Adverteerders op Social Media; trends & cijfers

Het zal voor velen misschien niet helemaal als een verrassing komen dat de komende jaren de budgetten blijven stijgen voor social media campagnes. Adverteerders kunnen niet meer zonder en het is toch prettig om hier nu al een globaal perspectief van te hebben. Deze feiten en voorspellingen kunnen sowieso invloed hebben op het verbeteren van eigen social media campagnes. Kort de feiten op een rij.

Facebook is nog steeds de onbetwiste nummer 1:

  • Meer dan de helft van de Facebookers klikt op een advertentie (54%).
  • Door deze positieve opbrengst is waarschijnlijk het aantal advertenties op Facebook ook met meer dan de helft gestegen.
  • Maar liefst 92% van de adverteerders heeft dan ook een voorkeur via Facebook hun campagnes te verrichten. Youtube (35%) en Twitter (23%) volgen op gepaste afstand.
  • In kleiner perspectief: de West-Europese adverteerder geeft in 2015 per user € 3,80 (4,12 Dollar) uit en dat was twee jaar geleden nog € 3,10 (3,36 Dollar)

Opvallen(d)

Nu heeft Facebook lang niet voor iedere adverteerder hetzelfde effect en opvallen wordt wellicht lastiger. Het loont dus zeker de moeite om te blijven kijken waar, maar vooral hoe, je doelgroep zich beweegt op de diverse social media kanalen. In principe zit ‘iedereen’ op Facebook, maar zijn ze daar nog wel gevoelig voor jouw campagne? Zo zijn carousel advertenties van Instagram bijvoorbeeld een interessante ontwikkeling voor de komende jaren. Ook het team van YouTube werkt hard aan nieuwe mogelijkheden voor adverteerders.

Wat verder opvalt is dat Amerikaanse adverteerders nog steeds veruit het meest spenderen aan social media-campagnes, maar dat het aandeel van het budget hiervoor sinds 2013 aan het dalen is. In West-Europa en Azië maken adverteerders de komende jaren juist een hoger percentage van het budget vrij voor social media.

De uitgaven van online advertenties gaan in 2016 ook weer gevoelig omhoog. Waar het in 2013 nog slechts 9,4% was, zal het volgend jaar boven de 16% zijn. Veel bedrijven beginnen de waarde van de online advertenties weer wat hoger in te schatten.

Tot slot

Hier in West-Europa blijven we dan qua uitgaven achter op Azië en Amerika, maar zien we wel meer adverteerders de focus verleggen naar social media. Kortom, geen schokkende verrassingen, maar dit lijkt ons toch een uitstekende reden om je online campagnes en creativiteit verder te optimaliseren.

Bekijk deze handige infographic van invesp voor de overige statistieken en trends op gebied van social media ad spending:

Social Media Ad Spending  Statistics and Trends

Infographic by- Invesp

2 reacties

  1. 1

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>