Storytelling & Affiliates; How To?

De trend van 2013 binnen de content marketing – storytelling – blijft een opmerkelijk, maar vaak ook abstract fenomeen voor marketeers. Niettemin is het nog steeds actueel, zeker ook voor affiliates. Niet voor niets maakten de bloggers van Storytellingmatters.nl een herstart begin dit jaar, met meer diepgang dan voorheen. Dit terwijl ze er in het najaar van 2014 nog de stekker uitgetrokken hebben. Reden? Er bleek nog ontzettend veel belangstelling te zijn op dit gebied en naar de expertise. Toch is het jammer dat er vooral geschreven wordt vanuit het oogpunt van een ondernemer die een eigen ‘tastbaar’ product heeft, maar hoe zit dat met affiliates? Moet je dit anders aanpakken dan andere marketeers en in hoeverre is het van belang?

We gaven al eerder 5 tips om je brand awareness te vergroten met content marketing. Storytelling is hier een onderdeel, ook wel overlapping van. Hardcore storytellers zien het er zelfs volledig los van. Je moet het zien als de basis van je contentstrategie. Bij storytelling maakt het niet uit welk product je centraal stelt, maar de emotie eromheen. Het zorgt er in feite voor dat diezelfde content blijft hangen bij de consument, doordat hij of zij er een eigen interpretatie aan kan geven. Het speelt dus veel meer in op het gevoel dan op de feiten. Bovendien draagt het bij aan je ‘merk’. Het merkdenken voor affiliates is sowieso iets dat meer en meer onmisbaar wordt.

Anyway, terug naar storytelling.

In de praktijk

Stap één is begrijpen waar jouw publiek naar op zoek is, dus ook wat diegene van je wil ‘weten’. Welke passie, problemen of oplossingen wil jij delen? Stap twee is vervolgens niets anders dan dit op een relevante en boeiende manier presenteren. Het is ook misschien lastig om het voor jezelf te visualiseren. Er zijn gelukkig een paar goede voorbeelden van marketeers die storytelling op een juiste manier toepassen.

Bijvoorbeeld Want.nl heeft een passie voor alles dat met techniek, innovatie en design te maken heeft. Zij brengen dit voornamelijk over via hun blog, met artikelen, video’s en tuturals. Deze heeft onder de naam: “Want to Have”, min of meer dezelfde ‘look and feel’ als de rest van het platform. Opvallend genoeg schrijven ze op deze pagina’s minder als een blogger en iets meer als een verkoper, maar wel met dezelfde waarde en emotie. Zij vertellen hiermee een ander verhaal dan dat de webshop of fabrikant zou vertellen en hebben dit voorzien van een eigen sausje. Bij voorkeur begeleiden ze deze nog met de eigen visuele content om de betrouwbaarheid / ervaring te vergroten. Added value.

De bloggers van Tweakers zijn de laatste jaren steeds commerciëler geworden, maar heeft de trouwe bezoeker meegekregen in hun verhaal. De kracht zit hem in de details van het proces. Ze laten van een product en ieder ‘ingrediënt’ ervan zien hoe het gemaakt wordt.

Een goed voorbeeld vanuit de travelbranche; Expedia. Expedia heeft bijvoorbeeld eind 2014 ingespeeld op het belang van ‘mobiel zijn’ en gepersonaliseerde content met Find Your Story. Gebruikers kunnen hiermee hun foto’s en video’s uploaden en samen laten vloeien tot een online storyboard, dat zij vervolgens eenvoudig kunnen delen. Een slimme manier om user-generated content te gebruiken binnen je storytelling strategie.

“Conflict creëert spanning en spanning de focus van je publiek op het verhaal.”

Wees persoonlijk, wees kritisch.

Wat opvalt is dat de beste verkopers ook kritisch kunnen zijn. Als je iets goed vindt, zijn er ook altijd dingen die beter kunnen. Bepaalde features waar je het persoonlijk minder in ziet zitten. Probeer dit vooral niet krampachtig te vermijden, want dit is alleen maar goed voor de binding met je bezoeker. Blijft dicht bij je merk en je publiek.

Valkuilen

Neem je tijd voor het verhaal en wees niet té persoonlijk. Je passie delen is top, net als je kritiek, maar stel die gebruiker centraal en niet jezelf. Wat jij wilt bereiken met storytelling is dat hij of zij zich herkent in het verhaal. De gebruiker wil zien (voelen) dat jij een autoriteit bent en waar je voor staat (merkdenken). Vergeet vooral je social media-kanalen niet.

Tot slot, elk verhaal zou moeten eindigen met een sale, want waarom zou je het anders vertellen?

kevin spacey content marketing house of cards

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>