners. Essentieel natuurlijk, wanneer het een CPS-campagne betreft. Daarnaast speelt ook mee dat Jelle een hoge gunfactor heeft onder zijn lezers. Met zijn blog weet hij zijn fanbase het hele jaar door te inspireren.

SEO versus toegevoegde waarde

Er zijn twee manieren om succesvol inkomsten te creëren met een content website. Een beetje affiliate heeft zijn SEO op orde en weet daardoor traffic naar zijn site te genereren. Combineer dit met conversieoptimalisatie om zo veel mogelijk uit je bezoekers te halen.

Een duurzamer resultaat behaal je wanneer je in staat bent bezoekers van je site terug te laten komen. Dit bereik je door waardevolle en unieke content te schrijven die echt de moeite waard is. Content die daadwerkelijk iets toevoegt aan het internet.

Verkeerde vraag

Op dit moment kom ik bij het keuren van affiliates te vaak websites tegen die niet aan deze voorwaarden voldoen. Sterker nog, ze linken alleen maar via verschillende categorieën naar de websites van de adverteerder.

Bij dit soort websites gaat het mis omdat de initiatiefnemers zichzelf fundamenteel de verkeerde vraag stellen: hoe kan ik geld verdienen met mijn website? Ik verbaas me erover hoe vaak affiliates volledig voorbijgaan aan de vraag hoe ze daadwerkelijk van toegevoegde waarde zijn voor bezoekers. Probeer eerst een sluitend antwoord te formuleren op deze vraag voordat je begint na te denken over het verdienen van geld.

Toegevoegde waarde voor anderen

soChicken bewijst hoe doorslaggevend de factor toegevoegde waarde is voor succes. Mijn tip aan iedereen die een serieuze speler wil zijn in de competitieve affiliatemarkt, is dan ook om van dit soort voorbeelden te leren. Schrijf over onderwerpen die dicht bij je staan, waar je echt wat over te vertellen hebt. Een reis die je gemaakt hebt, een willekeurige sport die je elke week kijkt en waar je een mening over hebt. Wat voor interesse dan ook – of het nou tuinieren, vissen of vliegeren is.

Bedenk op welke manier jouw kennis en inzicht van toegevoegde waarde kan zijn voor anderen. Op het moment dat je een goed bezochte website hebt, dienen nieuwe mogelijkheden zich vanzelf aan, inclusief genoeg mogelijkheden om geld te verdienen.

Het succes van soChicken

Met zijn tips voor een gelukkiger leven bereikt Jelle maandelijks meer dan 600.000 lezers. Via zijn website, sociale media en de soChicken-app. Zijn hobby is niet onopgemerkt gebleven: soChicken wordt regelmatig aangehaald in magazines en kranten en is drie keer op rij verkozen tot beste website op het gebied van gezondheid en welzijn.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>